0

ترکیبات افزودنی به جیره اسب:مکمل­هایی برای حفظ سلامتی

یکی دیگر از مکمل جیره اسب

هیدروکلرید گلوکز آمین و سولفات کوندرویتین به عنوان ترکیبات محافظ کوندرویتین شناخته شده ­اند که به موازات ویتامین­ها آنتی­اکسیدان و متیل سولفونیل متان (MSM) عمل می­کنند. در نتیجه افزایش وزن و عملکرد مکانیکی مفاصل، ماتریس بافت پیوندی (کلاژن و پروتئوگلیکان­ها) مرتباً نیاز به بازسازی دارند. در ادامه به مکمل جیره اسب برای حفظ سلامتی آن ها را بررسی می کنیم

مکمل جیره اسب برای حفظ سلامتی

 هیدروکلرید گلوکز آمین و سولفات کوندرویتین

 عوامل محافظ کندرویتین موجب تقویت و به عبارتی افزایش ماتریس بافت پیوندی و ساخت مایع مفصلی شده و از تخریب و التهاب مفاصل و بافت­های نرم جلوگیری به عمل می­آورد. این مواد در عملکرد مناسب بافت پیوندی و مفاصل دارای نقش­های کلیدی هستند که از آن­ها می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ساخت واحدهای ساختمانی و پیش ­سازهای کلیدی بافت پیوندی
  • ساخت و تقویت کلاژن و در نتیجه غضروف
  • ساخت مایع مفصلی
  • نگهداری و حفظ رطوبت

این  عملکرد با هم ترکیب می­شوند تا به موارد زیر کمک نمایند:

  • کاهش درد مفصل
  • *تقویت کارکرد مفصل
  • *جلوگیری از تخریب و تحلیل مفصل

 هیدروکلرید گلوکوزآمین

یکی دیگر از مکمل جیره اسب گلوکزآمین است که یک ماده پیش ساز کلیدی در ساخت ماتریس بافت پیوندی باشد که بیش از پنجاه درصد اسید هیالورونیک موجود در ساختار مفاصل از آن ساخته می­شود. در شرایط محدودیت، گلوکز آمین تولید گلوکز آمینوگلیکان­ها (GAGs) را تحریک نموده و مشابه اسید هیالورونیک و سولفات کوندرویتین نقش اساسی و پایه ­ای در تولید کلاژن و در نهایت بافت پیوندی دارد. در تحقیقاتی که اخیراً بر روی انسان و سگ انجام شده است، مشخص گردیده که تغذیه گلوکز آمین موجب کاهش معناداری در درد سستی و تورم مفاصل شده و عملکرد مفصل را در یک دوره کوتاه زمانی بهبود می­بخشد.

ویتامین C

یکی دیگر از مکمل جیره اسب  ویتامین C است که در تعدادی از واکنش­های بیوشیمیایی نقش دارد. مهم­ترین علت نیاز بدن به ویتامین C ، اثر مهم آن در رشد، نگهداری و ترمیم بافت­های ساختمانی است. ویتامین C دارای نقشی برجسته در تولید پروتئین­های اختصاصی مانند کلاژن و دیگر عناصر ساختمانی بافت­های پیوندی می­باشد.

خواص آنتی­ اکسیدانی ویتامین C از بین رفتن بافت­های پیوندی را از طریق کاهش رادیکال­های آزاد محدود می­سازد؛ رادیکال­های آزاد مواد شیمیایی هستند که حاوی اکسیژن و دارای خاصیت واکنش پذیری بالایی هستند که می­توانند به سلول­ها و بافت­های بدن اسب مانند غضروف آسیب برسانند. ویتامین­های آنتی­اکسیدانی E , C و بتاکاروتن، رادیکال­های آزاد و سایر مواد شیمیایی واکنش دهنده را خنثی کرده و به محافظت از سلول­های بدن کمک می­نمایند.

 سولفات کوندرویتین

یکی دیگر از مکمل جیره اسب  سولفات کوندرویتین است که یک موکوپلی ساکارید است که به تشکیل ماتریس غضروف کمک می­کند . به عنوان یک مکمل غذایی، این ترکیب به طور طبیعی موجب تقویت و سلامتی غضروف و مفاصل می­شود. غضروف­های بدن گاو حاوی مقادیر چشمگیری پروتئوگلیکان می­باشد که موادی ضروری برای ساخت و نگهداری مواد زمینه­ای غضروف هستند. پروتئوگلیکان­ها از طریق توانایی­شان در ساخت غضروف راهی مناسب و طبیعی برای تقویت و حفظ سلامت مفاصل فراهم می­کنند.

استفاده از غضروف کوسه ماهی برای تقویت سلامتی و نگهداری بهتر غضروف­ ها و مفاصل بسیار کاربردی و مؤثر است؛ زیرا این غضروف یک منبع طبیعی پروتئوگلیکان می­باشد. به ویژه باید به این نکته توجه داشت که غضروف کوسه ماهی دارای سولفات کندرویتین می­باشد که یکی از معروف­ترین پروتئوگلیکان­هاست. البته از لحاظ علم اخلاق، تغذیه اسب­ها با غضروف کوسه ماهی و گاو به عنوان منبع سولفات کوندرویتین جای بحث دارد.

 متیل سولفونیل متان (MSM)

متیل سولفونیل متان یکی از منابع گوگرد آلی می­باشد که از اجزای ضروری بافت پیوندی، پوست، سُم­ها و اسیدهای آمینه است. گفته می­شود که متیل سولفوریل متان:

  • التهاب را کاهش می­دهد.
  • تحرک مفصل را افزایش می­دهد.
  • باعث حفظ سلامتی و عملکرد مناسب بافت ریه می­شود.

MSM خالص یکی از مهمترین منابع زیست فراهم گوگرد می­باشد. گوگرد حاصل از این ترکیب در تشکیل ساختارهای غنی از پروتئین بدن مورد استفاده قرار می­گیرد. متیل سولفونیل متان، گوگرد مورد نیاز تشکیل پیوندهای دی سولفیدی که برای شکل­گیری کامل مو، شاخ و پروتئین­های بافت پیوندی لازم است را تأمین می­نماید. حتی هورمون­ها و آنتی­بادی­ها نیز گوگرد خود را از MSM می­گیرند. این ماده همانند ویتامین B12 ، متیونین و دی متیل گلایسین یک ماده مغذی دهنده گروه متیل است. بدن می­تواند واحدهای متیل حاصل از این این مواد مغذی را برای افزایش انعطاف پذیری و ظرفیت بیوشیمیایی پروتئین­های مذکور استفاده کند.

به نظر می­رسد که MSM می­تواند کاربردهای مفید فراوانی در تغذیه اسب داشته باشد که از آن جمله می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بهبود شرایط استخوانی – مفصلی
  • کاهش اختلالات ریوی
  • تعدیل پاسخ­های آلرژیک
  • کنترل اسیدوز: به نظر می­رسد بسیاری از اسب­های نمایشی از درجات مختلفی از زخم­های ناشی از مصرف جیره­ های دارای کربوهیدرات بالا رنج می­برند. گمان می­رود متیل سولفونیل متان مانند یک لایه رنگ روی غشاهای مخاطی را می­پوشاند.
  • تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن

 مکمل­هایی برای افزایش عملکرد

رادیکال­های آزاد و آنتی اکسیدان

رادیکال­های آزاد، ترکیبات فعال الکتریکی و به شدت آسیب رسان اکسیژن مانند رادیکال سوپراکسید (O2)،  رادیکال هیدروکسید (OH) و پراکسید هیدروژن (H2O2) می­باشند. رادیکال­های آزاد قادرند به ترکیبات بیوشیمیای آسیب رسانده و فعالیت­های سلولی را تحت تأثیر قرار دهند. آن­ها معمولاً به عنوان فرآورده ­های جانبی طبیعی فعالیت­های متابولیک عادی تولید می­شوند. به بیان دیگر مواد شیمیایی ضروری موجود در بدن اسب می­تواند موجب پیشرفت بیماری­هایی مانند تورم مفاصل و نشانگان ویروسی شوند. فشار شدید، تنش، بیماری، تروما و جراحات همه منجر به تنش اکسیداتیو یعنی تولید رادیکال­های آزاد می­شوند. رادیکال­های آزاد توسط آنتی اکسیدان­ها (مأمورین پاکسازی رادیکال آزاد) خنثی می­شوند. این آنتی اکسیدان­ها عبارتند از:

  • ویتامین E , C و بتاکاروتن (پیش ماده ویتامین A)
  • مواد معدنی کم نیاز سلنیم، روی و مس
  • گروه­های پلی فنل مانند فلانوئید

یکی دیگر از مکمل جیره اسب

 فلانوئیدها

فلانوئیدها دارای ویژگی­های ضد التهابی، ضد حساسیت، ضد میکروبی و ضد ویروسی می­باشند. فلانوئیدها ابتدا به عنوان ویتامین P طبقه­ بندی شده بودند اما اکنون بیش از 1500 نوع از آن­ها شناخته شده است که شامل موارد زیر می­شوند:

*فلاوون­ها (شامل فلانوئید اپیگنین که در بابونه یافت می­شود)

*فلاونول­ها (کوئرستین در گریب­فروت؛ روتین در گندم سیاه، فلاونگلوزیدهای ژینکو در ژینکو)

*فلاوانون­ها (هسپریدین در میوه مرکبات، سیلیبین در خارشتر)

 ویتامین E و سلنیم

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که از واکنش زودرس اکسیژن در بدن جلوگیری می­نماید و در نتیجه مانع تجزیه بسیاری از مواد در بدن می­شود. استفاده از اکسیژن توسط ماهیچه­ ها امری ضروری بوده که به بهبود گردش خون در بدن، فرایند طبیعی انتقاد خون، سلامت و افزایش طول عمر گلبول­های قرمز کمک می­کند.

ویتامین E به عنوان یک آنتی ­اکسیدان به حفظ سلول در برابر صدمات رادیکال­های آزاد کمک کرده و یک عامل کلیدی برای رشد و نمو طبیعی بدن محسوب می­شود. سلنیم نیز یک آنتی ­اکسیدان مهم است که از تشکیل رادیکال­های آزاد جلوگیری می­کند. این عنصر همراه ویتامین E به رشد و نمو طبیعی بدن و باروری مطلوب کمک می­نماید.

 کروم

کروم به استفاده کربوهیدرات­ها در بدن کمک کرده و در سوخت و ساز گلوکز (برای تأمین انرژی) شرکت دارد. این عنصر یک کوفاکتور ضروری برای عملکرد انسولین در بدن می­باشد. هرگاه کربوهیدرات­ها هضم می­شوند، انسولین آزاد می­گردد که وظیفه آن کنترل سطح قند خون و تبدیل قند اضافی به انرژی ذخیره ­ای است. زمانی که انسولین در بدن آزاد می­شود، کروم نیز وارد جریان خون می­گردد تا عملکرد انسولین را تسهیل کند. همچنین این عنصر مهم در ساخت اسیدهای چرب و کلسترول نیز دخالت داشته و به انتقال پروتئین به جایی از بدن که به آن نیاز است کمک می­نماید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج