0

آشنایی با ضدعفونی در پرورش مرغ ارگانیک

برای آشنایی با ضدعفونی در پرورش مرغ ارگانیک و اینکه از چه محصولاتی در این راستا استفاده کنیم میتوانید به ادامه همین بخش توجه فرمایید.

ضدعفونی آشیانه

فقط محصولات زیر ممکن است مورد استفاده قرار گیرد برای تمیز کردن آشیانه های مرغ ارگانیک، با توجه به دستورالعمل راهنمایی DEFRA در اتحادیه اروپا استانداردهای ارگانیک.ضدعفونی در پرورش مرغ ارگانیک با این محصولات ممکن است:

  • آب و بخار
  • پتاسیم و سدیم صابون
  • شیر آهک
  • آهک
  • آهک خام

* هیپوکلریت سدیم (سفید کننده به عنوان مثال، به عنوان مایع)

  • سود سوزآور
  • پتاس سوز آور
  • پراکسید هیدروژن
  • کربنات سدیم
  • عصاره های طبیعی از گیاهان
  • سیتریک، اسید پراستيکا، فرمیک، لاکتیک، اگزالیک و اسید استیک
  • فسفریک و اسید نیتریک (همچنین برای تمیز کردن تجهیزات لبنی استفاده می شود)
  • الكل
  • فرمالدئید

حیوانات خانگی و دام، پرندگان وحشی، مانند سار، کلاغ ها و موش به طور بالقوه می تواند مشکلات بیماری را منتقل یا ایجاد کنند. کلاغ ها، به ویژه، یک منبع از مایکوپلاسما، که علت بیماری تنفسی در مرغ می باشند هستند.

ضدعفونی در پرورش مرغ ارگانیک

ژنوتیپ

همانگونه که در مطالب پیشین نیز اشاره شد، احتیاج به تحقیقات بیشتری است تا معلوم شود کدام نژاد یا سویه برای تولید ارگانیک مناسب تر است. در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان مجبور به استفاده از هیبریدهای تجاری در تولید ارگانیک هستند که برای این هدف چندان مناسب نیستند. یکی از عوامل مهم در زمینه انتخاب سویه یا نژاد مناسب برای تولید ارگانیک ، متناسب بودن آنها برای محیط های محلی پرورش است. عامل دیگر خصوصیات رفتاری سویه مورد نظر است که وقتی به صورت گله های بزرگ تر نگهداری شوند ، از نظر توسعه رفتار نوک زدن ، پرخواری و کانیبالیسم چه عواقبی برای گله در بر خواهد داشت.

برای مثال: «مرغ بادیه» که توسط بیابانگردهای صحرای اسرائیل پرورش داده می شود ، در زمان مقایل شدن با تنش گرمایی ۳۷ تا ۴۰ درجه سانتیگراد ، نه تنها قادر به تنظیم دمای بدن خود هستند بلکه سرعت متابولیسم و توازن اسید و باز بدن خود را تنظیم و حفظ می کنند (لیسون ۱۹۸۶). آمیخته های حاصل از تلاقی این مرغ با لگهورن سفید در مقایسه با مرغ لگهورن تحمل گرمای بیشتری دارند و به همین دلیل می­توان گفت که مقاومت به گرما دارای ریشه و پایه ژنتیکی است (آراد و همکاران ۱۹۷۵). آنها متوجه شدند که وقتی مرغ لگهورن به دمای بالا عادت داده شود ، به راحتی می تواند عملکرد خود را در چنین شرایطی حفظ کند. «مرغ سینایی» در این دما کمتر تحت تأثیر قرار می گیرد. عملکرد مرغ لگهورن در دمای ۴۱ درجه سانتیگراد در حد ۳۰ درصد کاهش یافت ولی با این همه در مقایسه با نژاد بومی سینایی بهتر عمل کرده بودند.

عوامل متداخل دیگری که در مطالعات مربوط به اثر نژاد و تنش گرمایی دخالت دارند شامل وزن بدن و امکان فعالیت عمومی حیوان است (لیسون ۱۹۸۶). واشيورن و همکاران (۱۹۸۰) نشان دادند که مقاومت به تنش گرمایی در سویه های انتخاب شده برای سرعت رشد به طور معنی داری کمتر از پرندگان شاهدی بود که رشد آهسته دارد. بعلاوه محدود کردن غذای مرغ های سریع رشد موجب بهبود تعجب آور مقاومت آنها در برابر بیماری ها شد. وان کامین (۱۹۷۷) نتیجه مشابهی گرفته است به این معنی که فعالیت مرغ ها ممکن است در عکس العمل پرنده در برابر گرما نقش بازی کند. زیرا وقتی پرندگان فعال بودند ، دمای بحرانی پایین آنها به اندازه ۵ درجه سانتیگراد کاهش می یافت.

ویلسون و همکاران (۱۹۷۵) نشان دادند که انتخاب ژنتیکی برای مصرف اکسیژن بالا و یا مقاومت در برابر گرما پرندگانی بوجود آورد که دارای خصوصیات مشابهی بودند. این وضعیت مطابق با این یافته تحقیقی است که مرغ لگهورن با نرخ متابولیسم بالایی که دارد نسبت به تنش گرمایی به مراتب مقاوم تر از نژادهای سنگین­تر است. در شرایط دمایی بالای محیطی مرغ گوشتی از نظر انتخاب و امکان مصرف اختیاری و آزاد غذا ، دانه­ های غلات و کنسانتره های پروتئینی ، قادر به تنظیم میزان مصرف غذا نبوده و به همین دلیل در شرایط تنش گرمایی کاهش رشد داشتند (کووان و میشی ۱۹۷۸). همان گونه که هرمانسن و همکاران (۲۰۰۴) گزارش نموده اند، موارد بسیاری در سیستم های تولید مرتعی در گله های بزرگ وجود دارد که از جمله می توان به شروع پرخواری و توسعه آن در حد شیوع کانیبالیسم غیرقابل قبول است اشاره کرد.

تلفات کل تولیدات ارگانیک مرغ تخمگذار ممکن است سالانه حداقل برابر ۲۰ درصد باشد (کریستنسن ۱۹۹۸) این رقم نه تنها کانیبالیسم بلکه مرگ و میر ناشی از صیادان و رفتارهای نامناسب خود پرندگان (از جمله خفگی ناشی از چسبیدن و امثال آن) را نیز شامل می شود. چنین تلفات بالایی در سیستم تولید ارگانیک ، یک مشکل اساسی است. لازم است لاین هایی از مرغ تولید شوند که هم تولید بالا داشته باشند و هم پرخواری در آنها کمتر باشد ، به درد تولید ارگانیک بخورند و هم از نظر اقتصادی ، تولید آنها مقرون به صرفه باشد و هم از نقطه نظر حفظ آسایش مرغ ها قابل قبول باشند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج