0

معرفی و اهداف ایجاد محدودیت نوری در مرغداری ها

مبحث نور، یکی از جذاب ترین موضوعات در صنعت طیور می باشد. از سال های دور، داستان های فراوانی بر پایه تجربیات شخصی و کارهای تحقیقاتی شناخته شده است. اما متأسفانه شناخت درست از نقش نور، مقدار، شدت و رنگ آن، هنوز هم در میان بسیاری از پرورش دهندگان در پرده ای از ابهام می باشد.در ادامه مطالب به معرفی و اهداف ایجاد محدودیت نوری در مرغداری ها میپردازیم.

 پیش در آمد و معرفی و اهداف ایجاد محدودیت نوری در مرغداری ها : 

نور نقش اساسی در تولید داشته و تأثیر آن در تولید به خوبی شناخته شده است. با این که پذیرفته شده که بینایی حس غالب می باشد، اما شناخت کمی از تأثیر محیط­های رایج نوری بر رفتار و رفاه ماکیان وجود دارد. در پرورش صنعتی طیور، تأمین روشنایی از ۳ جنبه شدت، مدت و طول موج آن اهمیت بسیار دارد. این در حالی است که فهم پرنده و نیاز آن به نور، در گله های تخم گذار و مادر، با گله های گوشتی ۲ داستان کاملاً متفاوت دارد.

نقش اصلی نور در مرغ مادر و تخم گذار تجاری، کمک به رسیدن به بلوغ جنسی پرندگان برای آغاز دوره تخم گذاری است که این اتفاق، با تحریک نوری در زمان مناسب و با شدت و مدت نور مناسب رخ می­دهد. این در حالی است که روشنایی در گله های گوشتی، صرفاً جهت اخذ آب و دان توسط پرنده کاربرد دارد. و عملاً برای این کار، تأمین میزان بسیار اندکی از نور که چنین امکانی را برای آنها فراهم کند، کفایت می کند. اما در عوض، تأثیر طول موج یا رنگ نور، امروزه در عملکرد گله های گوشتی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. امروزه در بسیاری از مزارع پرورشی جوجه های گوشتی، روشنایی پیوسته ۲۴ (ساعت شبانه روز) تمام طول دوره زندگی پرنده را در بر می گیرد و فقط مدتی محدوده آن هم برای ترس از قطع برق، به پرنده خاموشی داده می شود. چون پرورش دهندگان سنتی ما، هنوز براین باورند که دان و آب باید در ۲۴ ساعت شبانه روز در اختیار پرنده باشد و پرنده نیازی به خاموشی برای جذب این مواد و آرامش و استراحت ندارد!!!

معرفی و اهداف ایجاد محدودیت نوری در مرغداری ها

شاید یکی از دلایل حساسیت بیشتر گله های گوشتی به بیماریهای نسبت به گله های مادر و تخم گذار، همین بحث تاریکی محدود و فاصله زیاد با الگوی طبیعت باشد. این تفاوت زمانی بسیار بیشتر می شود که در کنار مدت روشنایی غیر طبیعی، شدت نور، در حد طبیعی روز باقی بماند.

حال اگر چنانچه این اصل را از پرورش دهندگان بپذیریم که ضرورت پرورش سریع جوجه های گوشتی ایجاب می کند که گله به طور شبانه روزی به مواد غذایی دسترسی داشته باشد و برای این منظور، روشنایی لازم است. این ضرورت نیز وجود دارد که شدت نور، تا حداقل ممکن که فقط اجازه دریافت دان و آب به پرنده ها بدهد، کاهش یابد. که متأسفانه این اصل در بسیاری از مزارع ما نادیده گرفته می شود.

اگرچه جوجه های گوشتی در تمامی سنین، نسبت به تبعات افزایش و کاهش شدت و مدت روشنایی حساس می باشند، اما با افزایش سن، این مشکلات هم افزایش می یابد.

اهداف ایجاد محدودیت نوری:

هدف از اجرای برنامه محدودیت نوری در گله های گوشتی شامل موارد زیر می باشد:

  1. بهبود قدرت زیست در پرندگان
  2. بهبود بازده غذایی
  3. بهبود رشد و رسیدن به اهداف وزن دهی مطلوب در گله
  4. کاهش مرگ و میر قلبی
  5. کاهش تلفات
  6. بهبود اشتها
  7. افزایش پتانسیل ژنتیکی در جهت بهبود ضریب تبدیل غذایی میزان رشد و محصول حاصل
نقش سیستم عصبی در پرندگان

باز که این نکته که کنترل شرایط نوری در سالن های بسته (Window less) به مراتب راحت تر از مزارع دارای سالن های باز است، در زیر به توضيح فاکتورهای ضروری نور، در رشد پرنده که شامل مدت – شدت و طول موج نور میباشد، می پردازیم.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

[av_button label=’محصولات مجموعه پرورش ماکیان نیازی’ link=’page,1115′ link_target=’_blank’ size=’large’ position=’center’ label_display=” icon_select=’yes’ icon=’ue854′ font=’entypo-fontello’ color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ av_uid=’av-4jddcd’ admin_preview_bg=”]

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج