0

پرریزی و بستر مناسب برای پرورش کبوتر

پرریزی و بستر مناسب برای پرورش کبوتر

در بیشتر پرندگان، تعداد پرهای هر بال ۱۰ عدد است. هر پری که بیفتد، از پشت آن پر جدیدی می روید و حدود ۱۵ روز طول می­کشد تا به رشد کامل برسد. اگر پری از پرهای بال بیفتد یا کنده شود، روی تعادل پرواز کبوتر اثر می گذارد. اما با افتادن یا کنده شدن پرهای دم، اثر قابل توجه ای روی تعادل کبوتر در هنگام پرواز ایجاد نمی­شود. پرریزی کبوتر معمولاً در اوایل پاییز انجام می شود. اگر پرهای کبوترها برای جلوگیری از پرواز آنها عمد آکنده شود، ۵۰ روز طول می­کشد تا پرهای کنده شده به رشد کامل برسند. همچنین بستر پرورش کبوتر ها باید مناسب آن ها باشد بهداشتی بودن محیط زندگی آن ها بسیار مهم می باشد . در پست های قبلی در مورد محل استاندارد نگهداری کبوتر ها بررسی شد در این مقاله پرریزی و بستر مناسب برای پرورش کبوتر بررسی میگردد.

پرریزی کبوتر

بهتر است در کف بستر پرورش کبوتر مناسب ایجاد شود. با ریختن و پخش کردن موادی چون خاک اره، کاه خردشده یا دیگر مواد مناسب، می توان بستر مناسب را در جایگاه کبوترها ایجاد کرد. مواد بستری باید فاقد اجسام نوک تیز؛ مثل میخ، خرده شیشه و غيره باشد. استفاده از بستر مناسب در جایگاه کبوترها مزایای زیر را دارد:

  1.  راحتی کبوترها در راه رفتن روی بستر مناسب.
  2.  جذب آب یا رطوبت مدفوع کبوترها و خیس و کثیف جلوه نکردن کف جایگاه.
  3.  خشک شدن سریع تر مدفوع مرطوب و ایجاد بوی کمتر.
  4.  تولید کود مرغوب تر و سهولت جمع آوری آن
  5. بهداشتی تر بودن و تمیز جلوه کردن جایگاه.
  6.  حفظ سلامتی کبوترانی که ممکن است از بالای قفس بیفتند و نتوانند تعادل خود را حفظ کنند.

بستر پرورش کبوتر1

ذبح کبوتر

در بسیاری از کشورها به دلیل رعایت مسائل اقتصادی، کبوترهای گوشتی جوان را در ۲۸ روزگی ذبح می کنند. کبوترها در این سن، هنوز پرهایشان کامل نشده و کرک های آنها به طور کامل از بین نرفته است. ذبح کبوتر معمولاً به صورت سنتی و با چاقو انجام می شود. بعد از کشتار و پیش از سردشدن لاشه، باید اقدام به کندن پرها شود. هرچه لاشه گرم تر باشد، کندن پرها آسان تر خواهد بود. کندن پرها از لاشه های سردشده کاری دشوار و وقت گیر است. پرکنی در کبوترها ممکن با روش خشک یا خیس داده در آب گرم انجام شود. در پرکنی با کمک آب گرم، کبوتر را در آبی با دمای ۵۵ درجه سانتی گراد فرو می کنند. گرمای آب سبب می شود که ریشه پرها شست شود. پرهایی که با این روش شست میشود، به راحتی با دست کنده می شود. از دستگاه­های پرکن نیز برای این منظور می توان استفاده نمود. ذبح و پرکنی هر کبوتر با دست، به طور متوسط ۱۳ دقیقه طول می کشد. اما در استفاده از دستگاه پرکن، زمان پرکنی به ۶ تا ۷ دقیقه کاهش می یابد.

کشتارگاه های صنعتی مرغ برای کبوترها مناسب نیست. وزن متوسط لاشه کبوترها ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم است و این وزن حدود ۲۵٪ وزن متوسط لاشه جوجه های گوشتی در سن کشتار است و به همین دلیل نمی توان از دستگاه­های مناسب کشتار مرغ برای کشتار کبوترها نیز استفاده نمود (جدول 1). از طرفی تعداد کبوترهای قابل ذبح چنان زیاد نیست که بتوان کشتارگاه مخصوصی برای کبوترها احداث کرد. بنابراین تا این زمان، کشتار کبوترها همچنان با دست و چاقو و به شیوه سنتی انجام می شود.

                          درصد بازده لاشة کبوترهای گوشتی نسبت به وزن زنده آن ها

قطعات با ارزش (درصد نسبت به لاشه) سینه

ران

جمع

38 تا 42 درصد

15 تا 16 درصد

53 تا 58 درصد

قطعات کم ارزش (درصد نسبت به لاشه) بال

گردن

پشت

جمع

18 تا 20 درصد

7 تا 8 درصد

18 تا 19 درصد

43 تا 47 درصد

قطعات خوراکی داخل شکم جگر

سنگدان

قلب

جمع

9/3 درصد

7/2 درصد

4/1 درصد

8 درصد

سهم قسمت های مختلف نسبت به لاشه گوشت سینه

گوشت ران

جمع استخوان

جمع پوست

چربی بطن

26 درصد

10 درصد

19 درصد

14 درصد

1/1 بطن

بازده لاشه نسبت به وزن زنده 72 درصد

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 3]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج