0

کلیات پرورش طاووس و مشخصات کلی آن

پرورش طاووس

برای پرورش طاووس این نکته را مد نظر داشته باشید که یک طاووس ماده یک دسته ۷ تا ۱۰ تخم را می گذارد و سپس روی آن ها می نشیندمگراینکه تخمهاهرروزبرداشته شوند. دراین موردطاووس ماده تاحدود۲۲ تا ۴8 تخم در یک فصل می گذارد.تخم ها را می توان زیر مرغ کرچ هچ نمود و به خود طاووس ماده داد و یا به طور مصنوعی جوجه کشی نمود.

پرورش طاوس

بهترین وضعیت برای طاووس ماده کرج لانه ای است در یک سالن یا پناهگاهی است که طاووس ماده بتواند تا آنجا که ممکن است تنها باشد. جعبه تفریخ خوب عمل نمی کند زیرا معمولاً خیلی محدودیت دارد. اگرچه امکان این مسئله وجود دارد که پارتیشنی را در گوشه پناهگاه برپا نمود. از پوشال می توان به عنوان لانه استفاده نمود و بگذاریم برنده در صلح و صف و آرامی بسر برد و این می تواند وسیله تفریخ خوبی باشد.

با انکوباسیون مصنوعی تخم ها نیاز به درجه حرارت  37/5c برای نیمه اول دروه تفریح دارند بعد به  37c  کاهش پیدا می کند و این در حالی است که رطوبت تا زمان انتقال به هچر 55% و برای هچ کردن به ۷۵٪ افزایش پیدا می کند. وضعیت­های تفریخ نرمال برای جوجه جوان لازم است که شاملجیره غذایی با پروتئین ۲۸ تا 30% است. جیره غذائی شروع کننده قرقاول یا بوقلمون معمولاً مناسب است. این مسئله را بایستی به گونه ای دنبال کرد که بعداً جيره پرورش بعد از ۵ هفته به ۲۶٪ کاهش پیدا کند.مشخصه اصلی این پرنده داشتن چتری زیبا در جنس نر است که از پرهای بالای دم که بسیار رشد کرده اند به وجود آمده است. این چتر نباید با دم پرنده که کوتاه و صاف و کاملاً قابل رؤیت است اشتباه شود. در هر دو جنس تاج برروی سر وجود دارد. انواع طاووس ها در جنوب شرقی و جنوب آسیا به سر می برند و به رنگ های آبی، گل باقلانی، سفید و سیاه دیده می شوند. طاووس آبی رنگ از نظر نقش و نگار و شکل چتر بسیار مورد توجه پرورش دهندگان طاووس قرار دارد. محل زیست طاووس آبی سری لانکا و قسمتهائی از هندوستان تا دامنه های هیمالا است و در مناطق گرمسیری و بلندی های کم ارتفاع که اطراف آن را جنگل پوشانیده زندگی می کند. این پرنده همه چیز خوار است و صبحها و نزدیکی غروب به صورت خانوادگی به جستجوی غذا می پردازد و گاهی هجوم تعداد زیادی از آنها به مزارع خسارت زیادی به محصول غله وارد می آورد.

پرورش طاووس1

طاووس ها در غیر از زمان جفت گیری به صورت گله هائی مرکب از چندین خانواده در صلح و صفا بسر می برند و هر حیوان نر با ۴ یا ۵ ماده زندگی می کند. زمان اصلی تخمگذاری اواسط تیر تا اواخر مرداد ماه است و هر پرنده ۳ تا ۵ تخم به رنگ روشن می گذارد که بعد از ۲۸ روز تبدیل به جوجه می شود. این جوجه ها را می توان به آسانی همراه با جوجه بوقلمون بزرگ کرد. این پرنده در مواقع خطر از بالهای خود برای پرواز کمتر استفاده می­کند و برای این که در امان باشد بیشتر به محل های انبوه جنگل پناه می برد.

طاووس آبی برای شروع به پرواز احتیاجی به دویدن ندارد و این عمل را در یک لحظه و بدون مقدمه انجام می دهد. بال زدن طاووس در آسمان بسیار آهسته است و با سایر طیور تفاوت دارد. از خصوصیات جالب طاووس آبی این است که با وجود آنکه موطن اصلیش مناطق گرمسیری و حاره است زندگی در سرما را نیز به خوبی تحمل می کند و حتی می تواند شب ها بر روی درختان پوشیده از برف بسر برد. این حیوان به محل زندگی خود کاملاً وفادار است و هرگز از آن محل به جای دیگر کوچ نمی کند و بنابراین برای جلوگیری از ترک لانه احتیاجی به کوتاه کردن پر ندارد. صدای طاووس مخصوصاً در زمان جفت گیری بسیار گوشخراش و غیرقابل تحمل است. جوجه طاووس در اوایل احتیاج به گرما دارد و به کندی رشد می کند به طوری که پس از گذشت ۶ سال به آخرین حد کمال و زیبائی خود می رسد.

طاووس ها امروزه گونه های زینتی هستند. نرها یا PEACOCK در هنر مشهور برای قرن های افسانه ای بوده­اند، نه فقط در هندوستان و چین بلکه در اطراف دریای مدیترانه نیزهمین وضعیت را داشته اند. این ها مسائل مهمی در مذهب بوده و در طول سال ها در فکر مردم نقش بسته است. به تارگی مردم در پارک ها و باغ وحش­ها این پرنده زیبا را مورد تحسین نیز قرار داده اند. پرهای طاووس به طور وسیعی برای مقاصد دکوراسیون مورد استفاده واقع می شوند.

دو گونه از طاووس وجود دارد. عادی ترین این دو گونه، گونه طاووس هندی است PAVO CRISTATUS.این گونه از طاووس ها بومی هندوستان و سیلان است، اما تقریباً به همه جای دنیا یعنی هر جائی که سایر طیور در آن جا پرورش داده می شوند انتقال پیدا کرده است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج