0

هر آنچه که در مورد تغذیه قناری باید بدانید

تغذیه قناری1

اغلب گنجشک سانان پرندگانی دانه خوار هستند و ممکن است روزانه به طور متوسط ۳۰% وزن بدنشان غذا بخورند (طوطی های بزرگتر %۱۰ وزن بدنشان غذا می خورند). نرخ متابولیسم پایه گنجشک سانان تقریباً %6۵ بالاتر از غیر گنجشک سانان می باشد. باور بر این است که پرندگان دانه خوار برای هضم غذا به سنگریزه نیاز دارند. در تغذیه قناری یا غذای قناری برای سلامتی مناسب و تولید مثل مطلوب، آنها را با غذای نرم (مشهور به غذای تخم مرغی) تغذیه می­کنند. در ادامه نکات کاملی را در مورد هر آنچه که در مورد تغذیه قناری باید بدانید می پردازیم.

تغذیه

اغلب ترکیب های غذایی موجود در بازار دارای کمبودهای متعدد هستند. دانه ها معمولاً از نظر ویتامین  و اسید آمینه های لیزین و بیوتینین فقیر بوده و نسبت پایینی از کلسیم به فسفر را دارند. برای قناری ها در بلژیک ترکیب دانه ای خاصی حاوی دانه علف قناری (62%)، کتان سیاه (۲%)، بذر شلغم (۲۲%)، بذر شاهدانه (۳%)، بذر یولاف بدون پوست (8%) و بذر کتان (۳%) استفاده می­شود که در تغذیه مرغ عشق به ان پرداخته شد. در طول زمستان مقدار دانه علف قناری در ترکیب دانه­ای مخلوط فوق به %۵۰ می­رسد تا مانع چاقی شود. بررسی ها نشان می دهد که قناری سفید نسبت به سایر قناری ها نیازمند سطح بالاتری از ویتامین A می باشد.

غذای تخم مرغی

فرمول­های تجاری موجود از غذاهای تخم مرغی، بسیار متنوع هستند بنابراین بهتر است توصیه های پرورش دهندگان با تجربه و بخصوص دامپزشکان متخصص گنجشک سانان را در مورد فرمول های مختلف بکار برده، همواره شاهد نتایج مطلوب تولید مثل باشید. این غذاها حاوی ویتامین های ضروری، امینو اسیدها و مواد معدنی می باشد. در طول دوره تولید مثل باید غذای نرم را دقایقی قبل از آنکه مصرف شود یعنی ۳ مرتبه در روز مرطوب کنند.

در غذای قناری اکثر غذاهای تخم مرغی حاوی ۱6-۱۸% پروتئین هستند. گاهی اوقات دانه های خیس خورده یا کوسکوس (بلغور عربی) را با غذای نرم مخلوط می کنند تا مزه آن را بهبود بخشند. دانه های خیس خورده، حاوی جوانه هایی با ویتامین زیاد هستند.

سنگریزه های قابل حل از منابع مثل، پوسته صدف، سنگ آهک (کربنات کلسیم)، سنگ مرمر (سنگ آهک بلورین) و سنگ گچ (سولفات کلسیم) به عنوان مکمل های کلسیم بکار می روند و معمولاً بطور کامل توسط پرندگان هضم می شوند. سنگریزه های نامحلول شامل اقلامی مانند شن، کوارتز و گرانیت بوده و ممکن است در صورت مصرف بیش از حد به مشکلات سلامتی (انباشتگی چینه دان، پیش معده، سنگدان) منجر شود. شن ساحل از انواع صدف و قابل حل می باشد ولی آلودگی به نمک، آن را از رده مصرف خارج می کند.

میوه ها، سبزیجات و بسیاری از گیاهان مثل گیاه گل قاصد، سراستیوم و جعفری منابع قابل قبولی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

گاهی اوقات افزودنی های رنگی برای تغییر و دستکاری در رنگ پرهای زینتی کاربرد دارند. به عنوان مثال دو هفته قبل از فصل تولید مثل تا پایان دوره پرریزی قناری های قرمز را با کنتاگزانتین یا بتاکاروتن تغذیه می­کنند. جلبک اسپیرولینا که یک منبع طبیعی رنگ آمیزی به شمار می رود، ممکن است چندان مطلوب، برای کسب سطح رنگ مورد نظر نباشد. برای افزایش رنگ زرد در قناری های زرد، آنها را با لوتئین تغذیه می­کنند.

به دلیل عملکرد ضعیف پرورش دهندگان و میزان بالای اختلالات تغذیه ای در رژیم دانه قناری و مکمل، پیشنهاد می شود از جیره های پلت یا خمیر نرم حاوی نسبت متعادلی از مواد غذایی استفاده شود. ثابت شده است این رژیم جانشین خوبی برای رژیم سنتی فوق الذکر می­باشد. هیچ وقت نباید یک جیره فرموله شده را به صورت بی هدف و کورکورانه با کلسیم، ویتامین ها با مواد معدنی جبران کرد.

اغلب گنجشک سانان کوچک، روزانه ۲۵۰-۳۰۰ میلی لیتر در هر کیلو از وزنشان را آب می نوشند (پرندگان صحرایی مثل فنچ از این امر مستثنا هستند).

تغذیه قناری

روش­های تشخیصی

سابقه و معاینه فیزیکی

بررسی دقیق سابقه حيوان ضروری است زیرا اغلب اوقات، معاینه فیزیکی و سایر روش های تشخیصی به دلیل اندازه و ماهیت گنجشک سانان به نتیجه نمی رسد.

بررسی قفس یا لانه پرندگان

اغلب اوقات پرندگان خانگی در قفس هایشان به صورت تکی یا در گروه های کوچک مشاهده می شوند. نکاتی که باید مد نظر قرار داد شامل اندازه، وضعیت بهداشت، نشیمنگاه پرنده، کف، ظروف آب و غذا، اسباب بازی­ها، یا سایر مکمل ها است. اگر چه بررسی این موارد، ممکن است اطلاعات دقیقی را درباره یک بیماری خاص نشان ندهد اما به ارزیابی اطلاعات صاحبان و دانش معمول آنها در خصوص سلامت، تغذیه و نیازهای کلی پرندگان کمک خواهد کرد.

هنگام بررسی یک مرکز پرورش، باید لانه پرنده، تجهیزات و وسایل آن مورد کنترل و بازدید قرار گیرد. این امر تنها راه ارزیابی جنبه های مهمی مثل بهداشت عمومی، تغذیه و روش های مدیریت می باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج