0

تربیت سگ:آموزش سگ برای نگهبانی و مراقبت از گله

آموزش سگ برای نگهبانی و مراقبت از گله

کاربرد آموزش های پیشرفته، بیشتر برای سگ­هایی است که برای مقاصد خاصی نگهداری شده و وظایف تعرف شده ای دارند. آموزش این اعمال، به سگ­های خانگی و تزئینی لزومی نداشته و از سوی دیگر برای یاد دادن آنها، به مربیان با تجربه و دارای تحصیلات ویژه ای نیاز است و عمدتاً از عهده اشخاص عادی خارج است. در فراگیری این فرامین، نژاد، هوش، استعداد و ویژگی های شخصی سگی که برای هدف مشخصی مورد انتخاب قرار می گیرد، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و انجام بعضی از این کارهای خارج از توانایی سگ­های معمولی است.در این پست آموزش سگ برای نگهبانی و مراقبت از گله می پردازیم.

آموزش های پیشرفته

 انتخاب مناسب سگ برای انجام کارهای خاص، نیاز به تجربه و مهارت داشته و علاوه بر موارد ذکر شده، خصوصیات ارثی و توانایی اجداد آن نیز مد نظر قرار داده می شود. به هر حال آشنایی با نوع این آموزش ها و روند تمرینات، برای افراد غیر متخصص نیز مفید بوده و می تواند جالب توجه باشد.

نگهبانی و مراقبت از گله

نگهبانی، هدایت و مراقبت از گله، یکی از وظایف قدیمی و در عین حال بسیار مهم سگ­ها به شمار می رود. بطوری که با گذشت هزاران سال از انتخاب سگ به این منظور، هنوز جایگزین مناسب تری از سگ ها برای این کار پیدا نشده و همچنان در تمامی دنیا از این حیوان با ارزش بدین منظور استفاده می شود. شاید بزرگترین خدمت سگ به بشر در طول تاریخ اهلی شدن این حیوان، محافظت از گله گوسفندان و سایر حیوانات اهلی باشد. انسان دوران باستان و پس از عصر حجر، از زمانی که ساکن شد و به کشاورزی و اهلی کردن حیوانات روی آورد، عمده غذای خود را از راه کشت گیاهان و نگهداری از حیوانات اهلی شده تأمین می کرد. از آنجا که زندگی بشر وابستگی زیادی به این منابع با ارزش غذایی پیدا کرده بود و از سویی دیگر این منابع همواره مورد هجوم حیوانات وحشی قرار می گرفت، نقش حیاتی سگ در پاسداری از سرمایه انسان مورد توجه قرار گرفت. خرس، گرگ، شغال، روباه و راسو از اصلی ترین دشمنان حيوانات و پرندگان اهلی به شمار می­رفتند و از سویی دیگر حمله گرازها و خرگوش ها به مزارع خسارات زیادی به بار می آورد. توفيق سگ در دور کردن این حیوانات، او را به قهرمانی بی توقع و صبور تبدیل کرد و تمایل زیادی برای نگهداری از آن در انسان ایجاد نمود. چه در گذشته و چه امروز شاید کمتر گله گوسفندی را بتوان پیدا کرد که سگی در کنار خود نداشته باشد. سگ های گله، حيوانات تنومند، باهوش و در عین حال صبوری هستند که از دوران تولگی به عنوان سگ گله، در کنار گله های گاو و گوسفند نگهداری می شوند. در کشور ما نیز بطور سنتی و از قدیم الایام از سگ­ها به عنوان نگهبان چهار پایان اهلی استفاده می شده است. انتخاب سگ مناسب، از جمله شرایط ضروری برای تربیت یک سگ گله خوب به شمار می رود. در اغلب استان های ایران از سگ های نژاد خاصی که امتحان خود را در این باره پس داده اند، استفاده می شود و توله های این سگ­های آموزش دیده با قیمت­های بسیار زیادی بین چوپانان خرید و فروش می شوند. با وجود اینکه هنوز این قبیل سگ­ها به عنوان نژادهای ویژه سگ گله ثبت نشده و مورد ارزیابی علمی قرار نگرفته اند، ولی در هر منطقه، سگ های مناسب این کار را به خوبی شناسایی کرده و مورد استفاده قرار می دهند. بعد از تهیه سگ مناسب، حیوان را از تولگی به همراه سگ­های بالغ دیگر در کنار گوسفندان و همراه آنها به چرا می برند. این سگ­ها نسبت به گوسفندان و بره های آنها هیچ گونه واکنش خصمانه نداشته و گله را به عنوان قلمرو فرانروایی خود قلمداد می کنند. همراهی مکرر این سگها با گله و آشنایی آنها با محل های چرای روزانه گوسفندان باعث می شود که این حیوانات تمامی منطقه مورد نظر را به خوبی شناسایی کرده و از خطرهای احتمالی که ممکن است در کمین گوسفندان باشد، آگاهی داشته باشند. سرقت گوسفندان، پرتگاه های منطقه، حیوانات وحشی موجود در منطقه از قبیل گرگ و خرس و نیز گم شدن گوسفندان از جمله مواردی است که سگ های گله برای پیشگیری از آنها تعلیم می بینند. یک سگ گله در تمام مدتی که گوسفندان مشغول چرا هستند، در منطقه ای که مسلط به محل تجمع آنها باشد نشسته و اطراف را زیر نظر می گیرد.

جالب اینجاست که اگر بیش از یک سگ برای گله در نظر گرفته شده باشد، آنها مناطق مورد نظر را بین خود تقسیم کرده و هر کدام از زاویه خاصی گله را زیر نظر می گیرند. بیشتر این آموزش ها از طریق سگ­های با تجربه به حیوانات تازه کار آموخته می شود. به محض نزدیک شدن فرد غريبه ای، سگ­ها شروع به پارس کرده و چوپان را از این امر مطلع می کنند. اگر شخص نا آشنا رفتار خصمانه­ای نداشته باشد و از جانب چوپان پذیرفته شود، سگ­ها دوباره در محل خود مستقر شده و منتظر اتفاق جدیدی مانند. ولی اگر احساس کنند که فرد مورد نظر قصد حمله با سرقت دارد، دست جمعی به او حمله کرده و او را دوره می کنند. اگر این رفتار از جانب چوپان نیز تأیید شود، آنگاه به او حمله کرده و شخص را گاز می گیرند.

آموزش سگ برای نگهبانی و مراقبت از گله

به دلیل توصیه می شود به گله گوسفندی که چویان آن در محل حضور ندارد، نزدیک نشوید. رفتار حمایتی در مورد جدا شدن یک یا چند رأس از گوسفندان از گله به این صورت است که سگ به سمت گوسفند فراری رفته و با پارس کردن، تنه زدن به حیوان و حتی گاز گرفتن پا، او را به جمع بقیه باز می گرداند. در مواجه با حیوانات وحشی، تمامی سعی سگ های گله، دور کردن حیوان وحشی از گله است، سگ ها او را دوره کرده و در دفعات پی در پی از مواضع مختلف او را گاز می گیرند و به سمتی هدایت می کنند که به گوسفندان دسترسی نداشته باشد. بعضی از سگ های گله در این درگیری زخم های عمیقی برداشته و حتی ممکن است کشته شوند. بسیاری از پرورش دهنده گان گوسفند ترجیح می دهند که شب­ها هم سگ­های خود را در کنار محل استراحت گوسفندان و در مجاورت آغول آنها ببندند. این کار باعث پیشگیری از سرقت های شبانه گله خواهد شد.

آشناترین نژاد سگ در بین همگان یعنی سگ گرگی یا German Shepherd، در واقع یک سگ گله بسیار باهوش بوده و در بسیاری از کشورها هنوز هم به این منظور استفاده می شود. سگ گله Maremma در ایتالیا، Bouvier des Flandres در بریتانیا، Belgian shepherd در اروپای مرکزی، Australian cattle dog و Australian shepherd dog در استرالیا و آمریکای شمالی و Anatolian shepherd dog در ترکیه از شناخته شده ترین سگ های گله جهان به شمار می­روند. سگ­هایی که به این منظور تربیت می شوند می توانند با مهارت خاصی یک گله بزرگ را هدایت کرده و کنترل کنند.

در کشورهایی از قبیل استرالیا، نیوزیلند، کانادا و اسکاتلند که گله داری رواج دارد، داشتن چنین سگ هایی برای صاحبان آنها افتخار محسوب شده و هر ساله مسابقاتی برای معرفی بهترین سگ گله برگزار می شود. در ایران نیز نژاد های سگ گله قوچانی و سرابی از جمله سگ های بزرگ، نیرومند و موفق برای نگهبانی و هدایت گله به شمار می روند. بسیاری از گله داران، دم و گوش سگ های گله را به عنوان نقاط ضعف حیوان هنگام درگیری با حیوانات مهاجم، می برند. این کار با وجود اینکه صحیح به نظر می رسد، اگر توسط فرد غیر متخصص انجام شود، می تواند آسیب های جدی به حیوان وارد کند. خونریزی شدید، عفونت و تخم گذاری مگس ها روی زخم از جمله عوارضی است که حتی می تواند باعث مرگ حیوان شود. بنابر این لازم است این کار توسط جراح دامپزشک و در محیط عاری از آلودگی انجام شود. نکته قابل توجه در مورد سگ های گله، رعایت فاصله زمانی استفاده از داروهای ضد انگلی برای آنها و مداومت استفاده از این داروهاست. در غیر این صورت، سگ­ها می توانند ناقل بیماری­های خطرناک و حتی کشنده ای چه برای دام ها و چه برای انسان باشند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 4]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج