0

اهمیت وجود چوب خواب در پرورش بوقلمون

چوب خواب به فراوانی در بوقلمون رنگی و در دوران پرورش استفاده نمی گردد و ضروری به نظر نمی رسد، هرچند می تواند مانع انباشتگی پرندگان بر روی هم در طول بستر گردد.در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

چوب خواب و کاربرد آن 

چوب خواب به فراوانی در بوقلمون رنگی و در دوران پرورش استفاده نمی گردد و ضروری به نظر نمی رسد، هرچند می تواند مانع انباشتگی پرندگان بر روی هم در طول بستر گردد. بعضی از مواقع نورافکن ها، صداهای ناگهانی، دویدن جوندگان در عرض بستر باعث از جا پراندن پولت ها می گردد. ممکن است آنها در کناره ها انباشته شده و موجب جراحت یا خفگی گردند.

به طور نرمال پرندگان استفاده از چوب خواب را از سن ۴ تا ۵ هفتگی آغاز می نمایند. اگر از چوب خواب استفاده می گردد ممکن است یک حالت پلکانی یا صرفاً از یک چارچوب صاف به عنوان چوب خواب مورد استفاده گردد.

چه پیشنهاداتی در رابطه با استفاده از چوب خواب در سالن پرورش وجود دارد؟

  • ساخت چوب خواب 1 / 5 سانتی متر به ابعاد 1/5 × 1/5 یا 6/7 × 1/5 سانتی متر.
  • قرار دادن آنها در ارتفاع 1/38 تا 5/30 سانتی متر از سطح بستر.
  • شش خط به فاصله 2 / 15 سانتی متر از سطح چوب خواب تا پایان دوران پرورش
  • صفحه توری در زیر چوب خواب.
  • اگر پولت در داخل سالن یا زیر سایبان پرورش داده می شود. چوب خواب ممکن است شیب دار بوده که در این صورت در فضا صرفه جویی می شود.

همانطور که بوقلمون های رنگی در چراگاه رشد می نمایند. چوب خواب به طور فراوان برای پرندگان جوان و کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. پرندگان بزرگتر یا به خصوص در سن کشتار، احتمالاً از چوب خواب استفاده می نمایند. اگر جای شما محدود شده است و پرندگان از آنها استفاده می نمایند. بهتر است آنها را جمع آوری نمایند چوب خواب برای چراگاه پرندگان می تواند به شرح زیر ساخته شوند:

  • از تیرک ۱ / 51 سانتی متر یا الوار خوابیده 4 × 2 با گویچه های گرد استفاده نمایید.
  • چوب خواب را در فواصل ۶ / 61 سانتی متری قرار دهید. 2/76 تا 1/38 سانتی متر از زمین.
  • تمام چوب خواب ها را در سطوح یکسان قرار دهید.
  • چوب خواب های خارج از سالن بایستی از مواد سنگین خوب ساخته شده و قدرت تحمل وزن سنگین پرندگان را در سطح مقطع کم دارا باشد.
  • 4/25 تا 1/38 سانتی متر فضای نشیمنگاه به ازای هر پرنده برای تیپ پرندگان بزرگ و 4/25 تا 5/30 سانتی­متر برای تیپ بوقلمون های کوچک تا سن بلوغ در نظر بگیرید.

موقعیت بستر

وقتی پرندگان در فضای محدود شده در داخل سالن در طول دوران پرورش هستند از نشیمنگاه معمولاً استفاده نمی گردد. پرندگان بر روی بستر کف می خوابند و بنابراین وضعیت بهداشت بستر باید مورد توجه قرار گیرد تا از مسائلی مانند تاولهای سینه، پرهای خالی و کرکی شده، پوست رنگ پریده لکه دار در سینه جلوگیری به عمل آید.

مهمتر از همه، بستر مناسب موجب بهبود بهداشت و جلوگیری از بروز بیماری می گردد.

به منظور تثبیت وضعیت مناسب بستر لازم است تا بسترهای خیس و کپکی شده را برداشته و با بستر جدید تمیز و خشک جایگزین گردد. تهویه مناسب جهت کاستن رطوبت اضافی و خشک نگه داشتن بستر بسیار مؤثر است. لازم است تا مدیریت دقیق در خصوص آب و آبخوری اعمال دارید.

چوب خواب بوقلمون



این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 9 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج