0

بررسی کمبود اسید پانتوتنیک در تغذیه طیور

بررسی کمبود اسید پانتوتنیک در تغذیه طیور

کمبود اسید پانتوتنیک در طیور و در جوجه ها بوسیله توقف رشد، پر و بال خشن جراحات اطراف دهان و مرگ و میر جنینی مشخص می شود. اسید پانتوتنیک جزئی ازکوآنزیم A است که در تشکیل اسید سیتریک و سنتزواکسیداسیون اسیدهای چرب و اکسیداسیون کتواسیدها دخالت می کند که بدون آمینه کرن آمینواسیدها، استیلا سیون کولین و بسیاری واکنش های دیگر نتیجه آن است.در این مقاله به علل  ، تشخیص و درمان و کنترل عارضه را بررسی می کنیم.

علل عارضه به شرح زیر خلاصه می شود:

  1. اسیدپانتوتنیک پایین در غذای مرغان مادر
  2. مقادیر غیر کافی اسیدپانتوتنیک در غذای شروع کننده جوجه ها

علائم بالینی و یافته های کالبد گشایی

در کمبود اسید پانتوتنیک در طیور نشانیهای رشد ضعیف پروبال خشن و ترد و شکننده درماتیت پروزیس و مرگ و میر زیادی را بوجود می آورد. جراحات پینهای آشکار، پوست زخم مانند در گوشه های دهان و چشم و در شکافهای بین پنجه ها و ته پاها ظاهر می شود. پلکهای چشم ممکن است با ترشح چسبنده ای از چشمها بسته شوند. تولید تخم مرغ و قابلیت هچ بسته به درجه کمبود اسیدپانتوتنیک کاهش پیدا می کند. مرگ جنینی در طول هفته اول انکوباسیون اتفاق می افتد و جنین های جان سالم بدر برده بد شکلی پرها کوتاه شدن منقار پائینی و آب آوردگی مغز را نشان میدهند. علائم کمبود اسید پانتوتنیک در جوجه ها را مشکل میتوان از کمبود بیوتین و سایر عوارضی که درماتیت بوجود می آورند تشخیص افتراقی داد. پرهای شکسته، پروزیس رشد ضعیف و مرگ و میر از علائم عارضه است جوجه های با کمبود اسید پانتوتنیک را بوسیله رشد توقف یافته و پرهای خشن میتوان مشخص نمود. جوجه های مبتلا به این کمبود لاغر شده و حاشیه پلکهای چشم در آنها دانه دار میشود و روی آنها را پوسته زخم Scab می پوشاند. پلکهای چشم غالباً بسته شده و بهمین دلیل دید پرنده از بین می رود و بر اثر پیدا نکردن آب و غذا می میرد.

پوست اندازی آهسته اپتیلیوم کراتینیزه پوست وجود دارد، لایه های خارجی پوست بین پنجه ها و ته پاها بعضی اوقات کنده شده و جدا می شود. ترکهای کوچک شکاف ها در این نقاط پدیدار شد توگرد می شوند بنحوی که جوجه ها کمتر به اطراف حرکت میکنند. در بعضی موارد لایه های بی پای جوجه های با کمبود اسیدپانتوتنیک زرد رنگ شده و برجستگی های زگیل مانند روی تیرا تکامل حاصل می نمایند.

در نکروپسی حضور مواد چرک مانند در دهان واکسودای تیره خاکستری مایل به سفید در پیش معده مشاهده میشود. کبد بزرگ شده و ممکن است رنگ آن از زرد ضعیف تا زرد کثیف تغییر پیدا کند. طحال کمی کوچک می شود. کلیه ها تا حدی بزرگ می شوند. اعصاب و رشته های مبل و نخاعی استحاله میلین را نشان می دهند. این فیبرهای در حال استحاله شدن در تمام قطعات طناب نخاعی تا ناحیه کمری بوقوع می پیوندد.اسید پانتوتنیک در جیره غذایی مرغهای مادر برای قابلیت هچ نرمال تخمها لازم است.

Deer و همکارانش مشاهده نمودند که پیک مرگ و میر جنینی بستگی به درجه کمبود اسید پانتوتنیک دارد وخط مرزی کمبودها جوجه های بینهایت ضعیفی را بوجود می آورد که از جان سالم بدر بردن باز می مانند مگر اینکه فوراً اسید پانتوتنیک تزریق شوند (۲۰۰ میکروگرم داخل صفاقی) خون ریزی های زیر جلدی وادم شدید از علائم کمبود اسیدپانتوتنیک در جنین های جوجه در حال تکامل است.

کمبود اسیدپانتوتنیک در جوجه ها تولید جراحات دوازدهه و پانکراس به گونه ای که در کمبود تیامین ذکر شد می نماید اما به میزان کمتر.

درماتیت و عدم تطابق حرکات تا عدم توان ایستادن پرنده پیشرفت پیدا میکند. علاوه بر این نکردن لنفوستیمیک مشخص و تخليه لمفوئیدی مشاهده میگردد.

رشد ضعیف پروبال خشن و ترد و شکننده درماتیت

تشخیص

1) نشانیها وجراحات بخوبی مشخص و تشخیص عارضه قطعی و نهایی است هر چند کمبود بیوتین نیاز به از بین رفتن پیدا میکند.

2) تشخیص فرضی را میتوان بشرح زیر تائید نمود.

  1. a) تجویز اسید پانتوتنیک به جوجه های مبتلا بایستی نشانی ها را از بین ببرد.
  2. b) محتویات اسیدپانتوتنیک را در غذای مشکوک مشخص سازید.

درمان و کنترل

با تزریق اسیدپانتوتنیک و یا خورانیدن آن بهبودی کامل می شود. این کار بایستی بعداً بوسیله استفاده از مقادیر کافی اسیدپانتوتنیک در غذا ادامه پیدا کند. دز پیشنهادی 10 تا 20 میلی گرم به ازاء هر جوجه در روز محاسبه می شود.

باید توجه داشت اگر کمبود اسیدپانتوتنیک خیلی پیشرفته نباشد عارضه برگشت پذیر است و امکان بهبودی وجود دارد. برای کنترل عارضه مقادیر کافی اسیدپانتوتنیک در غذا تأمین کرده و بطور منظم غذا را از نظر محتویات آن چک کنید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج