0

بیماری آنفلوانزا و آبله مرغ گوشتی

بیماری آنفلوانزا و آبله مرغ گوشتی

در مقالات قبل در مورد آنفلوانزا و آبله  بوقلمون پرداختیم . در ادامه به آنفلوانزا مرغ گوشتی و همچنین بیماری آبله مرغ گوشتی می پردازیم و علایم آن هارا ذکر می کنیم.

آبله طيور

 ویروس این بیماری، معمولاً از راه هوا انتقال می یابد. انتقال عمودی برای این ویروس گزارش نشده و اگر در دهان و مری، زخمی وجود نداشته باشد، انتقال گوارشی منتفی است. فرم جلدی یا خشک آبله، سبب ایجاد نقاط کوچک و سفیدرنگی در پوست می گردد که کم کم این نقطه ها بزرگ و زردرنگ شده و در نهایت می ترکند و تبدیل به زخم سرباز می شوند. ضایعات در اطراف چشم و دهان، روی تاج و ریش، روی ساق پا و گاهی در بخشهای پردار و نیز در ناحیه کلواک ایجاد می شوند.

در فرم مخاطی یا گوارشی یا دیفتریک آبله طیور، پلاک هایی در دهان و مخاط ابتدای دستگاه گوارش ایجاد شده و موجب استشمام بوی ناخوشایندی از دهان پرنده می گردد.

برای پیشگیری از این بیماری، واکسن زنده آبله با وسیله مخصوصی در نسج بال پرنده تزریق می شود. پس از یک هفته تا ده روز، ۱۰- ۷ درصد گله کنترل می گردند؛ باید یکی دو برجستگی سفت به اندازه برنج، در محل تلقیح واکسن ایجاد شده باشد، در غیر این صورت، واکسیناسیون ناموفق بوده و باید واکسن آبله طیور، دوباره تزریق شود.

آنفلوانزای طیور یا طاعون مرغی

ویروس عامل این بیماری از خانواده ارتومیکسوویریده است و از راههای گوناگون مانند تماس مستقیم پرندگان آلوده و حساس، تماس با وسایل آلوده، ذرات آئروسل یا ریزگرد، پرندگان اهلی مانند اردک، بوقلمون، قرقاول و مرغ شاخدار، پرندگان غیراهلی مانند مرغابیهای مهاجر و سایر حیوانات از جمله خوکها انتقال می یابد.

علایم بالینی متنوعند و برخی از آنها عبارتند از: سرفه، عطسه، آبریزش چشم و بینی، رال تنفسی یا تنفس صدادار، تجمع جوجه ها به دور هم، ژولیدگی پرها، ادم یا آب آوردگی سرو صورت، التهاب سینوس ها، سیانوز یا تیرگی پوست، کبود شدن تاج و ریش و ایجاد لکه های سفید در آنها، اختلالات عصبی و اسهال. این علایم به تنهایی یا چند نشانه بالینی باهم بروز می نماید. گاهی بیماری به شکل فوق حاد بروز می کند و تعدادی از پرندگان در فاصله زمانی کوتاهی می میرند.

لازم به ذکر است ویروس عامل آنفلوانزا، سویه های متعددی دارد. سویه A در پرندگان و برخی جانوران و سویه­های B و C ویژه انسان است. البته ویروس آنفلوانزای A علاوه بر پرندگان، در انسان، خوک، اسب، فک یا خوک دریایی و وال هم یافت میشود. ویروس آنفلوانزای A دارای ۱۵ تحت گونه HA یا هماگلوتینین و ۹ تحت گونه NAیانورامينيداز می باشد. کنترل بیماری با توسل به تدابیر متعددی صورت می پذیرد، از جمله: جلوگیری از تماس پرندگان صنعتی با پرندگان غیرصنعتی و مهاجر، جلوگیری از تماس پرندگان با خوک ها، اجرای قرنطینه در مرغداری و جلوگیری از نقل و انتقال طيور و تجهیزات و اجرای برنامه ریشه کنی با معدوم سازی طیور بیمار و دفن بهداشتی لاشه آنها.

برای پیشگیری از این بیماری، واکسن دوگانه نیوکاسل – آنفلوانزا معمولاً در روز چهارم به جوجه های گوشتی تزریق می گردد. درمان خاصی برای این بیماری پیشنهاد نشده است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج