0

نحوه دست آموز کردن مرغ عشق

پس از آنکه مرغ عشق شما خودش را با محیط جدید زندگی اش؛ یعنی خانه شما و خانه جدید خودش؛ یعنی قفس جدیدی که شما برای آن خریداری کرده اید و وسایل خانه اش؛ یعنی هرگونه وسایل موجود در قفس و نیز اسباب بازی های اولیه اش تطابق داد و به آنها عادت کرد و تا حدودی ترس فراوان روزهای اول را از دست داد و از طریق روابط روزانه اش با شما، توانست به شما اعتماد کند و دیگر از شما نترسد. در ادامه نحوه دست آموز کردن مرغ عشق به طور کامل بیان می گردد.

دست آموز کردن مرغ عشق

شما می توانید با پیروی از دستورات زیر، دست آموز کردن آن را شروع کنید:

۱- یک غذای دوست داشتنی مرغ عشق را به جای آنکه در غذاخوری بگذارید، کف دست خودتان قرار دهید و در حالی که با ملایمت با آن حرف می زنید یا سوت بسیار ملایم و خوش آهنگی می­زنید، بدون حرکت دادن به بدن خود، همچنان غذا را در کف دست خود نگهدارید. مرغ عشق­ها نیز همانند آدم ها و سایر طوطی های زینتی، شخصیت های متفاوتی دارند. برخی از آنها خجالتی هستند و ممکن است دیر یا بسیار دیر به خواسته­های شما پاسخ دلخواه را بدهند و بعضی از آنها ممکن است پررو باشند و به راحتی تمایل به اجابت درخواست­ها و علایق شما را نشان دهند.

بنابراین اگر مرغ عشق شما در دفعات اولی که شما غذا را در کف دستتان به آن تعارف می کنید، به دست شما نزدیک نشد و اهمیتی به تعارف شما نداد، ناامید نشوید و خیال نکنید که در آینده نیز چنین خواهد بود، زیرا بالاخره روزی مشتاق نزدیک شدن به دست شما و غذاخوردن از دست شما خواهد شد. البته این که می گویم روزی چنان خواهد کرد، به معنی آن نیست که شاید این عمل ده­ها روز طول بکشد، بلکه منظورم این است که وقتی مرغ عشق شما توانست به شما اعتماد کند، حتماً خوشحال خواهد شد که از دست شما غذا بگیرد و آن روز چندان طول نخواهد کشید.

به هر حال، رام کردن و دست آموز کردن مرغ عشق یا دیگر انواع طوطی، فقط مدتی زحمت و صبر شما را می طلبد، اما وقتی دست آموز شد، در مابقی عمرش به شما لذت خواهد داد و برای شما یک مونس و همدمی صادق، صمیمی، وفادار، بی­دردسر، تقریباً بي هزينه و بسیار دوست داشتنی خواهد بود و شما تا وقتی که بتوانید آن را سالم و زنده نگه دارید، همچنان از داشتن آن و همدم و همبازی شدن با آن لذت خواهید برد. در واقع مردم کشورهای غربی از چندین دهه قبل، به این واقعیت پی برده اند که باید با رعایت اصول تنظیم دست خانواده، کمک کنند که جمعیت کشورشان از حد غیر قابل کنترل و بدبختی آور برای همه اقشار جامعه تجاوز نکند تا مسئولین و مقامات بتوانند برای اداره امور کشورشان برنامه ریزی کنند. آنها از سال­ها پیش دریافته اند که فقط از طریق ثابت نگهداشتن شمار جمعیت است که امکان برنامه ریزی برای ایجاد رفاه عمومی فراهم می شود و در غیر این صورت، هیچ گروهی از افراد، نمی توانند دولتی تشکیل دهند که بتوانند رفاه جمعیت رو به افزایش هرکشور را تأمین کنند.

بنابراین به وضوح می بینیم که آنها با این عزم و اراده توانسته اند هم رفاه عمومی را تأمین کنند و هم از نظر پیشرفت های علمی و قدرتمندتر شدن روزافزون، امنیت کشورهای خود را تأمین کنند. اما طبیعت انسان اجتماعی است و هیچ انسان سالمی نمی تواند به تنهایی و حتی با داشتن یک همسر در خانه، زندگی خوشی داشته باشد. برخی افراد حتی با داشتن یک همسر و یک فرزند هم نمی توانند احساس خوبی از زندگی داشته باشند.

اما از طرف دیگر، پرجمعیت شدن هر خانواده، به طور معمول با افزایش گرفتاری ها و فقر برای خانواده و به نوبه خود برای سرنوشت آینده کشور قرین خواهد بود. روی همین اصل، مردم چنان کشورها، کمبودهای عاطفی و نیاز به سرگرم شدن خودشان را با نگهداری از حیوانات خانگی و پرندگان زینتی برطرف کرده اند. البته چون این موضوع در بین چنان ملت ها عمومیت یافته است، دولت های آنها در تنظیم قوانین و ایجاد شرایط مختلف بهداشتی برای حیوانات یا پرندگان بازیچه مردم، اهتمام جدی ورزیده اند، به طوری که در بین آن ملت­ها، حتی نگهداری از سگ یا گربه در خانه، مشکل بهداشتی برای اهل خانواده و همسایگان ایجاد نمی­کند.

حال جدا از موضوعات فرهنگی و اعتقادات، بنده به عنوان یک متخصص حيوانات و پرندگان، به دلیل فراهم نبودن شرایط بهداشتی نگهداری حیوانات خانگی در کشور خودمان تا این زمان، صرفاً به منظور رعایت بهداشت و سلامتی افراد خانواده ها و همسایگان، توصیه بسیار اکید می­کنم که مردم شریف ما از نگهداری حیوانات خانگی به خصوص سگ و گربه در خانه خود جدا پرهیز کنند. اما چون بیماری های مشترک پرندگان با انسان در مقایسه با حیوانات بسیار اندک است، نگهداری پرندگان زیبا، دوست داشتنی و جذاب را به خانواده های نیازمند به سرگرم شدن با پرنده های بازیچه توصیه می نمایم. چرا که علاوه بر اندک بودن احتمال انتقال بیماری یک پرنده خانگی به افراد خانواده، نگهداری پرندگان زینتی در خانه ها، بسیار عشق آفرین تر، کم هزینه تر و کم دردسر تر از حیوانات خانگی است.

۲- در بیشتر مواقع، وقتی پرنده شما به مرحله مذکور رسید و شما اقدام به دست آموز کردن آن کردید، در روز دوم تعارف غذا به آن، درحالی که در فاصله ای نسبتاً دور از دست شما قرار دارد، با دراز کردن گردنش به طرف دست شما، در کمال احتیاط و محافظه کاری، اقدام به نوک زدن به غذای موجود در کف دست یا برداشتن چند دانه از كف دست شما با منقارش می کند. اما ممکن است در روز دوم و حتی چندین روز بعد نیز شما به این آرزوی خود نرسید و مجبور باشید تا وقتی اعتماد پرنده به شما کاملاً جلب شود، صبوری پیشه کنید و به هرحال نباید ناامید شوید.

بنابراین، هر روز در ساعتی معین از طول روز، عمل تعارف کردن غذا به مرغ عشق خود از روی کف دست خود را انجام دهید. برخی افراد توصیه می کنند که برای سریع تر کردن اطاعت پرندگان زینتی از صاحب خودشان، باید آنها را گرسنه نگه دارند تا مجبور به اطاعت از صاحب خود شوند.

اما نظر من و تمام متخصصین پرندگان، این است که این روش­ها، هم بسیار غلط است و هم بسیار زشت و جنایتکارانه، زیرا پرندگان زینتی وحشی ممکن است به خاطر ترس از گرفتن غذا از دست شما، مدتها تابع میل شما نشوند و شما در طول این مدت، همچنان به آنها گرسنگی و زجر بدهید. لذا اولاً چنین رفتارها موجب موفقیت سریع تر شما در دست آموز کردن پرندة وحشی خودتان نخواهد شد. ثانياً با این گونه اعمال وحشیانه، پرندگان وحشی زجر خواهند کشید و قطعاً روی ساختار روانی آنها در آینده هم تأثیر منفی خواهد گذاشت.

به هر حال، دیر یا زود، مرغ عشق شما، به دست شما عادت می­کند و می فهمد که نزدیک شدن به آن خطرناک نیست و به دست شما نزدیک می شود و درحالی که یک پایش روی نشیمنگاه است، پای دیگرش را روی دست شما می گذارد و با احتیاط مشغول خوردن غذا از دست شما خواهد شد. مرغ عشق تا وقتی به طور کامل به دست شما اعتماد نکند، همچنان فقط یک پایش را روی دست شما می گذارد، اما وقتی اعتمادش به دست شما کاملاً جلب شود، با اشتیاق با دو پایش روی دست شما می آید و روز به روز دست آموز تر می شود.

دست آموز کردن مرغ عشق

 

پس هرگز صبر خودتان را از دست ندهید! زیرا وقتی دوره رام شدن و دست آموز کردن مرغ عشق به پایان برسد، بزرگترین آرزوی همان پرنده ای که تا چندین روز پیش آرزو داشتید از روی کف دست شما غذا بخورد، این خواهد بود که روی دست، شانه یا سر شما بنشیند و شما مرتب با آن بازی کنید. به عبارت دیگر، از وقتی که پرنده شما به طور طبیعی و به دور از ترس و شکنجه دست آموز شما شود تا وقتی زنده است، لحظه شماری می­کند تا به سراغش بروید و درب قفسش را باز کنید تا سریعاً روی دست شما بیاید و بازی با شما را شروع کند

. پس صبر شما هر مدت که باشد، ارزش خواهد داشت، زیرا از این پس، حتی اگر شما خدای ناکرده فردی تنها و منزوی باشید و هیچ همدم و همدلی نداشته باشید، هر وقت که بخواهید، مرغ عشق، شما را از تنهایی در می­آورد و می توانید در داخل خانه با آن بازی کنید و/ یا آن را به گردش ببرید (البته با احتیاط که فرار نکند).

توجه: پرنده از دست باز شما می ترسد. پس برای روی دست آوردن، همیشه پشت دست خودتان را به طرفش ببرید تا روی پشت دست شما بنشیند.

هشدار: به جز موارد فوریتی (اورژانس)، هرگز مرغ عشق و دیگر پرندگان را در دست بسته خود نگیرید و هرگز وقتی در حال پروازند، آنها را در هوا نگیرید. هیچ چیزی بیش از آنکه شما پرنده را در دست خود بگیرید یا در تلاش شوید که در هنگام پرواز آن را بگیرید، نمی ترساند. توجه داشته باشید که شما با زحمت توانسته اید اعتماد پرنده را جلب کنید و حالا نباید با گرفتن آن در داخل مشت خود، آن را بترسانید و اعتمادش را به خودتان از بین ببرید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج