0

معرفی داروی فنیل بوتازون و پی پراسیلین در طیور

فنیل بوتازون، دارای اثرات ضددردی، ضدتبی و ضد التهابی بوده که دارو در درمان استئوآرتریت، التهاب پوست و بافت های نرم مفید می باشد و داروی پی پراسیلین، از پنی سیلین های وسیع الطیف نیمه ساختگی است که علیه تعداد زیادی از باکتری­های هوازی گرم منفی و برخی از ارگانیسم های گرم مثبت و بی هوازی ها مؤثر است. در ادامه معرفی کامل داروی فنیل بوتازون و پی پراسیلین در طیور ، موارد مصرف و تداخل داروی آن ها را بررسی می کنیم.

در این مطلب به معرفی داروی فنیل بوتازون و پی پراسیلین در طیور برای درمان دردهای التهابی و باکتری می پردازیم.

فنیل بوتازون                                                                                PHENYLBUTAZONE

نام تجاری

بوتازون، فنی بوت، اِکویی – فار، پرو-بوت، فنیل بوتازونا، بوتاجِکت و PBZ

گروه دارویی

داروی ضددرد- ضدتب – ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAID)

موارد مصرف

فنیل بوتازون، دارای اثرات ضددردی، ضدتبی و ضد التهابی بوده که دارو در درمان استئوآرتریت، التهاب پوست و بافت های نرم مفید می باشد. فنیل بوتازون به طور خوراکی در طوطی سانان و پرندگان شکاری برای اثرات ضدالتهابی آن بکار رفته است.

تداخل های دارویی

فنیل بوتازون نباید با سایر داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی یا باکورتیکوستروئیدها مصرف شود. کورتیکوستروئیدها نشان داده شده اند که اثرات سوء گوارشی را تشدید می نمایند. همچنین بعضی از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی ممکن است با اثر وقفه دهنده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE)، مداخله نمایند. فنيل بوتازون و متابولیت فعال آن، اُكسی فن بوتازون، هر دو به میزان زیادی به پروتئین های پلاسما می­چسبند و ممکن است سایر داروهایی که به میزان زیاد به پروتئین ها چسبیده اند، جابجا نمایند. این مکانیسم اثر ممکن است غلظت های سرمی و دوام اثرات فنی توئین، اسید والپروئیک، داروهای ضدانعقادی خوراکی، سایر داروهای ضدالتهابی، سولفونامیدها و داروهای ضددیابتی سولفونيل اوره، تحت تأثیر قرار دهد. فنیل بوتازون و اُکسی فن بوتازون می توانند آنزیم های میکروزومی کبد را القاء نموده و متابولیسم داروهایی که تحت تأثیر این مکانیسم اثر قرار می گیرند (مانند دیگوکسین و فنی توئین) را افزایش دهند. برعکس، ساير القاء کننده های آنزیم میکروزومی (مانند باربیتورات­ها، پرومتازین، ریفامپین، کورتیکوستروئیدها یا کلرفنيرآمين، و دی فیدرامین) ممکن است نیمه عمر پلاسمایی فنیل بوتازون را کاهش دهند. فنیل بوتازون ممکن است نیمه عمر پلاسمایی پنی سیلین G یا لیتیوم را افزایش دهد. تجویز همزمان فنيل بوتازون با داروهای سمّ کبدی ممکن است احتمال گسترش سمیّت کبدی را افزایش دهد. فنیل بوتازون ممکن است اثرات افزایش گردش خون کلیوی ناشی از فوروسماید را خنثی نماید.

داروی فنیل بوتازون و پی پراسیلین در طیور

پی پراسیلین                                                                                             PIPERACILLIN

نام تجاری

زوسین و بی پر اسیل

گروه دارویی

آنتی بیوتیک ( پنی سیلینی)

موارد مصرف

پی پراسیلین، از پنی سیلین های وسیع الطیف نیمه ساختگی است که علیه تعداد زیادی از باکتری­های هوازی گرم منفی و برخی از ارگانیسم های گرم مثبت و بی هوازی ها مؤثر است. از این دارو برای درمان عفونت های باکتریایی، از جمله عفونت های حاصل از سودوموناس آئروژینوزا و E.coli استفاده می شود. تجویز پی پراسیلین در طوطی سینه آبی آمازون برای حداقل سه نوبت در روز به ویژه برای درمان ارگانیسم های با حساسیت متوسط به این دارو توصیه گردیده است. همچنین دارو در پرندگان شکاری، حداکثر فاصله دو نوبت تجویز دارو ۶-۴ ساعت توصیه شده است. پی­پراسیلین از راه بخور، داخل بینی و نیز تزریق در داخل کیسه هوایی تخم مرغ برای افزایش درصد جوجه درآوری (هچ) آن مصرف گردیده است.

تداخل های دارویی

در پرندگان می توان از سینرژیسم اثر پی پراسیلین در ترکیب با آمینوگلیکوزیدها به ویژه امیکاسین و توبرامايسين استفاده نمود. با سایر داروها در ويال­ها با سرنگ ها مخلوط نشود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج