5

جوجه کشی از مرغ عشق و زمان تخمگذاری

جوجه کشی از مرغ عشق.jpg

اولین اقدام برای جوجه کشی از مرغ عشق، قراردادن یک جعبه لانه در قفس یا روی درخت پرنده است. شما می توانید یک جعبه لانه به ابعاد 15×15×25سانتی متر را از فروشگاه های پرنده خریداری کنید. سقف این جعبه قابل باز کردن است و می توان داخل آن و ساکنین آن را بررسی نمود. داخل جعبه یک بلوک سوراخ دار وجود دارد. پرنده شما از طریق سوراخ موجود در ضلع طولى لانه وارد آن می شود. در جلو و پایین سوراخ لانه، یک نشیمنگاه وجود دارد که پرنده برای وارد شدن به سوراخ، ابتدا روی آن می نشیند. برخی افراد ترجیح می دهند در ضلع عقبی لانه یک سوراخ ایجاد کنند و آن را در جایی خارج از قفس نصب کنند. در زمان تخمگذاری مرغ عشق روی تخم می خوابد و به ندرت لانه را ترک می کند.  مرغ ماده به ندرت بیشتر از 5 عدد تخم می گذارد. در ادامه نکات مهم در جوجه کشی از مرغ عشق و همچنین زمان تخمگذاری مرغ عشق را ذکر می کنیم.

جوجه کشی از مرغ عشق

تغییر در شرایط زندگی

بطور ناگهانی وارد قفس نکنید، زیرا هرگونه تغییر ناگهانی در شرایط قفس، موجب ناراحتی پرنده می شود. لذا با قرار دادن جعبه لانه درون قفس، انتظار داشته باشید که مرغ عشق قدری نا آرامی نشان دهد. به هر حال پس از مدتی، مرغ عشق ماده با احتیاط به لانه نزدیک می شود و اکتشافاتش را شروع می کند. ابتدا مرغ عشق ماده روی نشیمنگاه لانه می نشیند و با تردید داخل آن را نگاه می کند و سرانجام شجاعت وارد شدن به آن را پیدا می­کند. به هر حال طولی نخواهد کشید که ماده در داخل لانه شروع به کار می­کند و عمق آن را برای جای گرفتن جوجه هایش بیشتر می کند. ماده هر روز در داخل لانه به مدت طولانی تری می ماند. ماده به نر اجازه آوردن غذا می دهد، ولی معمولاً اجازه ورود به لانه را نمی دهد. اما نر با اصرار و سرانجام وارد لانه خواهد شد. این در حالی است که مرغ عشق های نر در حالت وحشی هرگز اجازه ورود به داخل لانه را نخواهند داشت.

 

اولین تخم

تقریباً ۸ هفته پس از جفتگیری، ماده اولین تخم خودش را داخل لانه می گذارد. بنابراین حدود ۸ هفته پس از جفتگیری، شما بایست منتظر دیدن علایم زیر باشید:

ماده جوری بدنش را ظاهر میکند که به نظر باریک تر می آید،پرهایش را باز می­کند و می­لرزد، مدفوعش آبکی می شود و مقدار مدفوعش زیاد می­گردد و رنگ توده مومی موجود در قاعده منقارش روشن تر و بافت آن نرم تر می شود.

اگر در این زمان جعبه لانه آماده نباشد، ممکن است ماده در حالی که روی نشیمنگاه نشسته است، یک تخم بگذارد و آن تخم روی کف قفس بیفتد و در این شرایط ممکن است ماده نتواند تعادل خودش را روی میله نشیمنگاه حفظ کند. در این حالت ماده هوا را گاز می گیرد، می لرزد و بال می زند و به هر حال ظرف چند دقیقه حالش خوب می شود. اگر همچنان لانه در قفس نباشد یا ماده نابالغ باشد، ممکن است دیگر تخم نگذارند و حتی برود و آن تخم اولش را هم بشکند و از بین برود.

جوجه کشی از مرغ عشق.jpg1

زمان تخمگذاری مرغ عشق

اگر اولین تخم داخل جعبه لانه گذاشته شود، مرغ عشق ماده فورا روی آن می خوابد و دیگر بسیار به ندرت لانه را ترک می کند. از آن پس، یک روز در میان یک تخم می­گذارد تعداد آنها به ۳ یا ۵ تخم برسد. مرغ عشق ماده به ندرت بیش از ۵ تخم در هر دوره تخم داری می گذارد. جوجه­ ها نیز به ترتیبی که تخم مربوط به آنها گذاشته می شود و با همان فاصله زمانی از تخم خارج می شوند. وزن هریک از تخم های مرغ عشق استرالیایی ۲ گرم است و جوجه ها نیز دقیقاً در هنگام خروج از تخم، ۲ گرم وزن خواهند داشت.

وقتی جوجه ها از تخم خارج می شوند، مرغ عشق ماده ۳ یا ۴ بار در روز از لانه برای مدفوع کردن خارج می شود. مرغ عشق ماده سرش را از لانه خارج می کند و روی لبه سوراخ لانه می گذارد تا از مرغ عشق نر غذا دریافت کند. در این هنگام، مرغ عشق ماده بسیار با احتیاط عمل می­کند و به هر نوع صدای نا آشنا به دقت توجه می کند. مرغ عشق نر در تاریکی لانه نگهبانی می دهد و با صداها و آوازهای کوتاه، ماده را از نگهبانی خودش مطمئن می کند.

 

نکات مهم در جوجه کشی از مرغ عشق

برای ماده بسیار مهم است که بداند نر در حال حافظت از لانه است. در طول دوره جوجه کشی، اتاق مرغ عشق باید از هرگونه رفت و آمد و سرو صدا در امان باشد، زیرا هرگونه آزار ممکن است به توقف تولید مثل توسط ماده منجر شود.

وقتی ماده روی تخم هایش می خوابد، دیگر به راحتی تحت تأثیر سروصدا و رفت و آمد افراد خانواده قرار نمی­گیرد. در این هنگام، شما می توانید گاه گاه سقف لانه را بلند کنید و وضعیت داخل آن را بررسی کنید.

پس از حدود ۱۰ روز، شما می توانید از یک غیبت مرغ عشق ماده در لانه استفاده کنید و با بلند کردن سقف لانه، تخم­ها را بررسی کنید و ببینید کدام یک بارور شده و کدام یک بارور نشده است. وقتی تخم­ها را در این موقع جلوی نور بگیرید، آنهایی که بارور نشده اند، شفاف به نظر می رسند و هیچ نقطه یا رگه هایی در آنها دیده نمی شود. این در حالی است که تخم های بارور شده، رنگی مایل به آبی و اندکی شفاف دارند و تیره تر از تخم های بارور نشده به نظر می رسند.

چنانچه کل تخم های گذاشته شده توسط ماده بیش از ۴ عدد باشد، شما می توانید تخم بارور نشده را از لانه خارج کنید. اما اگر کمتر از ۴ تخم در لانه وجود داشته باشد، نباید به آنها دست بزنید. در غیر این صورت، ممکن است ماده جوجه کشی را متوقف کند.

شما باید برای رشد جنین های موجود در تخمها، شرایط صحیح را فراهم کنید. درجه حرارت باید یکنواخت و ۲۲ درجه سانتیگراد باشد. هوا باید تهویه خوبی داشته باشد و رطوبت هوا باید ۶۰ درصد باشد.

تنظیم رطوبت محیط با استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز امکان پذیر است. همچنین می توانید روی یک ظرف آب یک توری سیمی قرار دهید تا آب آن کم کم بخار شود و رطوبت محیط به ۶۰ درصد برسد.

هرگز سعی نکنید کثیفی احتمالی روی پوسته تخمها را پاک کنید یا بشویید. این عمل به زندگی جنین داخل تخم آسیب می رساند. روی پوسته تخم ها یک لایه مومی شکل وجود دارد که درون تخم را از آلودگی عفونت محافظت می کند.

وقتی جوجه ها از تخم ها خارج شدند، شما باید داخل لانه را هر روز بررسی کنید، زیرا ممکن است گاهی اوقات یکی از جوجه ها بمیرد و اگر به موقع خارج نشود، بدنش فاسد شود و آلودگی به دیگر جوجه ها سرایت کند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 22 امتیاز از مجموع: 4.3]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. طاها گفت:

    سلام من مرغ عشق هام بعد 2 ماه رفتن توی خونه نشو نه تخم گذاری هست ایا؟

  2. طاها گفت:

    سلام من مرغ عشق هام بعد 2 ماه رفتن توی خونه آیا نشونه تخم گذاری هست؟

    1. کی روش گفت:

      سلام عشقم.نه

  3. فخرالسادات گفت:

    سلام ی جفت مرغ عشق انگليسی دارم که نر اصلن تمایلی به جفت‌گیری نداره درحالی که ماده همش کنارش می‌خوابه قطره آد س ای هم بهشون دادم لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون

  4. سید عبدالرضا گفت:

    مرغ عشق دارم ستا تخم زیرش هست بعداز رگ بستن نرش مرد ایا میتونه به تنهایی تخم ها رو گرم نگه داره وجوجه بشن. بزرگ کنه

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج