0

آشنایی با نژاد گربه ­های موکوتاه:گربه کرم اروپایی

اگرچه این نژاد گربه کرم اروپایی با ظاهری فریبنده و دلربا بسیار کمیاب می­باشد، اما چند نمونه از این نژاد در فستیوال­های بین­ المللی دیده شده­اند. استاندارد رنگ پوشش این نژاد کرم، کاملاً روشن می­باشد، اما در حال حاضر، بیشترین رنگ این گربه، رنگ کرم تند می­باشد و چون ممکن است از نژاد تورتوایس شل تولید شده باشد، دارای نشانه­ های دیگر می­باشد. متخصصین اصلاح نژاد تلاش بسیار نموده­اند که با جفت­گیری مکرر کرم با کرم این نقص و عیب ژنتیکی را رفع نمایند. در ادامه به بررسی این نژاد می پردازیم و خصوصیات ظاهری آن ها را بررسی می کنیم

گربه کرم اروپایی (Cream- cat)

استاندارد این نژاد علائم رنگ پوشش و چشم به شرح زیر است.

استاندارد

رنگ پوشش: کرم کاملاً روشن و یک­دست بدون ظاهری از لکه یا سفیدی.

چشم: مسی یا میشی بسیار درخشان و براق.

نژاد گربه موکوتاه دارای خط­های نقره­ای اروپایی (Silver tabby cat )

از سه نژاد گربه موکوتاه به رنگ­های:

1-دارای خطوط نقره ­ای

2-دارای خطوط قرمز

3-دارای خطوط قهوه ای

اخیراً شورای اجرایی سازمان دوست­داران گربه، نژاد خطوط نقره­ای را پرطرفدارتر از دو شماره دو و سه معرفی کرده است.

خطوط نقره­ای تیره، بایستی از همدیگر مجزا بوده و سایه­ های کرم و قهوه­ای و همچنین شکستگی در خط­ها وجود نداشته باشد، رنگ زمینه نقره­ای با سایه روشن­تر از خطوط و بدون هرگونه علامتی از خال در بدن، حلقه­های روی دم و پاها به­طوری مساوی پخش شده باشند و تندی رنگ حلقه­ها باید مساوی و یک اندازه باشند. برای تولید این نژاد در حد استاندارد، کار ساده­ای نیست، بسیاری از متخصصین اصلاح­نژاد نوع خوب با خطوط بسیار عالی او را به دست آورده ­اند.

رنگ پوشش و علامت­ها: رنگ زمینه نقره­ای روشن، خطوط نقره­ای تیره بدون این­که با رنگ زمینه مخلوط شوند، باید کاملاً از همدیگر مجزا باشند و عاری از خال­های سفید باشند.

چشم: گرد و باز، به رنگ سبز یا میشی.

نژاد شماره 19- دارای خط­های قرمز اروپایی (Red- Tabby cat )

این نژاد با زمینه قرمز یک­دست با خطوط قرمز پررنگ­تر از زمینه، واقعا ًزیبا، فریبنده و دوست­داشتنی است. اما برای تولید این نژاد با این توصیف، بسیار مشکل خواهد بود که بتوان به تولید آن به آسانی دسترسی پیدا نمود، البته گربه­ هایی با این حالت وجود دارد، اما خطوط را به طور واضح نشان نمی­دهند.

خطوط پوشش مو، باید قرمز تیره و کاملاً نسبت به رنگ زمینه، خیلی دقیق مورد تشخیص و شناسایی قرار گیرد. استاندارد خطوط این نژاد همان است که قبلاً برای گربه­ ها مخطط نقره­ای تعریف گردید. رنگ سفید خوشه­ای یا ستاره­ای در زیر گردن، روی سینه، بین پاها، پایین شکم، همچنین سفیدی نوک دم عیب بسیار بزرگی در این نژاد محسوب می­شود. بعضی از کارشناسان خبره و صاحب­ نظر، معتقدند، تمام گربه­های مخطط قرمز، همگی از جنس نر می­باشند، اما این مسئله حقیقت ندارد، زیرا بعضی از پرورش­دهندگان هر دو جنس نر و ماده این نژاد را گزارش کرده­اند.

برای تولید نژاد دلخواه باید هر دو جنس نر و ماده دارای رنگ قرمز باشند، در ضمن می­توان از گربه ­های تورتوایس شل ماده و جنس نر قرمز این نژاد برای جفت­گیری استفاده نمود.

استاندارد این نژاد در رنگ پوشش و چشم به شرح زیر می­باشد.

استاندارد

رنگ پوشش: خطوط قرمز تیره که با رنگ زمینه مخلوط نگردیده و نسبت به رنگ زمینه متمایز می­باشد.

چشم: نارنجی یا میشی

نژاد دارای خط­های قهوه­ای اروپایی (Brown- Tabby cat )

تصاویر به دست امده از مصر باستان در حالی­که گربه­ها را به شکل مخطط ترسیم نموده­اند، ممکن است بسیاری از گربه­های خانگی دارای چنین خطوطی باشند، در اغلب نژاد گربه­های موبلند و نژادهای موکوتاه که از نژاد اصیل بوده، احتمال دارد، بچه­هایی با سایه­های مخطط به دنیا آورند، ولی این خطوط با رشد تدریجی در بچه گربه­ها، از بین رفته و رنگ اصلی خود را به دست می­آورند.

پرورش گربه موکوتاه، قهوه­ای خط­ دار که خطوط آن بسیار تیره و نزدیک به هم و بدون لکه باشد موفقیتی بزرگ به شمار می­رود.

خطوط باید از همدیگر مجزا و بدون شکستگی در پشت و فاقد خال­های سفید باشند، ولی متأسفانه این خطوط بر روی چانه و لب بیشتر یافت می­شود. خطوط در دم و پاها به ­طور هماهنگ حلقوی بوده، همچنین دو حلقه نظیر گردنبند در روی سینه آن­ها وجود دارد.

در سال­های اخیر تولید این نژاد به علت افزایش نژادهای برتر، به تدریج کم شده، اغلب یک یا دو نمونه از آن را بیشتر به نمایش گذاشته نمی­شود.

استاندارد

رنگ پوشش: رنگ خطوط قهوه­ای بسیار تیره، بدون این­که با رنگ زمینه مخلوط شده باشند، خطوط با همدیگر تلاقی پیدا نکرده، رنگ زمینه در سرتاسر بدن یک­دست و قهوه­ای روشن بدون لکه­های سفید.

چشم: نارنجی یا میشی یا رنگ زرد یا سبز.

نژاد مخلوطی از سایه قهوه­ای، قرمز و کرم (تورتوایس شل گربه اروپایی Tortoiseshell ).

این نژاد با مخلوطی از لکه ­های رنگی سیاه- قهوه­ای- قرمز- کرم در پوشش بدن، زیبایی استثنایی به حیوان داده است، این لکه ­ها می­توانند به صورت روشن و یا تیره باشند که به این نژاد درخشندگی خاصی داده است.

لکه ­های رنگی باید در صورت، گوش­ها، پنجه­ها، دم، در سرتاسر بدن به­طور مجزا پخش باشند، مخصوصاً وجود رنگ قرمز آتشین بر روی صورت، این حیوان را دوست­داشتنی­تر و دلرباتر ساخته و جلوۀ خاصی به او داده است، موضوع قابل ذکر، وجود موهای سفید بوده که در این نژاد باید عاری از این­گونه مو باشد.

به­ دست آوردن این نژاد، بدون خطوط راه­راه و یا خال سفید بسیار مشکل و دشوار خواهد بود.جنس نر این نژاد همانند تورتوایس شل موبلند، عوماً عقیم هستند و برای تولید این نمونه جالب، باید از گربه­های نری که دارای یکی از چهار رنگ در این گربه باشد، برای جفت­گیری استفاده نمود. البته نتیجه را نمی­توان پیش­بینی نمود، احتمالاً در چند بچه گربه، یک یا دو نمونه مورد توجه پیدا می­شود، رنگ­های بچه گربه ­هایی که به دنیا می­آیند، کاملاً تیره ولی با رشد تدریجی این حیوان، کم­کم رنگهای پوشش بدن به روشنی گرایش پیدا خواهد کرد و رنگ اصلی به تدریج ظاهر می­شود.

گربه کرم اروپایی

استاندارد

رنگ پوشش: سیاه- قهوه­ای- قرمز- کرم و ممکن است تیره یا روشن باشد و به­طوری یکنواخت در سرتاسر بدن پخش شده و رنگ­ها باید شفاف و بدون سفیدی و خال با و علامت­های مخطط باشند. رنگ قرمز آتشین بسیار مورد علاقه است.

چشم: نارنجی، مسی.

نژاد(مخلوطی از سیاه، قرمز و سفید) گربه اروپایی تورتوایس شل+ سفید (Tortoiseshell and white )

این گربه زیبا و استثنایی بسیار مورد علاقه صاحبان خود می­باشد، استاندارد این نژاد، علاوه بر رنگهای سیاه و قرمز دارای رنگ سفید هم بوده، این رنگ­ها باید به­طور یکنواخت و مساوی باشند، اما معمولاً رنگ سفید بر دیگر رنگ­ها غالب بوده، زیاد بودن رنگ سفید در فستیوال­ها، جنبه منفی به او می­دهد.

جنس ماده در این نژاد از محبوبیت خاصی برخوردار است ولی جنس نر آن عقیم می­باشد، پرورش ­دهندگان علاقمندند، بدانند بچه گربه­ هایی که از آمیختن گربه­ های ماده تورتوایس شل به اضافه سفید با جنس نر یکی از گربه­ های به رنگ سیاه یا قرمز یا سفید به دنیا می­آیند، دارای چه رنگی هستند.

داشتن خطوط و خال برای بچه گربه­ ها، عیب بزرگی به شمار می­رود، و اغلب پرورش­دهندگان را برای نسل­های بعدی دچار اشکال می­کند.

استاندارد

رنگ: قرمز، سیاه و سفید که می­تواند تیره یا روشن باشد و رنگ قرمز و سیاه بر روی رنگ سفید باید به طوری مساوی و متعادل باشد و میزان رنگ سفید نباید از حدود متعارف بیشتر باشد، رنگ­ها شفاف و بدون خطوط راه­راه و خال، به­طور آشکار دیده شوند، رنگ­ها باید بر روی گوش­ها، گونه­ها، پیشانی، پشت، دم و پهلوها وجود داشته باشند.

چشم: نارنجی تیره، مسی و میشی.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج