0

تعلیم توالت رفتن در گربه

تعلیم توالت رفتن در گربه

یکی از مسائل و مشکلات کسانی که اقدام به نگهداری گربه در منزل می­کنند، مشکل تعلیم توالت رفتن در گربه در جایگاه مخصوص یا بستر خود می­باشد، آنچه لازم است به آن توجه نمود، این بوده که تعلم توالت رفتن را در هر زمانی می­توان در گربه شروع کرد. ظاهراً از دو هفتگی زمان مناسبی برای این کار بوده به خصوص که هنوز بچه گربه در نزد مادرش زندگی می­کند. ولی بهترین زمان سه تا چهار ماهگی است. یعنی درست زمانی که گربه شروع به خوردن غذا به خصوص غذاهای جامد می­کند که باید به آن­ها بیاموزید، چطور دفع ادرار را در جایگاه مخصوص یا در بستر تهیه شده خود انجام دهد. در این پست به بررسی دستشویی گربه می پردازیم.

تعلیم توالت رفتن در گربه

نکات مورد توجه در تعلیم توالت رفتن در گربه عبارتند از:

1-برای دستشویی گربه بستر محل دفع ادرار یا مدفوع را در محلی انتخاب کنید که در جای ساکت و آرام قرار گرفته باشد. بچه گربه ­ها را بهتر است، چند بار به ویژه وقتی آماده ادرار و یا مدفوع کردن هستند و یا در حین این عمل در روی جایگاه و یا بستر مخصوص قرار دهید. بهتر است این عمل در روزهای اول در چندین مرتبه انجام گیرد تا به تدریج بچه گربه ­ها عادت به دفع ادرار و یا مدفوع را یاد بگیرند.

2- جایگاه انتخاب محل دستشویی گربه ، به عنوان بستر و یا محل توالت گربه، نباید از محل زندگی خیلی دور باشد و باید بتوان در کمتری زمان و به صورت خیلی سریع خود را به آن محل رسانده و دسترسی آسان باشد.

3-در صورتی که بچه ­گربه ­ها اشتباهاً محل دیگری را برای توالت کردن در نظر بگیرند، باید آن محل را کاملاً شستشو و تمیز کرده و با مواد ضد عفونی کاملاً بشویید که هیچ گونه بوی نامطبوعی از آن محل استشمام نگردد و بوی ادرار کاملاً زایل گردد. در غیر این صورت مجدداً بچه­ گربه­ ها به محل قبلی باز خواهند گشت و آن محل را به عنوان محل دفع همیشگی خود در نظر خواهند گرفت.

4-در استفاده از مواد ضدعفونی کننده سعی کنید از ترکیبات آمونیوم چهار ظرفیتی که بوی آمونیاک از آن استشمام می­رسد یعنی همان بویی که در محل دفع ادرار در گربه­ها وجود دارد، استفاده نکنید.

5-با شناخت از وضعیت گربه که در هنگام دفع ادرار و مدفوع حالت قوز گرفته به خود گرفته و دم خود را بالا قرار می­دهد، می­توان موقعیت را تشخیص داد، چون نشان­ دهندۀ این واقعیت است که گربه ادرار و مدفوع دارد و می­خواهد عمل دفع را انجام دهد.

6-در صورتی که با آموزش و تعلیم دادن به گربه، عادت دادن گربه به محل دفع ادرار امکان­پذیر برای گربه نگردد، باید علت را جستجو کرد، شاید علت عدم تمایل به دفع ادرار در محل یا جایگاه مخصوص دفع ادرار، تمیز نبودن محل بستر و یا کثیف بودن محیط اطراف محل بستر گربه باشد.

7-گاهی گربه ­ها به علت بی­ علاقگی به ظرف و یا سبد مخصوص دفع ادرار، گربه ممکن است محل دیگری را برای دفع ادرار انتخاب کند. در این گونه موارد بیشتر ترجیح می­دهند سطح حمام و یا آشپزخانه را باری این منظور استفاده کنند که مشکلات زیادی را برای صاحب­خانه فراهم خواهد آورد. در این صورت با صبر و بردباری باید علت و بی­ علاقگی را تشخیص و درصدد رفع آن برآمد.

تعلیم توالت رفتن در گربه

8-رسیدن به سن بلوغ در گربه­ ها برحسب غریزه، گربه ­ها را وادار به علامت­گذاری و یا ادرار کردن در مناطق مختلف محل قلمرو زندگی خود می­کند. جهت جلوگیری از رفت و آمد گربه­ های بیگانه لازم است محل او را با حصار و مانع محدود کنید.

9-در صورتی که علت ادرار کردن گربه در نقاط مختلف منزل برای مدت زمانی ادامه یابد و علت مشخص نگردد، باید سعی کرد، راه ورود گربه­ای بیگانه را به محل سکونت گربه خود مسدود نمایید تا حس غریزی ادرار کردن جهت دفاع از قلمرو گربه در محل کاهش یابد و از این کار صرف­نظر کند.

10-تمیز کردن محل دفع ادرار و مدفوع ، سبب افزایش میل و رغبت گربه به دفع ادرار و مدفوع در محل اختصاصیش خواهد شد.

11-لازم است هر 5 – 3 روز یک بار خاک محل دفع ادرار و مدفوع گربه را تمیز و تعویض کنید تا گربه رغبت بیشتر به دفع ادرار را در خود ایجاد کند.

12-در خرید خاک مناسب که کاملاً جاذب رطوبت باشد دقت کنید چون مانع از انتشار بوی ادرار در محیط شده، این گونه خاک­های مناسب برای این منظور در فروشگاه­های مخصوص وسایل مورد نیاز سگ و گربه وجود دارد.

13-در صورتی که گربه بی­خانمان و آواره ­ای را جهت نگهداری در منزل انتخاب می­کنید، باید بستر او از برگ گیاهان و خاک باغچه استفاده کرد، چون گربه به این نوع وضعیت دفع عادت کرده­اند.

14-ظرف ادرار و مدفوع گربه را باید در یک محیط مناسب، خلوت و کم تردد در نظر بگیرید و دسترسی به آن باید خیلی آسان در نظر گرفته شود و در مواقع غیر ضروری از پوششی جهت حفاظ برخوردار باشد.

15-در صورتی که سبد یا بستر دفع ادرار گربه محصول و مانع از رفتن گربه به داخل گردد و یا رفتن به داخل آن مشکل باشد، لازم است یک طرف سبد با باز نگه داشته تا بالا رفتن برای گربه مشکل نبوده و بتواند انجام عمل دفع خود را به راحتی انجام دهد. در صورتی که جهت جلوگیری از تراوش ادرار و آلودگی اطراف در دستشویی گربه از روزنامه استفاده می­کیند و آن را در زیر سبد قرار دهید و روزنامه­ را هر روز عوض کرده تا از هر گونه بوی نامطبوع ادرار به دور باشید.

16-یکی از راه­های جلوگیری و حذف ادرار کردن گربه در محیط اطراف منزل در گربه­ های نر، عقیم کردن آن­ها است که از طریق جراحی امکان­پذیر است.

17-زمان مناسب جهت عقیم کردن در نژادها بر اساس نوع، گونه، متفاوت است ولی بهترین زمان در گربه­ های نر 4 – 3 ماهگی و در گربه­ های ماده 6 ماهگی است.

18-در گربه­ های انگلیسی مو کوتاه، وجود چین پوستی اطراف صورت بعد از بلوغ جنسی، نشانه خوبی جهت ظهور زمان بلوغ در گربه­ های مذکور خواهد بود در سایر نژادها وضع متفاوت است. در مورد گربه سیامی در هنگام بلوغ هیچ گونه چین پوستی مشاهده نمی­شود. بنابراین قبل از بلوغ کامل جنسی عقیم کردن گربه لازم انجام گیرد.

19-در گربه ماده با برداشت رحم و تخمدان می­توان از جفتگیری و نشانه ­گذاری از طریق ادرار که متعاقب آن اتفاق خواهد افتاد، جلوگیری کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج