0

بررسی علائم حیاتی در اسب ها

در پرورش اسب بررسی علائم حیاتی در اسب ها بسیار مهم می باشد واین کار باعث تشخیص زود هنگام بیماری در آنها خواهید شد.درادامه به بررسی این علائم میپردازیم.

علائم حیاتی

معاینات فیزیکی باید هر نوع تغییر در رفتار، سیستم تنفسی، سیستم قلبی – عروقی، دمای بدن، علائم شوک و وضعیت هیدراتاسیون بدن اسب را ارزیابی کند. برای اندک زمانی، معمولاً از دور و بیرون از باکس، فقط به اسب نگاه کنید. آیا اسب به صورت غیر عادی مضطرب و افسرده است؟ آیا اسب علائمی از درد چون نگاه کردن به شکم، کشیدن سم روی زمین و یا کشش بدن خود نشان می­دهد؟ آیا علائمی حاکی از این که اسب روی زمین غلط خورده وجود دارد؟ آیا علائمی از وجود بستر بر روی بدن و یا یال و دم اسب مشاهده می­شود؟ اگر چنین باشد، از حالت های بدنی و یا حرکت های غیر عادی یادداشت برداری کنید. یک چنین تغییراتی در رفتار عمومی اسب می تواند مهم و قابل توجه باشد.

تنها فقط اسب را ارزیابی نکنید، بلکه محیط پیرامون او را نیز مورد ارزیابی دهید. آیا شواهدی مبنی بر این که اسب، غذا و یا آب خورده است وجود دارد؟ چقدر پهن در باکس اسب وجود دارد و قوام آن چگونه است؟

مسلماً، اگر اسب به شدت به خاطر درد، دست و پا زده می زند و یا به شدت خونریزی می کند، لازم نیست تا قبل از تماس گرفتن با دامپزشک خود ساعاتی را صرف جمع آوری چنین اطلاعاتی کنید. اما اگر فرایند معاینه، کار روزمره ی شما شود، شما توانایی این را خواهید داشت تا ظرف چند دقیقه متوجه هر نوع تغییری در اسب خود شوید.

به منظور بنا نهادن یک سری ارزیابی های پایه، زمانی که اسب سالم است، اول مشاهدات غیر عملی را انجام دهید. سپس بعد از این که اسب را به دقت بررسی کردید، میزان تنفس و ضربان قلب را اندازه گیری کنید. من معمولاً از یک تب سنج مخصوص حیوانات استفاده می کنم. به این صورت که تب سنج را برای مدتی (سه دقیقه) در مقعد اسب قرار می­دهم و سپس آن را خارج کرده و می خوانم. زمانی که منتظر خواندن تب سنج هستید، می توانید معاینات دیگر را انجام دهید. به یاد داشته باشید که اگر اسب در مقابل تب سنج مقاومت نشان دهد، و تقلا صورت گیرد میزان ضربان قلب وی بالا خواهد رفت. اجازه دهید تا اسب به مدت یک یا دو دقیقه آرام شود و بعد ضربان قلب او را اندازه گیری کنید. یا می توانید این کار را بعد از این که تب سنج را خارج کردید انجام دهید.

استفاده از گوشی پزشکی برای مشخص کردن میزان ضربان قلب، کار را راحت تر خواهد کرد، اما وجود این گوشی لازم و ضروری نیست. میزان ضربان قلب را از طریق المس شریان زبانی نیز می توان تشخیص داد. این شریان به راحتی زیر فک، درست زیر پوست و روی استخوان احساس می شود. زمانی از یکی از دوستانم شنیدم که آن را به یک رشته ماکارونی تشبیه کرد. نبض و یا ضربان قلب از طریق قرار دادن گوشی پزشکی بر روی پشت آرنج در سمت چپ اسب قابل اندازه گیری است. ضربان قلب عادی برای یک اسب، تقریباً ۲۸ تا ۴۴ ضربه در دقیقه می باشد.

میزان تنفس اسب نیز می تواند با نگاه کردن به قفسه ی سینه، توجه به نفس در منخرين و یا با گوش دادن به تعداد نفس در نای به وسیله ی گوشی پزشکی مشخص شود. درست همان لحظه که میزان تنفس اسب اندازه گیری می شود، نوع تنفس اسب نیز باید مورد توجه قرار گیرد. این که آیا منخرين اسب به هنگام نفس کشیدن باز می شوند؟ آیا هوا از هر دو منخرين خارج می شود؟ آیا زمانی که اسب نفس می کشد صدایی تولید می­شود؟ میزان تنفس عادی برای یک اسب ۸ تا ۱۲ بار در دقیقه می باشد.

پس از اندازه گیری میزان ضربان قلب و تنفس، رنگ، میزان رطوبت و برگشت مجدد خون به لثه ها (CRT) را ارزیابی کنید. به طور معمول، یک اسب سالم، لثه های صورتی رنگ و مرطوبی دارد. زمان برگشت مجدد خون به لثه ها از طریق فشردن لثه نزدیک دندان و اندازه گیری زمان برگشت خون به لثه و از بین رفتن قسمت بی رنگ تعیین می شود. لثه هایی که رنگ غیرعادی دارند (قرمز روشن، قرمز تیره، آبی مانند یا سفید) و زمان بیشتر از دو ثانیه برای برگشت مجدد خون به لثه نیاز دارند، می توانند نمایانگر انواع مختلف بیماری باشند.

هرگز تب سنج را فراموش نکنید. دمای بدن عادی برای یک اسب بین 5/37 تا 2/38 درجه سانتیگراد متغیر می باشد.

این پارامترهای فیزیکی و این که چگونه مراحل مختلف یک بیماری یا زخم، آنها را تحت تأثیر قرار می دهد در بخش های آتی مورد بحث قرار خواهند گرفت.

من بر این باورم که هر اسب به مشکلات فیزیکی مختلف، واکنش های مختلفی نشان خواهد داد. برای مثال، همه ی اسب­هایی که با درد روبه رو می شوند ضربان قلب بالارونده ندارند.

بعضی مواقع زمانی که شما اسب خود را بررسی می کنید، زنگ خطر به صدا در خواهد آمد، چرا که شما اسب خود را به خوبی می شناسید. این لحظه ای است که شما به یادداشت های جمع آوری شده ی خود در زمان سلامت اسب، نیاز خواهید داشت. می توانید آنها را با علائم حیاتی اسب، در هنگامی که مشکلی پیش آمده است مقایسه کنید. این یادداشت ها به شما و دامپزشک شما در تعیین مشکل احتمالی کمک شایانی خواهند کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج