0

تأثیر مواد معدنی در جیره غذایی زنبور عسل

مواد معدنی در جیره غذایی زنبور عسل

زنبوران عسل مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را به طور غیر مستقیم و با تغذیه از گرده گل، شهد گل و آب تأمین می­نمایند. گرده­ های گل از نظر مواد معدنی غنی بوده، بین 9/2 تا 3/8% مواد معدنی دارند. در ادامه این پست مواد معدنی در جیره غذایی زنبور عسل را بررسی می کنیم.

تأثیر مواد معدنی در جیره غذایی زنبور عسل

Grigoryan و همکاران در سال 1971 وجود بیست و هفت عنصر کمیاب را در گردۀ گل و بدن لارو زنبور گزارش کردند. فسفر و پتاسیم به مقدار زیادتر و کلسیم، منگنز، سدیم و آهن به مقدار کم­تر در بدن زنبور عسل وجود دارد. مشخص شده است که وظیفه غدد رکتومی زنبوران عسل، دوباره جذب کردن نمک (Nacl) و ذخیره آنست. این نمک محتملاً جهت تأمین فشار اسم زی در داخل بدن به کار می­رود.

اگر چه زنبوران عسل آب­های نمک­دار (حدود 3/0 – 1/0 درصد) را به آب­های خالص ترجیح می­دهند، ولی وجود نمک در رژیم غذایی و یا در آب، طول دوران زندگی آن­ها را تقلیل می­دهد.

مواد معدنی در جیره غذایی زنبور عسل

اگرچه اکثر مواد معدنی موجود در طبیعت در بافت های جانوری یافت شده لذا وجود بسیاری از آنها در بافت های حیوانی صرفا به دلیل وجود این عناصر در غذای حیوان است و احتمالا نقش مهمی در متابولیسم بر عهده ندارند.
مواد معدنی در بدن گاهی یک یا چند وظیفه کاتالیزوری را بر عهده دارند و بعضی اتصال محکمی با آنزیم ها دارند ، حال آنکه برخی دیگر در گروهای پروستتیک به شکل کلیت وجود دارند. از وظایف مواد معدنی در بدن میتوان به حفظ تعادل اسید باز ، کنترل اسموتیک ، نقش تنظیمی در تمایز سلولی و نقش های ساختمانی اشاره کرد. پس اعمال فیزیولوژیکی ، ساختمانی و تنظیمی از وظایف عناصر معدنی در بدن است. به عنوان مثال فشار اسمزی همولنف حشرات نسبت به پستانداران بسیار زیاد است و اگر بر اساس نمک طعام ارزیابی شود در حشرات بیش از یک است ، یون های چون سدیم و کلر در تنظیم و ایجاد فشار اسمزی نقش مهمی به عهده دارند. این فشار در لارو زنبور عسل حدود 1.5 است. همچنین کلسیم در تنظیم تنفس در حشرات بسیار مهم است . ساختمان پروکوتیکول شامل 3 الی 5 درصد خاکستر است که عمده آن را املاح آهکی تشکیل میدهد. با این حال بعضی عناصر سمی هستند و در صورت مصرف بیش از حد لازم باعث بیماری و یا مرگ میشوند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج