0

تغذیه اسب:تغذیه اسب در زمان مسابقات

تغذیه اسب در زمان مسابقات

اسب­های مسابقه ­ای باید برای تاختن و پرش در حین سرعت به اندازه کافی ورزیده شوند و برای اجرای درساژ و نمایش پرش به خوبی تربیت شوند. برای این باید توجه داشت تغذیه اسب در زمان مسابقات اهمیت ویژه دارد .این امر سبب می­گردد بسیاری از سوارکاران سعی کنند با تغذیه تا حدّ ممکن پایین­تر کنسانتره و گردش همه روزه حیوان در مزرعه اسب خود را از نظر روحی و جسمی شاداب نگهدارند.  در مطالب قبلی در مورد تغذیه اسب های بیمار مطالبی را بیان کردیم در این پست به بررسی تغذیه اسب مسابقه می پردازیم.

تغذیه اسب در زمان مسابقات

اسب­های مسابقات سه روزه ممکن است تحت یک سری برنامه­ های تعلیمی بسیار فشرده و شدید قرار داشته و در عین حال تنها در مسابقات کمی که مشابه با رقابت اصلی آنها باشد شرکت کنند در حالی که اسب­های سطح پایین­تر ممکن است هر هفته یک بار در طول فصل طولانی مسابقه به رقابت بپردازند. این اسب­ها از نظر نیازمندی­های تغذیه ­ای تفاوت­های گسترده­ای دارند.

بسیاری از سوارکاران نگران مقدار خوراک مصرفی اسب­ هایشان در طول دو یا سه روز مسابقه هستند اما تا زمانی که خوردن علوفه و مصرف آب توسط حیوان به طور طبیعی صورت گیرد نیازی به هیچ گونه نگرانی نیست.

انرژی ذخیره شده در کبد و عضلات اسب برای مصرف در طول سه روز رقابت در مسابقه کافی است. پیش از شروع مسابقه هرگز سعی نکنید جیره اسب را تغییر دهید. برخی پرورش ­دهندگان پیش از مسابقه میزان تفاله چغندر قند جیره را کاهش داده و یا آن را از جیره حذف می­نمایند در حالی که بعضی دیگر این کار را تنها در صبح روز رقابت انجام می­دهند. در صورتی که اسب از محل نگهداری خود گریزان است مقدار خوراک متراکم (کنسانتره) را کاهش دهید و از اجزاء غذایی خوش خوراک پر انرژی ماند پلت­های شیر و ذرت ورقه ورقه شده استفاده کنید. عموما گفته شده است که نباید خوراک اسب را بیش از حد رقیق ساخت زیرا این کار موجب ایجاد برخی مشکلات و بیماری­ها می­گردد.

یک اسب مسابقه سه روزه باید در زمانی زودتر از 4 ساعت قبل آغاز مرحله اول رقابت از یک خوراک کنسانتره­ ای تغذیه نماید. در صورتی که اسب در هنگام عصر مسابقه دهد می­تواند یک بار کوچک علوفه نیز بخورد. اگر اسب دسترسی آزادانه به آب تازه داشته باشد هیچ دلیل وجود ندارد که سطل آب را پیش از شروع مسابقه از دسترس او دور نمود.

چرا اسب باید ناگهان تصمیم بگیرد که مقدار زیادی آب بنوشد؟

یک اسب مسابقه تازه کار ممکن است یک بار علوفه را در صبح روز رقابت خود بخورد. اگر زمان کمی به مسابقه باقی مانده باشد او نباید تا بعد از رقابت خود در طی مسیر هیچ خوراک حجیمی مصرف نماید. همچنین در صورتی که زمان زیادی به آغاز رقابت مانده باشد او می­تواند در طی حرکت یک بار کوچک علوفه را بخورد. با توجه به زمان شما، او شاید بتواند از یک خوراک متراکم بین زمان درساژ و نمایش پرش تغذیه کند؛ البته حیوان باید حداقل 2 ساعت برای زمان هضم وقت داشته باشد. اسب باید در سراسر روز به میزان فراوانی به آب دسترسی داشته باشد و بین زمان نمایش پرش و مسابقات سرعت با مانع حتی اگر بسیار نزدیک هم نیز باشند اجازه یابد تا دهانش را بشوید.

در تغذیه اسب در زمان مسابقات تعادل مایعات و الکترولیت­ها در بدن اهمیت بسیاری داشته و اسب­ها باید از نظر نشانه­ های دهیدراسیون تحت نظر قرار گیرند. اگر پس از فراغت از مسابقه پوست گردن یا شانه حیوان چروکیده به نظر رسیده و اسب ظاهری لاغر و ضعیف داشته باشد ممکن است حیوان آب بدن خود را از دست داده باشد. این مسئله می­تواند عملکرد روز بعد او را به شدت محدود سازد. بنابراین همواره اطمینان یابید اسب به میزان کافی آب بنوشد و میزان الکترولیت­ها نیز در خوراک یا آب به اندازه لازم تأمین شوند.

کولیک می­تواند یکی از مشکلاتی باشد که پس از فعالیت شدید روی می­دهد. در این زمان روده ­ها نباید تحرکی داشته باشند. وقتی که اسب خنک شده و تشنگی ­اش فرو نشست او می­تواند مقدار کمی آرد و کمی بعدتر خوراک طبیعی خود را مصرف نماید. اسب­ های خسته به سادگی ممکن است میزان زیادی غذا را پس بزنند که در چنین مواردی می­توان با تقسیم خوراک معمولی به دو قسمت و تغذیه آن در فواصل زمانی مختلف مشکل را حل نمود.

پس از رقابت در مسابقه اشتهای اسب به شما می­گوید که حیوان چقدر خسته شده است. تا زمانی که اسب به صورت طبیعی غذا می­خورد نباید فعالیت شدید بدنی یا استراحت مطلق داشته باشد. راه رفتن آرام و چرا در مزرعه می­تواند در آرام شدن اسب و بهبودی آن مؤثر واقع شود.

تغذیه اسب در زمان مسابقات

تغذیه اسب­های مسابقات پرش از مانع و درساژ

معمولاً اسب­های مسابقات پرش از مانع و درساژ برای انجام تمرینات فرمان پذیری و دقت تعلیم داده می­شوند که این کار احتیاج به انرژی قابل توجهی در سطوح بالا دارد. این اسب­ها کارهای سریع یا استقامتی انجام نمی­دهند و نیازی نیست که به اندازه اسب­های استقامت یا اسب­های مسابقه ­­ای لاغر باشند.

اغلب، این اسب­ها بدن عضلانی و تنومند دارند. از سوی دیگر باید اشاره نمود این دو دسته از اسب­ها ممکن است در یک فصل طولانی رقابت در مسابقات زیادی شرکت کنند. از این رو تغذیه این اسب­ها به منظور حفظ وضعیت مطلوب بدنی و شاداب نگهداشتن آنها از نظر روحی بدون خوراک دهی بیش از حد یا ناکافی به مهارت بالایی نیازمند است. تأمین میزان صحیح انرژی در جیره این اسب­ها به اندازه اسب­ های مسابقه­ ای اهمیت دارد.

 تغذیه اسب­های مسابقات سرعت

یک اسب اصیل دو ساله مسابقه ­ای سرعت اغلب که گلّه اسب­ های اجداد ملی انتخاب و پرورش داده شده ­اند. روش اصلی تربیت این اسب­ها پیشرفت متابولیسم عضلات به طرق مختلف می­باشد. اسب­ های مسابقات سرعت، انرژی لازم برای انقباض عضلات را از تجزیه گلوکز در غیاب اکسیژن (تنفس بی­ هوازی) به دست می­ آورند.

اسب­های پرتنفس بیشتر انرژی مورد نیاز خود را از سوختن گلوکز در حضور اکسیژن (تنفس هوازی) به دست می ­آورند. این اسب­ها نیازمندی انرژی بالایی دارند. همچنین نیازمندی پروتئینی اسب­ های جوان نیز بالا است. با این وجود تغذیه بیش از حد اسب­ها موجب افت عملکرد آن­ها می­شود.

در بسیاری از میادین مسابقه، اسب­ های سرعتی طبق یک جیره سنتی بر پایه یولاف و علوفه گندمیان تغذیه می­شوند. همانطور که مشاهده کرده­ اید ترکیب مواد مغذی هر دو ماده غذایی مذکور خصوصاً محتوای پروتئینی آن­ها بسیار متغیر است؛ از این رو بهتر است همواره مواد زیر را کنترل نمایید:

  • میزان پروتئین موجود در علوفه و هرگونه غلات تغذیه شده.
  • میزان اسید آمینه لایزین در علوفه و غلات تغذیه شده به اسب­ های کاری جوان.
  • صحیح بودن نسبت کلسیم: فسفر و جذب واقعی کلسیم.
  • فراهم بودن نمک به اندازه کافی به خصوص در شرایط محیطی گرم.
  • سطوح صحیح ریزمغذی­ها به ویژه اسید فولیک و دیگر ویتامین­های محلول در آب توسط مکمل مورد استفاده.
  • عدم تغذیه بیش از حدّ ویتامین­های D ,  A.
  • مکمل­ها به صورتی که یکی دیگری را تکمیل نکند با یکدیگر مخلوط نشوند.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 1]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج