0

هر آنچه که در مورد کک و کنه در گربه ها باید بدانید

کک گربه با نفوذ ضمایم دهانی خود در داخل پوست گربه و نفوذ ترشحات بزاقی خود در پوست، عمل تغذیه خود را انجام می­دهند. نفوذ و تزریق ترشحات بزاقی و داخل شدن آن در پوست گربه سبب بروز حساسیت پوستی وعکس ­العمل شدید در پوست خواهد شد. در صورتی­که این عمل ادامه یابد، مخصوصاً در مناطقی که آلودگی شدید بوده و گربه دایماً در تماس با کک باشد این­گونه حساسیت پوستی با شدت و حدت بیشتری دیده می­شود باید هر چه سریع­تر به درمان آن اقدام نمود. پس از این­که کک­ها را بتوان در محیط حذف نمود، حساسیت پوستی به تدریج در گربه کم خواهد شد و پس از  مدتی محو می­گردد. در این پست به بررسی کنه گربه و همچنین جرب گربه ها و انتقال آن ها به انسان و علایم و درمان آن ها می پردازیم.

 

کک­ها و حساسیت ناشی از گزش آن­ها

با توجه به این­که کک­ها با نفوذ ضمایم دهانی خود و تزریق بزاق در ناحیه پوست از خون گربه تغذیه می­کند. امکان این­که دچار کم ­خونی شدید، معمول بوده و لازم است از ویتامین­های گروه B  و ترکیبات آهن و اسیدفولیک استفاده شود، داروهای ضدالتهابی موضعی پوست در این­گونه موارد، خیلی خوب اثر کرده و هرگونه التهاب و قرمزی را برطرف خواهد کرد، در مناطقی که آلودگی شدید باشد، با استفاده از روش کنترل بیولوژیکی که باعث خوردن کک­ها می­گردد، منطقه را از آلودگی می­توان پاک کرد.

آلودگی به جرب

گربه­ها نسبت به این موجودات ریز ذره­ بینی از خود حساسیت زیادی نشان می­دهند، دلیل آن عبور این انگل به زیر پوست و ایجاد کانال­های زیرپوستی است که با ایجاد یک نوع التهاب مزمن در پوست همراه است.

وجود خارش زیاد در پوست که اغلب دیوان­ کننده بوده، در نهایت منجربه ریزش مو در موضع و خارش شدید به خصوص در ناحیه لبه­ های گوش در گریه می­گردد.

تظاهرات آلودگی به جرب بیشتر در ناحیه سر و گوش دیده شده و علاوه ­بر ریزش مو، پوسته پوسته شدن پوست در محل آلودگی، همراه با ایجاد یک نوع دلمه که جای آثار زخم ناشی از پنجول زدن گربه بوده، در محل دیده می­شود. جرب از بیماری­های مشترک بین انسان و دام بوده و آلودگی در انسان از طریق گربه آلوده به حرب و یا در اثر آلودگی برس و وسایل تیمار کردن گربه ایجاد می­شود، وجود آلودگی در انسان با عوارض پوستی شدید، همراه با خارش و التهاب و قرمزی پوست همراه است.

برای درمان جرب لازم است، ابتدا موهای ناحیه را کوتاه کرده، سپس با مشورت دکتر دامپزشک از شامپوی ضدجرب استفاده کنید و پوست را با آن شستشو دهید، انجام شستشو با شامپو چندین بار متوالی باید تکرار شود و به مدت چند هفته باید ادامه یابد، تا کاملاً انگل در پوست از بین برود، در هنگام شستشو حتماً لازم است از دستکش استفاده شود و از تماس بچه­ها و کودکان با گربه آلوده به جرب جلوگیری شود.

جرب گربه

آلودگی به کنه

 آلودگی پوستی کنه گربه در مناطق روستایی و در محل­هایی که به دامداری مشغولند، دیده می­شود و بیشتر از گاو و گوسفند به گربه منتقل می­شود. کنه ­ها در ابتدا خیلی کوچک هستند، رنگ آن­ها شفاف و روشن بوده، ولی زمانی که حجم آن­ها به اندازه یک ماش برسد، قادرند خود را به پوست چسبانده و پوست را سوراخ کنند و حالت باد کرده به خود می­گیرد، زمانی­که اندازه آن به یک لوبیای قرمز رسید، در سطح پوست قابل رؤیت بوده و حتی با کشیدن برس و یا نوازش در سطح پوست کاملاً قابل رؤإیت می­باشد.

کنه گربه به سختی از ناحیه پوست کنده می­شوند، ولی با به کار بردن پماد و کرم­های بی­ حس­ کننده موضعی که آن­ها را کاملاً بی­حس کننده موضعی که آن­ها را کاملاً بی­حس می­کند و یا با استفاده از الکل که باعث از بین رفتن آن­ها می­شود، قابل برداشت از سطح پوست گربه می­باشد. در حالت عادی به علت نفوذ ضمایم دهانی کنه در پوست گربه، در مورادی که تعداد کنه­ ها در سطح پوست زیاد باشند، راهی جز استفاده از شامپو های ضد کنه نبوده و در این صورت لازم است با مراجعه به دکتر دامپزشک و دستور گرفتن دقیق، راه استفاده از این گونه شامپوها را دریافت کرده و کلیه کنه ­ها را از سطح پوست خارج کرد.

در صورت استفاده نامناسب از شامپو و یا مصرف بیش از حد، امکان مسمومیت و گاهی مرگ در گربه وجود دارد.

آلودگی به کک

گربه­ها پذیرش آلودگی انواع کک­های انسان و سگ را دارند و حساسیت بیش از اندازه از خود نشان می­دهند، و مرتباً خود را دیوانه­ وار می­خاراند و یا تکان می­دهد و یا لیس می­زند. در صورتی که دست را روی سطح پوشش بدن گربه قرار داده و تکان دهید، در صورت وجود کک یک مرتبه از سطح پوشش بدن گربه کک­ها پریده و ناپدید می­شوند، وجود آثار ذرات سیاه شبیه به دانه ­های ریز را می­شود در سطح ستون فقرات گربه مشاهده کرد، همچنین با استفاده از برس و یا در هنگام تیمار کردن گربه این­گونه دانه­ های ریز سیاه که در حقیقت مدفوع کک می­باشد، در لابه ­لای برس و شانه مورد استفاده مشاهده می­شود، کک­ها اصولاً موجودات بسیار خطرناک بوده و منبع عفونت و ناقل لارو کرم نواری شکل بوده که یکی از آلودگی­های انگلی داخلی دستگاه گوارش گربه بوده و با استفاده از داروهای انگلی لازم است هر شش ماه یک­بار این آلودگی را پاک کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج