0

بیماری مدیریتی مرغ و خروس لاری(خستگی قفس،کبد چرب)

بیماری خستگی قفس در مرغ تخمگذار قفس و در اوج تولید تخم دیده می­شود و دلیل آن عدم توازن مواد معدنی و الکترولیت جیره است. ریکتز و بدشکلی استخوان ها در پرندگان بالغ نیز دیده می شود. دلیل بروز این بیماری در مرغ تخمگذار زیر ۳۰ هفته، کمبود موقت کلسیم بدلیل مصرف شدید برای تولید تخم و ساخت پوسته است. خستگی قفس و کبد چرب مرغ لاری ناشی از این دسته بیماری مدیریتی مرغ و خروس لاری است که به وجود می آید که در ادامه این مطلب توضیح داده شده است.

خستگی قفس

نوعی دیگر از بیماری ها  بیماری مدیریتی مرغ و خروس لاری است اگر مصرف کلسیم نیاز آن را تأمین نکند، کلسیم مورد نیاز از ذخایر بدنی مرغ برداشته می شود و پوکی استخوان تولیدشده و استخوان مرغ حساس به شکستگی می شود. مرغ های مبتلا چلاق می شوند و قادر به ایستادن نیستند و از علایم خستگی قفس رنج می برند. در صورتی که مرغ های مبتلا از قفس بیرون آورده شده و امکان و رفتن روی بستر پیدا کنند، بزودی خوب می شوند. بنابراین حضور در قفس و نداشتن فعالیت نیز از عوامل توسعه خستگی قفس است. خستگی قفس در مرغ های قفس منفرد بیشتر از مرغ های قفس چندتایی است. وقتی دو یا چند مرغ در یک قفس قرار می گیرند فعالیت بیشتر و رقابت بیشتری برای بدست آوردن آب و غذا دارند.

تقویت جیره این مرغ ها با فسفات کلسیم و ویتامین D3 مفید است. در مرغ های جوان مقداری سنگ کربنات کلسیم یا پوسته صدف روی غذا ریخته می شود. در مرغ های مسن کمبود کلسیم کمتر از کمبود فسفر و ویتامین D3 است و توصیه می شود مرغ ها از آشیانه بیرون برود و مقدار مناسبی دی کلسیم فسفات بصورت سرک روی غذای آنها ریخته شود. افزودن مکمل ویتامین/ الکترولیت به آب شرب مرغ­های مبتلا در همه سنین مناسب است. در صورت عدم پاسخ گله به روش­های بالا، باید در آزمایشگاه دامپزشکی در معرض تشخیص قرار گیرند تا دلیل مشکل آنها معلوم گردد.

بیماری مدیریتی مرغ و خروس لاری

سندوروم کبد چرب

کبد چرب  تنها در مرغ­ها،کبد چرب مرغ لاری(نه خروس­ها) دیده می­شود و دلیل آن مصرف انرژی بالای جیره­ای است. تمایل ژنتیکی به این بیماری در سویه های مختلف مرغ تخمگذار متغیر است ولی ژنتیک تنها دلیل بروز آن نیست. مرغ های تخمگذار قفس بیشتر درگیر می شوند زیرا تمرین و فعالیت کمتری دارند و بیشتر در معرض انرژی بالای جیره قرار می گیرند.

در درون یک گله، پرندگان پرتولید بیشتر درگیر می شوند. بنابراین فیزیولوژی متابولیسم و تولید انرژی ارتباط نزدیکی با این بیماری دارد. تلفات در گله های مختلف متغیر است ولی در برخی موارد زیاد می شود. جراحات این بیماری شامل تجمع مقدار زیاد چربی بطنی، بزرگ شدگی کبد و وجود لخته خون روی کبد است. قبل از مرگ معمولاً خونریزی شدید کبدی دیده می شود. خونریزی زمانی است که مرغ سعی در گذاشتن تخم دارد و کبد بزرگ و شکننده آنها در برابر فشارها آسیب پذیر است و وقتی یک رگ بزرگ پاره می شود خون زیادی از دست می رود و مرغ می میرد.

برای درمان این بیماری لازم است جیره غذایی مرغ ها تغییر کرده و انرژی جیره کاهش یابد. برای این منظور مقداری از ذرت جیره توسط مواد خوراکی کم انرژی همچون سبوس گندم جایگزین می شود. در صورت مصرف جيره استاندارد و کامل مرغ تخمگذار، مقداری ویتامین به جیره افزوده می شود. در صورتی که دانه های غلات قسمت عمده جیره را تشکیل می دهد، بلافاصله بعد از بروز بیان اولین علایم بیماری جیره آنها را به سمت جیره مرغ تخمگذار تغییر داده می­شود. کنترل چربی بدن تنها راه موفقیت آمیز درمان این بیماری و بهترین روش برای تنظیم و کاهش مصرف انرژی است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج