0

بررسی تاریخچه پرورش بلدرچین

بلدرچین همان طوری که قبلا ذکر نمودیم پرنده ای آوازه خوان و زیباست .با توجه این مسئله تاریخچه پرورش بلدرچین نگهداری آن در گذشته های خیلی دور تنها به همین علت بوده است ولی کم کم و به مرور زمان انسان دریافت که بلدرچین ها علاوه بر اینکه پرنده­ ایی زیبا و آوازه خوان هستند پرنده هایی کثیر التخم نیز هستند و از آن ها برای تولید تخم می توانند بهره برند که پس از گذشت زمانی دیگر پی به تولید خوب گوشت و کوتاهی سئول این پرنده آوازه خوان که پیشتر برای مسابقات از آنها استفاده می کردند بردند که در برحه های زمانی مختلف به شرح در ادامه تاریخچه پرورش بلدرچین را قسمت­ بندی می کنیم.

تاریخچه ی پرورش بلدرچین

  1.  حدود سال های ۱۱۰۰ میلادی که در این زمان کارهای ابتدایی بر روی اهلی کردن بلدرچین و به ادعای ژاپنی­ها در ژاپن و سپس در کره و چین صورت پذیرفته که این مسئله به صورتی بسیار ابتدایی و سنتی ادامه داشته و همانطور که اشاره شد تنها به عنوان پرنده ای زینتی کاربری داشته.
  2.  حدود سال های ۱۰۰۰ میلادی، در این دوران کم کم به بلدرچین ها به دید تولیدی نگاه می شد و توجه کشاورزان و دامداران را به سوی خود جلب کرد که همان زمانی که تولید تخم بلدرچین نیز در اذهان مورد بررسی و توجه برای تولید انبوه بود.
  3. در تاریخچه پرورش بلدرچین سال های ۱۹۱۵-۱۹1۰ در این سال ها جوجه کشی بلدرچین ها همزمان با تولید و ساخت دستگاه انکوباتورهای نفتی رایج تر شد و کلاً مبحث تولید جوجه های یکروزه حتی به کمک مرغ های کرج در این زمان سرعت بیشتری از قبل گرفت و تولید تخم بلدرچین بیش از سایر خصوصیات مورد توجه واقع شد.
  4.  اوایل سال ۱۹۳۰ سال هایی که سرعت چیده شدن مقدمات یک پرورش صنعتی برای بلدرچین ها شدت بیشتری گرفت و انتقال این تکنولوژی به سایر نقاط جهان آغاز شد و کم کم به جهانی شدن این حرفه دامپروری نزدیک می شد و کشورهایی نظیر اروپا، ایالات متحده آمریکا که در سال های ۱۸۷۰ با این پرنده آشنا شده بودند به این تکنولوژی جدید پرورش این موجود مبادرت ورزیدند و علاوه بر بررسی های پرورشی به لحاظ تغذیه ، مدیریت و بیماری ها به بررسی های فیزیولوژیکی ، توکسی کلولوژیکی و پاتولوژیکی این حیوان پرداخته شد.
  5.  سالهای آخر دهه ۹۰ میلادی در این سال ها همزمان با ورود پرورش بلدرچین و تکنولوژی پرورش آن به ایران و بومی سازی علم بسیار کارآمد پرورش بلدرچین در نقاط دیگر جهان نظیر کشورهای کانادا ، آمریکا، انگلستان و فرانسه سرعت تولید علم پیرامون این مقوله شدت گرفت و به شکلی رقابتی در آمد که البته شایان توجه می باشد که با توجه به امکانات بسیار کم و شرایط نا مساعد ایران پژوهشگران ایرانی نیز در این علم تلاش های در خور سپاس و توجه از خود نشان دادند و باعث شد تا رفته رفته توجه عمومی به این پرنده و تولیدش جلب شود و راه بازارهای ایران و سرمایه گذاری در این بخش تا حدودی باز شود. البته باید توجه کرد که هنوز باید بر روی این محصول کار شود و تولید هم محصولات و هم علم این پرنده را ز بخش های مرکزی ایران خارج و به سراسر ایران کشاند.

تاریخچه پرورش بلدرچین

در مورد بلدرچین

بلدرچین جانوری است از خانواده پرندگان و مرغان با نام علمی کتورنیکس که بسیار شبیه به کبک ، قرقاول و تیهو است که البته توانایی پرواز را نیز دارد. اقليم مورد علاقه این پرنده در مناطقی است که بارندگی در آنجا حد میانه و متوسط باشد به گونه ای که نه بارندگی زیاد و نه بارندگی کم داشته باشد. همچنین برای یافتن این پرنده می توان به سراغ مزارع، علف زارها و کوهستان ها رفت این نکته را از روی رنگ پرهای این پرنده نیز به خوبی می­توان دریافت چون رنگ آنها به شکلی است که می تواند خود را در اینچنین مکان هایی استتار نماید با این حال پرنده ای خوش بنيه و پر مقاومت است که می تواند در اقلیم های دیگری حتی اقلیم هایی که باب طبع او نیست زیست نماید و تقريباً وطن خاصی را نمی توان برای آن برشر مرد . نوع وحشی این گونه پرنده را نیز می­توان در دسته پرندگان سریع الرشد قرار داد به طوری که جوجه بلدرچین در پایان هفته اول زندگی خود جثه ای حدود ۳ برابر جثه هفته نخست زندگی خود را دارد و این در حالی است که خوراک او فقط دانه ها و حشرات هستند زمانی که بلدرچین به صورت وحشی زندگی می کند همیشه به همراه گروه خود پرواز و مهاجرت می کند که معمولاً این گونه را در شمال آفریقا می توان یافت بلدرچین نر دارای صدایی خوش است که توجه زنده گیران را به خود جلب می نماید. هر دو جنس آن دارای گوشتی لذيذ می باشند که این بار توجه شکارچیان را به خود جلب می کنند.

در ملل مختلف و نژادهای گوناگون انسانی این پرنده خوش نقش و زیبا را با نام های مختلفی چون: کرک، وشم، لسه بال، لوا، سلوى ، فجس ، بدبده ، قتیل ، الرعد، بیلدرچین، سمانه، سمانات، ولچ، ولج، ورتاج، ورتیج، وشم و بودنه می خوانند که در این بين بلدرچین ژاپنی را با نام های بلدرچین كلش ، کاتوزیکس، بلدرچین شرقی و بلدرچین فراعنه خطاب می کنند. از این پرنده در کتب آسمانی نظیر تورات و قرآن کریم یاد شده است.

«زمانی که خداوند تبارک و تعالی بادی را از سمت دریا وزانید و بلدرچین را آورد. بلدرچین ها اطراف اردوگاه را از هر طرف به مسافت چند کیلومتر در ارتفاعی کمتر از یک متر از سطح زمین پر ساختند . بنی اسرائیل تمام روز و شب و روز بعد از آن را به گرفتن بلدرچین پرداختند به طوری که هر کس حداقل سیصد کرک گرفته بود ولی به محض آنکه شروع به خوردن گوشت نمودند ، خشم خدا بر این قوم افروخته شد و بلایی سخت نازل شده و عده زیادی از آنان را از بین برد ، پس آن مکان را « قبروت هتاوه » یا قبرستان حرص و ولع نامیدند.»

بلدرچین حلال است یا خیر؟

در فقه اسلامی هر پرنده ای که درنده باشد و چنگال داشته باشد و در حین پرواز بال زدنش کمتر از صاف نگه داشتن آن باشد حرام است و در کنار آن انواع کلاغ و زاغ نیز بنا بر احتیاط واجب مشمول این حکم هستند و اگر پرنده ای بال زدنش بیشتر از صاف نگه داشتن آن باشد یا دارای چینه دان یا سنگدان و یا خارپشت پا داشته باشد حلال گوشت شمرده می شود.

بلدرچین نیز از قاعده دوم مستثنی نبوده و در دسته پرندگان حلال گوشت جای می گیرد یعنی این پرنده بال زدنش بیشتر از صاف نگه داشتنش است و دارای چینه دان یا سنگدان است. پس از گذشت زمان های بسیار در مورد تحقیقات پیرامون این پرنده توسط دانشمندانی نظیر عبدالمالک بن زهر الدسی، شیخ الرئیس ابوعلی سینا ، حکیم میر محمد مؤمن و علوی خراسانی، سید اسماعیل جرجانی، انطاکی و از همه مهم تر قرآن کریم که با کمی دقت در آیات آن می توان دریافت که از آن به عنوان غذایی غنی یاد کرده ؛ در قرون اخیر یعنی از قرن ۱۸ میلادی به بعد تازه تحقیقاتی در مغرب زمین بر روی این پرنده آغاز شده است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج