0

معرفی و بررسی بیماری های سیستم تنفسی سگ

تصویر پیدا نشد !

همانطور که اشاره شد، دستگاه تنفسی وظیفه دریافت هوای گرم و مرطوب و تصفیه کردن آن، جذب اکسیژن و انتقال آن به خون را بر عهده دارد و هرگونه اختلالی در روند این سیستم منجر به کاهش ظرفیت تنفسی و در نهایت افت فعالیت جهان می شود. از آنجا که اعضاء این سیستم مستقیماً با محیط خارج در تماس هستند، لذا بیشتر در معرض ابتلا به بیماری­های مسری و عفونی قرار دارند.در این پست به بررسی بیماری های سیستم تنفسی سگ از جملهبیماری­های حنجره سگ می پردازیم.

بیماری های سیستم تنفسی سگ

 علائمی از قبیل عطسه، سرفه، ترشح از بینی، افزایش تعداد تنفس، تغییر صدا، تنفس صدا دار یا همراه با درد، سطحی شدن تنفس و شنیدن صداهای غیر طبیعی از داخل سینه می توانند نشانه هایی حاکی از وجود مشکلی در دستگاه تنفسی باشند.

التهاب مخاط بینی

عوامل مختلفی مثل باکتری ها، ویروس ها، انگل ها، قارچ ها، پولیپ های ناحیه بینی – حلقی و بعضی از تومورها می توانند منجر به بروز این عارضه شوند. حيوان مبتلا علائم مختلفی همچون صدای خرخر، ترشحات چرکی از بینی، تنگی نفس گاه به گاه با تنفس با دهان باز را از خود نشان می دهد.

بیماری­های حنجره سگ

بیماری­های حنجره

بیماری هایی که حنجره را درگیر می کند اغلب با علائمی مثل سرفه های طولانی مدت و مزمن، تغییر در صدای حیوان و یا عدم پارس کردن خود را نشان می دهد. به طوری که اگر حنجره حیوان خود را تحریک کنید به راحتی دچار سرفه های خشک می شود.

بیماری­های حنجره سگ (لارنژیت)

در این حالت به دلایل گوناگونی نظیر عفونت­های ویروسی و تنفس دود و یا گازهای سمی، حنجره دچار التهاب شده و با بروز علائمی از قبیل سرفه های مزمن، تغییر صدای حیوان و عدم توانایی پارس کردن بروز می کند. گاهی به علت تحریکات مزمن ناحيه حنجره که تحت شرایطی نظیر سفت بستن قلاده ایجاد می­شود نیز التهاب مزمن حنجره رخ داده و حیوان به طور مکرر پارس می کند.

تراکئوبرونشیت

به التهاب نای و برونش­ها، تراکئوبرونشیت می گویند. عامل این بیماری عمدتاً باکتری­ها و ویروس ها هستند و بیشتر در سگ­هایی که به شکل دسته جمعی نگهداری می شوند شایع است. در این حالت سرفه های خشک و خشن بدون ترشح و با صدای بلند از حیوان شنیده می شود. ولی علامت دیگری در حیوان وجود ندارد. حیوان مبتلا باید در محلی آرام و به دور از تماس با محیط خارج نگهداری شده و فعالیتش نیز باید کم شود. جهت درمان باید به دکتر دامپزشک مراجعه کنید.

ذات الریه استنشاقی

این عارضه در اثر وارد شدن مایعات به ریه ها ایجاد می شود. از عوامل شایع ایجاد کننده این بیماری می توان به خوراندن غلط شیر به توله ها و یا دارو و مایعات به حیوان بالغ اشاره کرد. همچنین خفگی در آب نیز می­تواند باعث ورود مایعات به دستگاه تنفس شده، شرایط درگیری حیوان را فراهم کند. گاهی وجود برخی بیماری های مادرزادی همچون شکاف کام و یا مواردی از فلجی های حلق و حنجره نیز منجر به ورود مایعات به ریه حیوان شده، ذات الریه استنشاقی را بوجود می آورد. در چنین شرایطی حیوان دچار تب شده، از بینی او ترشحات چرکی خارج می شود و سرعت تنفسش افزایش پیدا کرده که گاهی با بوی بدی نیز همراه است. در این گونه موارد بردن حیوان نزد دامپزشک جهت درمان هر چه سریع تر الزامی است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج