0

تاریخچه اصلاح نژاد شتر در ایران

شیر شتر هم در صورتی که بتواند دیلاق را تغذیه نماید کافی است و ضرورت ندارد که جهت افزایش آن فعالیت اصلاحی نمود (به دلیل نبودن فرهنگ مصرف)، ولی هرگاه به دلیل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و پیشرفت علوم فنی در آینده شتر را بتوان به شکل بسته یا نیمه بسته نگهداری کرد. اصلاح نژاد شتر در ایران را به طور مختصر توضیح داده ایم.

اصلاح نژاد شتر در ایران

با توجه به اینکه مناطق پرورش شتر داشتی، از سخت ترین و نامساعدترین محیط پرورش دام (در بین نواحی پرورش اسب، گاو و گوسفند) است که از نظر رطوبت، درجه حرارت، شوری زمین، آب، مقدار علوفه، تنوع گیاهان مرتعی و خوش خوراکی گیاهان، دارا بودن انرژی، پروتئین و لیگنین، سلولز، همی سلولز و غیره در گیاهان مرتعی، در شرایط مطلوبی نبوده و اصلاح این گونه محیط ها از لحاظ بهبود آب و خاک در عصر حاضر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد و نظر به اینکه حدود ۷۰ درصد تولیدات دام منشعب از اثرات محیطی است .

اصلاح نژاد شتر در ایران

اصلاح نژاد فقط در ۳۰ درصد از تولید، آن هم در وضعیتی که شرایط زیستی به خطر نیفتد مؤثر است، لذا اصلاح نژاد در جهت افزایش وزن به هیچ وجه در شترهای ایران توصیه نمی گردد. زیرا افزایش وزن نیاز به آب و غذای بیشتری داشته که امکان تهیه این دو منبع در این اکوسیستم وجود ندارد. لذا بهبود شرایط محیطی مانند تأمین آب سالم، مرتع مناسب، غذای کمکی دستی، انجام عملیات بهداشتی در جهت افزایش بازدهی و بهره وری بسیار مناسب خواهد بود و در جهت اصلاح نژاد عمدتاً باید اولاً استخر ژنی Genc Pool مورد حمایت قرار گیرد (برای قرن های آینده تا روزی که این شرایط قابل تأمین باشد) و ثانیاً در جهت بالا بردن کمیت و کیفیت کرک و افزایش ضریب تبدیل غذا (نه افزایش وزن بدن) کار شود.

 صفاتی مثل شیردهی، افزایش وزن، کاهش سن بلوغ زودرس کردن) و … را می توان در برنامه های اصلاح نژادی منظور نمود.

 

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج