0

مدیریت پرورش مرغ شاخدار ( روشنایی،تخم،بستر)

مدیریت پرورش مرغ شاخدار ( روشنایی،تخم،بستر)

مرغ های شاخدار پرورشی از لحاظ جنس تفکیک شده و در سالن های نیمه تاریک بر روی بستری از سبوس گندم یا مواد دیگر نگهداری میشوند. تعداد ۸-۶ قطعه آن را می توان در واحد سطح جای داد. از سن ۵۶ هفتگی از چوبهای خواب و جعبه فضولاتی که ۳۰ درصد از سطح سالن را اشغال می نمایند استفاده می کنند. در مدیریت پرورش مرغ شاخدار باید برنامه نوری مرغ شاخدار را نیز مدنظر قرار داد که خاموشی های مستمر و طولانی است که نباید پیش آید، چون بر اثر آن، ترس بر پرنده ها مستولی شده و به یک گوشه هجوم می برند در ادامه به جزئیات در مدیریت پرورش مرغ شاخدار می پردازیم.

مدیریت پرورش

برای هر ۶ قطعه مرغ شاخدار یک متر چوب خواب منظور می شود. معمولا سعی می نمایند که سن بلوغ را در آنها به تعویق بیندازند تا در صد باروری را افزایش داده و اندازه تخمها را به حالت یکنواخت در آورده و تعداد آنها را فزونی بخشند. با اجرای برنامه های نوری به این هدف دست می یابند که به نمونه ای از آن اشاره می گردد:

روشنایی برای جوجه ها تا ۱۰ روزگی هر روز ۲۴ ساعت

از 10- 14 روزگی هر روز ۲۱ ساعت نور دریافت می کنند سپس این مدت به مرور کاهش یافته، چنان که از هفته سوم تا بیست و ششم به ۷ ساعت می رسد. بین سنین ۲۶ تا ۲۸ هفتگی مدت روشنایی را تدریجا به ۱۴ ساعت افزایش می دهند.

شدت نور در سه روز اول زندگی ۳ وات برای هر مترمربع سطح سالن و سپس 3/0 وات برای همین سطح تا سن ۲۶ هفتگی است. معمولاً از ۲۶ هفتگی که مرغ های شاخدار را به قفسها منتقل می نمایند، شدت نور تا ۲۸ هفتگی مجدداً۳ وات به ازای هر مترمربع خواهد بود.

برای مرغ های شاخدار در حال رشد نیز مشابه همین برنامه نوری را می توان اعمال نمود، با این تفاوت که از ۲۱ هفتگی به بعد به ازای هر هفته یک ساعت به مدت روشنایی افزوده، به طوری که در جابه جایی آنها از بستر به قفس در هفته ۲۸، مدت روشنایی به ۱۴ ساعت برسد.

مرغ های شاخدار پرورشی را ۹۰-۸۰ درصد در قفس و در سالن های نیمه تاریک با تهویه مناسب نگهداری می­کنند. چون مرغ های شاخدار نسبت به صدا و ورود ناگهانی اشخاص و روشن و خاموش شدن چراغ عکس العمل نشان داده و اکثرا شدید می ترسند، لذا استفاده از سالن های نیمه تاریک توصیه می شود.

معمولاً تغییر روش نگهداری از بستر به باطری برای نرها از هفته بیست و چهارم و برای مرغ های شاخدار در هفته بیست و ششم صورت می گیرد.

این باطریها اغلب سه طبقه و مشابه باطری هایی است که برای مرغ ها مورد استفاده قرار می گیرند.

از آنجا که مرغهای شاخدار در روش بستر به آبخوری های ناودانی عادت می کنند و تغییر این عادت به آبخوری قطره ای در روش قفس به درازا می کشد و اختلالاتی در تولید و بنیه آنها به وجود می آید، لذا باید ۴-۳ هفته قبل از تغییر روش، ضمن استفاده از آبخوری های ناودانی از نوع قطره ای نیز استفاده شود تا بعدا مشکلی در این رابطه به وجود نیاید.

حرارت سالن نگهداری را ۲۰-۲۲ درجه سانتیگراد با رطوبتی در حدود ۶۰-۵۵ درصد توصیه می کنند. غذای مخصوص مرغهای شاخدار پرورشی را باید ۳-۲ هفته قبل از تغییر روش نگهداری در اختیار آنها گذاشت.

اولین تخم به طور معمول در سن ۳۱ هفتگی گذاشته شده و راندمان گله در ۳۴ هفتگی به ۷ درصد و در ۳۶ هفتگی به ۸۵-۸۰ درصد رسیده و تا ۴۰ هفتگی تداوم یافته و سپس به زیر ۵۰ درصد کاهش می یابد. پس از این مرحله نرها با 8/1 کیلوگرم و ماده ها با ۲ / ۲-۲ کیلوگرم آمده ذبح هستند.

در نگهداری جوجه ها برای پرواربندی، در مرحله نخست نیاز حرارتی آنها باید تأمین گردد. میزان این حرارت ۳۶ – ۳۸ درجه سانتیگراد در هفته اول بوده که هر هفته ۳-۲ درجه سانتیگراد آن را کاهش می دهند.

اغلب روشنایی را ۱۶ ساعت از ۲۴ ساعت توصیه می نمایند، ولی این مدت می تواند ۲۴ ساعته نیزباشد.

 

مدیریت پرورش مرغ شاخدار

آنچه که در مدیریت پرورش مرغ شاخدار مهم بوده و باید به آن توجه داشت، خاموشی های مستمر و طولانی است که نباید پیش آید، چون بر اثر آن، ترس بر پرنده ها مستولی شده و به یک گوشه هجوم برده نتیجتا تعداد زیادی از آنها بر اثر ازدحام تلف می­گردند. بهتر است منبع نور در ۲ متری سطح کف سالن استقرار یابد. رطوبت نسبی هوا را در داخل سالن باید بین ۶۰-۵۵ درصد ثابت نگهداشت

آبخوری ها و دانخوریهای که برای مرغ ها به کار می روند، می شود برای مرغ های شاخدار نیز مورد استفاده قرار گیرند.

از آنجا که این پرنده نسبت به سایر طیور میزان زیادتری از غذا را حیف و میل می کند، لذا روی دانخوری ها را با فواصل معین، مفتولهای فلزی نصب می کنند تا از ریخت و پاش جلوگیری گردد. طول دانخوری تا سن ۲ هفتگی، 5/1 سانتی متر و از ۷ هفتگی به بعد 5/2 سانتی متر برای هر قطعه کافی است. یک آبخوری سیفونی اتوماتیک معمولاً برای ۱۰۰ قطعه جوجه یکروزه کافی خواهد بود.

از آنجا که مرغ های شاخدار به مایکوز حساس هستند، لذا بستر باید از مواد بسیار مرغوب و تمیز انتخاب شود. برای اطمینان علاوه بر ضدعفونی بستر باید از قارچ کش ها نیز استفاده کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج