0

معرفی داروی دیازپام و دی اتیل استیل بِسترول در طیور

دیازپام، یکی از داروهای بنزودیازپینی است که در پرندگان به عنوان داروی ضدتشنج برای کنترل تشنجات، به عنوان مسکن عصبی، پیش بیهوشی یا همراه با داروهای بیهوشی مانند کتامین بکار می رود. توضیحات ارئه شده در رابطه با داروی دیازپام و دی اتیل استیل بِسترول در طیور را مطالعه بفرمایید.

داروی دیازپام و دی اتیل استیل بِسترول در طیور

دیازپام       DIAZEPAM

نام تجاری

واليوم، وال ریلیز و دیاستات

گروه دارویی

داروی ضدتشنج (بنزودیازپینی)

موارد مصرف

دیازپام در گونه های مختلف حيوانات علاوه بر موارد فوق، به عنوان ضداضطراب، داروی ضدتشنج ، شل کننده عضلانی، خواب آور و محرک اشتها نیز مصرف می شود. همچنین دارو برای درمان افزایش تحریک پذیری حاد و تشنجاتی که با سمیت ۴- آمینوپیریدین در کبوتر اتفاق می افتد، بکار می رود. دیازپام برای درمان پرکنی عصبی در طوطی سانان نیز پیشنهاد شده است، ليکن پاسخ به درمان در میان پرندگان بسیار متغیر بوده و شاید جزیی باشد. دیازپام داروی ضدتشنج می تواند خوراکی یا تزریقی تجویز شود. دیازپام تزریقی فقط برای مصرف وریدی عرضه می شود، اگرچه گاهی اوقات برای تزریق داخل عضلانی نیز گزارش می شود. یک فرآورده معادل بنزودیازپینی برای مصرف داخل عضلانی، میدازولام می­باشد. اثرات دیازپام را می توان با فلومازنيل خنثی نمود.

تداخل های دارویی

دیازپام داروی ضدتشنج به شدت چربی دوست بوده، لذا به ظروف پلاستیکی صاف، سِت های تزریقی و کیسه های مایعات می­چسبد (جذب می شود). بنابراین نگهداری دیازپام در چنین ظروفی توصیه نمی شود. دیازپام در محلول های آبی غیر محلول بوده، لذا مخلوط کردن آن در چنین محلول ها یا مایعات می تواند منجر به رسوب شود. متابولیسم دیازپام ممکن است به دنبال تجویز داروهای زیر کاهش یافته و اثر تسکین عصبی افزایش یابد: سایمتیدین، فلوئوکستین، اریترومایسین، ایزونیازید، کتوکونازول، پروپرانولل، متوپرولل و والپروئیک اسید.

اگر دیازپام داروی ضدتشنج با سایر داروهای مضعف CNS مانند باربیتورات­ها، نارکوتیک ها و بیهوش کننده ها بکار رود ممکن است اثرات جمع شوندگی ظاهر شود. آنتی اسیدها ممکن است میزان جذب دیازپام را کاهش دهند، لذا برای جلوگیری از بروز این نوع تداخل، تجویز با ۲ ساعت فاصله انجام شود. اثرات فارماکولوژیک دیگوکسین ممکن است افزایش یابد، لذا کنترل میزان دیگوکسین سرم یا نشانه های سمیت آن بایستی مدنظر قرار گیرد. ریفامپین ممکن است سبب القای آنزیم های میکروزومی کبد شده و لذا کاهش اثرات فارماکولوژیک بنزودیازپین ها را موجب شود. پروبنسید ممکن است با متابولیسم کبدی بنزودیازپین ها تداخل نموده، سبب افزایش یا طولانی شدن اثرات آنها شود.

داروی دیازپام و دی اتیل استیل بِسترول در طیور

دی اتیل استیل بِسترول    (DES ) DIETHYLSTILBESTROL

نام تجاری

استیل بوسترول، استیل بسترول، استیل فوسترول، هان وُل، آپستیل، بوسترول، دستيل بِنول و دیستيل بِنه

گروه دارویی

هورمون

موارد مصرف

دی اتیل استیل بسترول، یک ترکیب استروژن ساختگی است که برای کنترل مشکلات تولید مثلی پاسخ دهنده به استروژن در پرنده ماده و مشکلات پر و بال در هر دو جنس بکار می رود. قرص های این دارو در آب غیر محلول بوده و یا به سختی (دی اتیل استیل بِسترول دی فسفات) محلول هستند ولی در الكل محلول می باشند.

تداخل های دارویی

ریفامپین ممکن است فعالیت استروژن را کاهش دهد، اگر توأماً مصرف شوند. این مسئله احتمالاً مربوط به القاء آنزیم میکروزومی کبد باشد که منجر به افزایش در متابولیسم استروژن می گردد. سایر القاء کننده های آنزیمی شناخته شده مانند فنوباربیتال، فنیل بوتازون و غیره ممکن است دارای اثر مشابه باشند. اثرات گلوکوکورتیکوئیدی تشدید شده، ممکن است ناشی از مصرف همزمان داروهای کورتیکوستروئیدی با استروژن باشد. احتمال داده شده است که استروژن ها ممکن است پیوند به پروتئین کورتیکوستروئیدها را تغییر داده و یا متابولیسم آنها را کاهش دهند. اثر داروهای ضد انعقادی خوراکی ممکن است کاهش یابد، اگر همزمان با استروژن­ها تجویز شوند.در این پست تداخلات داروی ضدتشنج دیازپام را نیز به طور کامل توضیح دادیم.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج