0

بررسی علوفه ­های هیدروپونیک در تغذیه اسب

علوفه ­های هیدروپونیک

اخیراً از کشت بدون خاک یا هیدروپونیک علاوه بر تولید میوه ­ها، در تولید علوفه­ ها نیز استفاده می­شود. به نحوی که دانه­ های جو در سینی­ های سبک تحت رطوبت و شرایط کنترل شده در یک دستگاه مخصوص که در شکل زیر نشان داده شده است پرورش داده می­شود و علوفه­ ها 6 روز پس از آن برداشت می­شوند. علف­ه ای شش روزه به عنوان خوراکی آبدار با ارزش غذایی مشابه با علوفه بهاره از نظر پروتئین و انرژی مورد استفاده مورد استفاده اسب­ها قرار می­گیرد. در این پست به بررسی علوفه ­های هیدروپونیک در تغذیه اسب و نحوه تولید ان ها می پردازیم

علوفه ­های هیدروپونیک

علوفه ­هایی که به این صورت تولید می­شوند عاری از گرد و خاک بوده قابلیت هضم بالایی دارند. مقدار ویتامین E ، بتاکاروتن و بیوتین آن نیز در سطح مطلوبی است. در حدود 75 درصد علوفه­ ها را آب تشکیل می­دهد که در نتیجه علی رغم قابلیت هضم بالا، انرژی قابل هضم آن به اندازه 5/2 مگاژول – به اندازه نصف علوفه یا هیلاژ – می­باشد.

علوفه ­های هیدروپونیک

هزینه بالای تجهیزات و کارگر مورد نیاز برای تولید علوفه هیدروپونیک موجب گرانی محصول می­شود اما در برخی شرایط خاص مثلاً در مزارع پرورش نژاد خالص که دارای مادیان آبستن می­باشند این کار انجام می­شود و توجیه اقتصادی هم دارد.

پسمان­دهای محصولات زارعی (بقایای کشت محصولات کشاورزی)

معمولاً خوراک­های متراکم (کنسانتره) اسب­ها را با مقداری کاه یا بقایای برخی محصولات زراعی مخلوط می­کنند تا از بلعیده شدن یکباره غذا توسط اسب­ها جلوگیری و آن را به جویدن کامل غذا تشویق نمایند. اخیراً که استفاده از سبوس در جیره کاهش یافته است، از بقایای ملاس در تغذیه اسب­ها بهره می­گیرند. این ماده خوراکی خصوصاً برای اسب­ها و اسبچه­ ها در جیره ­های غیر متراکم مفید و سودمند است.

مخلوط کردن خوراک با باقیمانده ملاس از بلعیدن زود خوراک جلوگیری کرده، موجب جویدن بیشتر و در نتیجه جذب بیشتر مکمل­ها و مواد مغذی می­شود. بقایای ملاس، همراه با علوفه خشک، جیره ساده­ای را که می­تواند به آسانی توسط بیشتر پرورش دهندگان بی تجربه و تازه کار مورد استفاده قرار گیرد، فراهم می­آورد.

غالباً مخلوط کاه و ملاس به منظور حجیم ساختن غذاهای سخت استفاده می­شود تا سرعت بلعیده شدن خوراک را کاهش دهد. علوفه خشک و یونجه یا کاه آن­ها می­تواند به صورت جایگزین کامل یا جزئی علوفه در جیره ­ها به کار رود که اغلب نسبت بین آن­ها و علوفه پایه را 50 درصد در نظر می­گیرند.

پسمانده ­های یونجه پس از درو نیز از نظر انرژی و پروتئین بسیار غنی است و می­توان از آن به عنوان جایگزین علوفه استفاده نمود. اما بهترین مورد کاربرد این نوع علوفه برای اسب­هایی است که در شرایط سخت کاری قرار دارند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج