0

هر آنچه که در مورد آبستنی گربه باید بدانید

آبستنی گربه

در صورتی­که جفت­گی با موفقیت همراه باشد، گربه ماده دیگر علایم فحلی را از خود بروز نداده و وارد مرحله آبستنی می­شود، در طی حدود دو ماه به تدریج علایم آبستنی شامل افزایش تدریج وزن، بزرگ شدن شکم، افزایش اندازه پستان­ها،قرمز شدن سرپستان­ها و تغییر در رفتار گربه و بروز حالت غریزه مادری در او ظاهر می­شود، در این هنگام باید مقدمات زایمان را برای او فراهم کرد. در این پست هر آنچه که در مورد آبستنی گربه باید بدانید را بررسی می کنیم.

آبستنی

معتقدند در صورت امکان از انجام جفت­گیری در گربه ماده در اولین سیکل تناسلی که معمولاً در سن6 سالگی بروز می­کند، صرفه­ نظر کرد، امکان چنین کنترلی در گربه­ های ماده­ ای که در آپارتمان زندگی می­کند مشکل نبوده و قابل کنترل خواهد بود ولی در مورد گربه­ هایی که در محیط خارج از منزل به­صورت آزاد زندگی می­کنند، غیرممکن است. در هنگام آبستنی لازم است به نیازهای تغذیه­ای گربه توجه بیشتر مبذول داشت، هر چند در اوایل آبستنی نیاز به این توجه کمتر لازم است ولی از چهارمین هفته آبستنی، دادن غذاهای پروتئین­ دار به خصوص گوشت مرغ و گوشت قرمز ارجحیت داشته ولی باید مواظب چاق شدن بی­رویه گربه بوده، چون در زمان زایمان مشکلاتی را برای او فراهم خواهد آورد.

دادن ویتامین­های مختلف و املاح به خصوص ویتامین­های B کمپلکس و ویتامین­های محلول در چربی شامل ویتامین­های D, E, A  همراه با اسیدفولیک و املاح آهن و کلسیم برای او ضروری است. در صورت بروز هر مشکل از راهنمایی­های دکتر دامپزشک در طی مراحل مختلف قبل از آبستنی، در طول آبستنی و بعد از دوران آبستنی می­توان استفاده نمود.

آبستنی گربه

فیزیولوژی تولیدمثل

گربه ­ها از نظر تولید مثل شباهت زیادی به خرگوش و موش صحرایی دارند، در گربه­ ها برخلاف سگ تخمک­ گذاری القایی بوده، به عبارت دیگر گربه­ ها برای تخمک­ گذاری احتیاجی به جفت­گیری ندارند و در حین فحلی و دیدن گربه­های نر، وضعیت اوولاسیون (تخمک­ گذاری) خودبه­ خود و اتوماتیکی در آن­ها ایجاد می­شود، به عبارت دیگر سگ برخلاف گربه سیکل تناسلی ثابتی در سال داشته و 2 نوبت در سال به فاصله6 تا8 ماه یک بار سیکل تناسلی در او بیدار می­شود و فعالیت جنسی خود را شروع می­کند.

در صورتی­که در گربه چنین نبوده و با توجه به تغییرات فصلی از نظر طول روز تغییر می­کند، در صورت عدم جفت­گیری گربه در طی فصل تولیدمثل، هر 2تا3 هفته یک­بار فحلی مجددا در گربه پدیدار می­گردد.

معمولاً در گربه ­ها، فصل تولید مثل از دی ماه شروع شده(هم­زمان با افزایش طول روز) و تا شهریور و اوایل مهر ادامه می­یابد.

گربه­ هایی که متعاقب فحلی و تخمک­ گذاری جفت­گیری کنند، غالباً در طی هر فصل دو سیکل بارداری را طی می­کنند (سن بلوغ  در گربه­ های  ماده بین 6 تا 10 ماهگی است) در شرایط آزمایشگاه، در صورتی­که گربه­ها را به مدت 12تا14 ساعت در طی روز تحت نور مصنوعی قرار داده و آن­ها را وادار به استفاده از این نوع نور کنند، باعث می­شود در طی تمام طول ساعت، گربه حالت فحلی به خود بگیرد و این حالت فحلی را برای تمام مدت سال در خود حفظ کند. بعضی از نژادهای گربه عکس العمل­ های متفاوتی در برابر استفاده از نور مصنوعی از خود نشان می­دهند که بی­شک تحت­ تأثیر مسائل فصلی قرار خواهند گرفت.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج