0

سئوالات مهم مربوط به کاسکو

متأسفانه تاکنون به دلیل هزینه بسیار کلان برای پی بردن به جواب تعدادی از سؤالات خاص مربوط به کاسکو و دیگر پرندگان زینتی، تحقیقاتی انجام نشده است.برخی از این سئوالات مهم مربوط به کاسکو را در ادامه مطلب گردآوری کرده ایم.

سوالات مربوط به کاسکو

. برخی از سئوالات مهم مربوط به کاسکو ، عبارتند از:

  1. قدرت سخنگویی کاسکوهای دم قرمز بیشتر است یا کاسکوهای دم سیاه ؟
  2. قدرت سخن گویی کاسکوهای ماده بیشتر است یا کاسکوهای نر؟
  3. در چه سنی کاسکوها بالاترین جواب را به آموزش سخنگویی می دهند؟
  4.  میزان اهلی شدن کاسکو و قدرت یادگیری حرکات نمایشی در کاسکوهای دُم قرمز بیشتر است یا دُم سیاه و در کاسکوهای نر بیشتر است یا ماده؟
  5.  تغییر رنگ چشم کاسکوها به ترتیب از سیاه به دودی، طوسی، سفید و زرد، دقیقاً درچه سنی رخ می دهد؟
  6. چه درصدی از کاسکوها هرگز سخنگو نخواهند شد؟
  7.  درصد کاسکوهایی که هرگز سخنگو نمی شوند، در نژاد دُم قرمز بیشتر است یا دم سیاه؟
  8.  تا چه سنی ممکن است کاسکوهای دُم قرمز و دُم سیاه، دیگر به حرف نیایند؟
  9. در چه شرایط آب و هوایی ممکن است کاسکوها تولیدمثل نکنند؟
  10.  با توجه به تک شکلی بودن کاسکوهای نر و ماده، آیا علائم ظاهری دقیق برای تعیین جنسیت کاسکوها وجود دارد؟
  11.  حداکثر و میانگین طول عمر کاسکوهای دُم قرمز و دُم سیاه چند سال است؟
  12.  و یکی دیگر از سئوالات مهم مربوط به کاسکو این است که در چه سنی کاسکوها به اوج قدرت زاد و ولد می رسند و از چه سنی زاد و ولد آنها افت پیدا می­کند و در چه سنی قابلیت باروری خود را از دست می دهند؟

برای این ها و شمار دیگری از سؤالات، به دلیل انجام نشدن تحقیقات، هرگز پاسخ دقیقی ارائه نشده است. اما افراد بسیار خبره در امور کاسکو، جواب تقریبی این سؤالات را می دانند. با توجه به اطلاعات تجربی موجود در منابع خارجی و به خصوص تحقیقات کاربردی و تجربیات خودم، به سئوالات فوق نیز به شکل تقریبی جواب داده ام. به هر حال ارائه جواب دقیق برای بیشتر سئوالات فوق، منوط می شود به انجام یک تحقیقات گسترده ۱۰ ساله. همچنین برای دست یافتن به پاسخ صحیح برخی از سئوالات، تحقیقاتی باید انجام شود که از بدو تولد تا پایان حداکثر عمر کاسکوها ادامه یابد و چون حداکثر عمر کاسکوها ۱۰۰ سال ذکر شده است، تحقیقات مذکور باید توسط چندنسل از محققین، این مدت را شامل شود تا دستیابی به جواب دقیق همه سئوالات مربوط به کاسکو ممکن شود. به طور مثال، اگر بخواهیم به طور دقیق مشخص کنیم که کاسکوها از چه سنی تولید مثل را شروع می­کنند و حداکثر تا چه سنی به تولید مثل ادامه می دهند یا بخواهیم میانگین و حداکثر طول عمر دو نژاد کاسکو را دقیقاً تعیین کنیم، راه دیگری وجود ندارد، جز آنکه در یک برنامه تحقیقاتی ملی ۱۰۰ ساله، به تعداد کافی کاسکو از هر دو نژاد در شرایط مناسب نگهداری کنیم تا بتوانیم به جواب چنان سئوالات دست بیابیم.

سئوالات مهم مربوط به کاسکو

حال اگر میبینید که نه تنها در کشور ما، بلکه در هیچ کشوری اقدام به انجام چنین تحقیقات نشده است، دلیل آن این است که انجام چنان تحقیقات، هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد. در واقع اگر قرار باشد که چنین تحقیقات در مورد کاسکو انجام شود، این سئوال مطرح است که چرا نباید برای دیگر پرندگان و حیوانات وحشی این گونه تحقیقات انجام شود. به هر حال، به علت طولانی مدت بودن امکان دستیابی به جواب چنان سئوالات و طبعاً نیاز داشتن به بودجه ای کلان؛ شاید بشر هرگز به پاسخ دقیقی برای این سئوالات دست نیابد. لذا چاره ای نیست جز اینکه به پاسخ­های تقریبی چنین سئوالات اکتفا کنیم. در مواردی این چنین که مراجع دانشگاهی و تحقیقاتی دست اندرکار نمی شوند؛ هرگونه اطلاعات و پاسخگویی به سئوالات، توسط دست اندرکاران و مجربین این امور منتشر می شود که به هر حال تا وقتی به اطلاعات دقیق تر دسترسی نباشد، چاره ای جز پذیرفتن آنها نیست. اما واضح است که تحت چنین شرایط که هرکسی می تواند کتابی بنویسد و سرمایه گذاری کند و آن را منتشر کند، چون هیچ مرجع معتبری وجود ندارد که چنان اطلاعات را قبل از چاپ شدن بررسی کند، این گونه کتاب ها حتی با داشتن اغلاط و آمارهای غیر دقیق، همچنان در سراسر جهان منتشر می شود، در حالی که نویسنده برخی از آنها حتی یک فرد مجرب هم نیست و بعضاً توسط افرادی نوشته شده که در طول عمر خودشان فقط یک کاسکو یا پرنده زینتی دیگر داشته اند؟

جالب توجه است که تنها منابع اطلاعاتی مربوط به موضوعاتی چون کاسکو و دیگر پرندگان زینتی و حیوانات بازیچه؛ افرادی هستند که معمولاً به دلیل علاقه شخصی از چنین حیوانات در خانه خودشان نگهداری می­کنند. اما چنین نیست که تمام نگهداری کنندگان از این پرندگان و حیوانات، افرادی اهل مطالعه با اهل قلم باشند. لذا انگشت شماری از افراد این گروه هستند که تجارب خودشان را به صورت کتاب منتشر می کنند و چون مخاطبین چنین کتاب ها مردم هستند و مردم هم چیزی از آنها نمی دانند، طبعا نمی توانند ایرادی به چنان کتابها بگیرند و چارهای ندارند جز آنکه مطالب این گونه کتاب ها را بپذیرند. البته منظور بنده از ذکر این موضوع، این نیست که بگویم، اطلاعات مندرج در کتبی چون پرندگان زینتی معتبر نیستند، بلکه ذکر این واقعیت است که چون نویسندگان چنین کتاب­ها افرادی محقق یا دانشگاه نیستند، فقط به ذکر تجارب خودشان می پردازند. لذا اگر تصادفاً یک محقق دانشگاهی مشغول کار مطالعه و تحقیق روی هریک از پرندگان زینتی شود، اوست که اگر کارش را ادامه دهد، ممکن است بتواند به شمار زیادی از اظهارنظرهای غلط موجود در کتب خارجی مربوط به پرنده یا حیوان خانگی خاص پی ببرد و اوست که ممکن است با پیشرفت کارش، سئوالات فراوانی برایش ایجاد شود. در غیر این صورت، حتی در کل جهان، تاوقتی که مردم عادی با هرگونه کتاب سروکار داشته باشند، هرگز غلطی از این کتاب­ها مشهود نمی شود و کسی به دنبال طرح سئوالات و حل آنها نمی رود. واضح است که در چنان شرایط که افراد کم علم و باتجربه و حتی کم علم و بی تجربه اقدام به نوشتن چنین کتاب ها می کنند و سرمایه چاپ آن کتابها را به ناشرین می دهند (ناشر – مؤلف) تا کتابی به نام آنها منتشر شود، هرگز از طرف مردم عادی زیر سئوال نمی روند، چراکه مردم عادی نه علمشان و نه تجربه اشان بیش از چنان افراد است.

خوشبختانه، از وقتی من درگیر کاسکو شده ام، هم تمام کتب انگلیسی مربوط به این طوطی را با دقت خوانده­ام، هم از همان اوایل در صدد برآمدم که با انجام تحقیقات کاربردی پی در پی، اطلاعات جدیدی را به دست آورم یا اظهار نظرات دیگران را مورد تحقیق و مطالعه قرار دهم. لذا به جرأت می گویم که لااقل در مورد کاسکو، ما امروز کتابهایی را به زبان فارسی در اختیار داریم که اولا میزان اعتبار مطالب مندرج در آنها، بسیار بیشتر از کتب انگلیسی کاسکو است و ثانياً تعداد اطلاعاتی که من در مورد کاسکو از طریق مطالعه، تحقیق و تجزیه و تحلیل تجارب خودم به دست آورده ام، به مراتب بیشتر از کل اطلاعات درج شده در کتب و مقالات مربوط به کاسکو توسط دیگران است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج