0

معرفی بیماری های مهم دستگاه تنفسی گربه

عطسه گربه

اصولاً هوا از طریق سوراخ­های بینی در گربه وارد راه­های هوایی (برونش و برونشیول­ها) شده و در نهایت هوای دمی را به الوئول­های ریوی رسانده و پس از تبادلات گازی، یعنی دادن اکسیژن و گرفتن گاز دی­اکسیدکربن از همان طریق مسیر خود را طی کرده و هوای بازدمی را به خارج منتقل می­کند، سپس اکسیژن گرفته شده از طریق سیستم گردش خون به قلب چپ رسیده توسط شریان آئورت، خون حاوی اکسیژن را به همه سلول­های بدن رسانده و دی­اکسید کربن را از طریق سیستم سیاهرگی به ریه ­ها منتقل تا تبادلات گازی مجدداً انجام گیرد. دراین پست بیماری های دستگاه تنفسی گربه بررسی می شود ذر ادامه به بیماری سینوزیت گربه و همچنیم عطسه گربه بررسی می شود.

بیماری­های دستگاه تنفس و اختلالات دستگاه تنفس

تنگی نفس (آسم)

آسم یک نوع واکنش سیستم ایمنی نسبت به عوامل حساسیت­زا بوده، در این حالت صدای خس خس خاصی که اغلب ممکن­است خشک و خشن باشد در هنگام دم وبازدم احساس می­شود، وجود خس­خس سینه معمولاً به دلیل حساسیت راه­های هوایی و انسداد خفیف در مسیر راه­های دم و بازدم گاهی با تورم و التهاب حنجره ممکن است همراه شود.

این­گونه عکس­العمل­های تنفسی معمولاً سرفه­های پی­درپی را ممکن است به همراه داشته باشد که برای گربه خطرناک است. ممکن است گربه را به طرف مرگ سوق دهد، عواملی که در ایجاد آسم دخالت دارند بیشتر در اثر گردوغبار ناشی از تمیز کردن وسایل منزل، به علاوه گرده و پولن گیاهان در فصل بهار، مواد کپک­زده و اصولاً کلیه عوامل استرس­زا و محرک نظیر گازهای تنفسی، ناشی از مواد سمی است که باعث ایجاد تنگی نفس می­شود.

یا بالا بردن رطوبت محل زندگی گربه و استفاده از وسایل بخور، چند نوبت در روز هر دفعه به مدت 30 تا 45 دقیقه، شناسایی عوامل استرس­زا و دور کردن آن­ها از محیط زندگی گربه، عدم استفاده از مواد محرک نظیر مواد معطر در منزل و وسایل آرایشی و دور نگه داشتن مواد شیمیایی از دسترسی به گربه که برای تمیز کردن وسایل منزل به کار می­رود، می­توان از بروز این تنگی نفس در گربه جلوگیری کرد.

عطسه گربه

عطسه کردن در صورتی که به­صورت موقتی باشد یک عمل طبیعی است ولی در صورتی­که به­طور مکرر و پشت­سرهم انجام گیرد نشان­دهنده وجود اختلالات در دستگاه تنفس است. در حقیقت عطسه بیشتر یک نوع عکس­العمل غیر ارادی است که بیشتر در مقابل مواد محرک عطسه گربه ، گازهای سمی، گردوغبار ناشی از طوفان­های شدید و یا گردۀ علوفه گیاهان ایجاد می­شود. با شناسایی و دوری از مواد محرک­زا می­توان به تدریج عطسه گربه را متوقف نمود.

سینوزیت

سینوزیت در اثر التهاب و عفونت سینوس­های بینی در گربه و فضاهای خالی موجود در اسکلت استخوانی صورت ایجاد می­شود. در گربه سینوس­های بینی بیشتر به التهاب و عفونت مبتلا می­شوندف عفونت و چرکی شدن سینوس پیشانی در گربه به ندرت مشاهده شده در صورتی­که در سگ خیلی شایع می­باشد.

هرچند که شیوع سینوزیت در گربه خیلی شایع نبوده و به ندرت تشخیص داده می­شود، ولی در بین گربه­های نژاد سیامی بیشتر استعداد ابتلاء به این عارضه وجود دارد، آبسه­های دندانی در فک بالا در گربه یکی از عوامل ایجاد کننده سینوزیت بوده، عفونت­های قسمت فوقانی تنفس و به­خصوص آنفلوآنزای گربه ابتلاء به سینوزیت در گربه را افزایش می­دهند.

از نشانی­های سینوزیت در گربه وجود انبوه چرک و بوی نامطبوع تنفسی، درد در ناحیه مبتلا، عدم اشتها، خروج ترشحات مداوم از بینی، عطسه­ های مکرر، وضعیت ناهنجار و منظرۀ خاص ظاهری تورم پلک سوم است که به ­طور برجسته از زاویه داخلی چشم به بیرون زده و به چشم حالت خاصی می­دهد.

بیماری های دستگاه تنفسی گربه

تراوشات بینی

در اغلب بیماری­های تنفسی، به­خصوص آنفلوآنزای گربه، وجود ترشحات بینی یکی از نشانی­های بیماری­های تنفسی است، تراوشات بینی در ابتدا، در عفونت­های تنفسی، به­صورت ویروسی در گربه ظاهر می­شود، شفاف و بی­رنگ بوده، ولی بعداً به مرور زمان رنگ آن تغییر پیدا کرده و حالت موکوسی، چسبنده و غیرشفاف به خود گرفته و اغلب با اشکالاتی در تنفس همراه است. تمیز کردن نواحی نزدیک به سوراخ­های بینی با استفاده از سرم­های فیزیولوژی یا آب نمک همراه با یک پارچه تمیز، در بهبود بیماری موثر است.

تورم مخاط بینی

تورم و التهاب مخاط بینی در گربه، با ترشحات آبکی و سفیدرنگ از بینی که اغلب به­صورت قطره یا ریزش خواهد بود همراه است، در صورتی­که تورم و التهاب بینی با عفونت همراه شود، ترشحات بیشتر رنگ تیره به خود گرفته و چرکی و سبزرنگ به­نظر می­رسند و با بوی بد از دستگاه تنفسی گربه توأم خواهد بود.نگاهداریاز آب نمک یا محلول سدیم کلراید 09% و در صورت در دسترس نبودن، استفاده از آب مقطر و گوش پاک­کن بچه، جهت تمیز کردن و مصرف پماد ویتامین A ، باعث خواهد شد التهاب بینی متوقف و تنفس حیوان راحت­تر وآسان انجام گردد. مصرف داروهای منقبض کننده عروق مویرگی باعث می­گردد، نفس کشیدن از طریق سوراخ­های بینی در حیوان براحتی صورت گیرد.

برونشیت:

برونشیت همراه با تراکثیت یا سایر عفونت­های دستگاه تنفس در گربه ایجاد می­شود، گربه­های مبتلا، اغلب دارای سرفه­های مکرر، دائم، خشک و خشن بوده، گاهی شدت سرفه­ها به­قدری شدید است که حالت استفراغ به گربه دست می­دهد و یا از دهان آن بزاق، بحالت کف­آلود سرازیر می­شود، در چنین وضعیتی این گربه­ها از شرایط خوبی برخوردار نبوده و وضعیت عمومی آن­ها مطلوب نیست، لازم است از آن­ها پرستاری و مواظبت به عمل آمده و آن­ها را در جای گرم قرار داده و جهت انجام خدمات درمانی دامپزشکی هر چه زودتر به دکتر دامپزشک رسانید.

پنومونی:

التهاب و تورم آلوئولهای ریوی را پنومونی گویند، علت ایجاد پنومونی در گربه در وهله اول عفونت­های میکروبی، ویروسی و انگلی می­باشد، علائم بیماری بیشتر شامل سرفه، تنفس سطحی و گذرا، وجود نبض سریع و تند، تب بالا و احتمالاً تغییر در صداهای تنفسی که به وسیله گوشی پزشکی قابل تشخیص است، تشخیص نهایی با گرفتن عکس رادیوگرافی از ریه­ها تشخیص خواهد بود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج