0

مدیریت خوراک دهی در پرورش مرغ و خروس لاری

مکانیسم خوراک دهی درست به اندازه خود خوراک و کیفیت آن اهمیت دارد. لازم است میزان کافی دانخوری فراهم شود بطوری که تمامی پرندگان بتوانند بطور همزمان تغذیه کنند. در صورت محدودیت فضای دانخوری برخی از پرندگان بیشتر و برخی کمتر می خورند. دانخوری­ها و آبخوری ها به گونه ای ردیف شوند که سطح لبه آنها در حد کمر جوجه ها باشد. این کار مدیریت خوراک دهی در پرورش مرغ و خروس لاری از اتلاف دان جلوگیری کرده و نیز از وارد شدن جوندگان موذی و ریخت و ریز آن جلوگیری می شود.در ادامه در مورد تغذیه خروسهای جنگی و خروس لاری مطالبی عنوان میشود.

مدیریت خوراک دهی

جیره ساخته شده حداکثر برای مدت ۲ ماه و آن هم در محلی خنک و خشک ذخیره شود. برخی کپک­ها در جیره های انباری رشد می کنند و برای جوجه ها خطری هستند و لذا جیره های مانده ارزش غذایی خود را از دست می دهند. در ادامه برنامه مدیریت خوراک دهی در پرورش مرغ و خروس لاری جیره غذایی تیپیک مرغ و خروس جنگی در سنین متفاوت ذکر شده است.

  • صفر تا ۱۵ روزگی، جیره پیش آغازین بصورت کرامبل با ۲۴ درصد پروتئین
  • ۱۶ روزگی تا ۳ ماهگی، جیره آغازین بصورت کرامبل و حاوی ۲۰ درصد پروتئین .
  • ۳ تا ۴ ماهگی جیره توسعه خروس­های جوان حاوی ۱۶ درصد پروتئین
  • ۴ تا ۱۰ ماهگی جیره توسعه خروس جوان به همراه دانه ها حاوی ۱۴ تا ۱۶ درصد پروتئین
  • مرغ های کرچ، جیره تخمگذار مادر حاوی ۱۷ درصد پروتئین
  • جیره آماده سازی شامل جیره مخصوص همراه مخلوط دانه ها با ۱۶ تا ۲۰ درصد پروتئین
  • جیره نگهداری حاوی ۱۴ تا ۱۶ درصد پروتئین

کیفیت غذا

بهترین منبع خرید دان آماده، اطمینان از کیفیت غذا، شهرت کارخانه سازنده آن و بویژه تأمین مایحتاج از تولیدکنندگان و فروشندگان محلی است. در برخی کشورها مواد خوراکی و جیره نهایی کارخانجات مختلف به صورت دوره ای توسط آزمایشگاه­های بخصوصی از نظر مواد مغذی، آلودگی سمی و مایكوتاکسين، آلودگی میکروبی، بقایای حشره کش­ها و باقیمانده داروها کنترل می شوند. اغلب تولید کنندگان تاریخ ساخت فراورده خود را روی بسته های آن می نویسند. بهتر است بیش از ۲ تا ۳ هفته از تاریخ ساخت دان نگذشته باشد تا مواد آن تازه باشند. این مسئله در محیط های گرم و مرطوب از اهمیت بیشتری برخوردار است. دان خریداری شده در محلی خنک و خشک و در ظروف قابل بستن نگهداری شود تا از آلودگی آنها به رطوبت، حشرات و جوندگان جلوگیری به عمل آید.

مدیریت خوراک دهی در پرورش مرغ و خروس لاری11111

 

 اشتباهات تغذیه ای

رایج ترین اشتباه تغذیه ای استفاده از خوراک های غلط برای پرنده است. نباید به پرندگان اجازه داد تا در کنار جیره تجاری از پس مانده های غذای انسانی و یا دانه های خوراکی که در نتیجه جستجوی زمین به آن دسترسی پیدا می کنند برخوردار شوند. نباید جیره های کامل تجاری را با دانه های غلات که به این منظور روی زمین پاشیده می شوند تا پرندگان را مجبور به برهم زدن خاک کنند مخلوط کرد. اغلب جیره های تجاری به تنهایی و بدون افزودن هیچ ماده خوراکی دیگر، تمامی نیازهای غذایی پرندگان را تأمین می کنند. ترکیب کردن آنها با دانه­های غلات موجب کاهش سطح برخی مواد غذایی شده و رشد پرندگان را دجار اختلال کرده و تولید گوشت و تخم مرغ و سلامت پوسته تخم مرغ را در معرض خطر قرار می دهد. پرندگان در جواب چنین وضعیتی ممکن است به خوردن پرهای خود دستن بزنند تا کمبود بدن شان را جبران کنند. پرخواری منجر به خونریزی، زخم­های بدنی و عفونت و در نهایت مرگ آنها می­شود. جیره های تجاری به گونه ای ساخته می شود که در تمامی لحظات روز به یکسان و بدون هیچ گونه تغییری در اختیار مرغ ها قرار می گیرد. لازم است دانخوری کافی فراهم شود تا دان به صورت دائمی در اختیار همه آنها قرار گیرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج