0

آشنایی با گونه های شناخته شده آهو در جهان

در فهرست قرمزی که IUCN در سال ۲۰۰۶ منتشر کرده است ذکر شده که تعداد گونه های در معرض تهدید به ۱۶۱۱۹ رسیده است و این گونه های در معرض تهدید گونه های آشنایی مانند خرس قطبی، اسب آبی و آهوان بیابان هستند که همراه کوسه ماهی اقیانوس، ماهی آب های شیرین و گل های مدیترانه در معرض تهدید هستند.در ادامه مطالبی درباره گونه های شناخته شده آهو در جهان ارائه میکنیم.

وضعیت کنونی آهو در بعضی کشورها

یک عمل کرد مثبت به ماندگاری عقاب دم سفید کمک کرده است و یک روزنه امیدی برای ماندگاری کرکس هندی است.

دونهاد و همکاران (۱۹۹۳) گزارش کرده است که جمعیت پستان داران بزرگ عربستان سعودی در دهه های اخیر به طور تأسف باری کاهش یافته است که نتیجه شکار بی رویه با استفاده از اسلحه های مدرن و موتورسیکلت و تخریب زیستگاه به دلیل چرای بی رویه دام های اهلی است (الولایی ۱۹۸۹). پس از آن که در آمد نفت به صورت کمک هزینه برای تشویق مالکین برای تولید دام های اهلی استفاده شد. تعداد دام های اهلی به سرعت افزایش یافت. اختصاص کمک هزینه برای خرید تانکر آب و حفر چاه، که در نتیجه آن در چراگاه ها، منابع آبی دائمی برای دام های اهلی احداث گردید و این منابع آبی به جای منابع فصلی آب که پس از باریدن باران ایجاد می شد، احداث شد که در تمام سال در دسترس دام های اهلی است. تعدادی از حيوانات وحشی نظیر یوزپلنگ و اُریکس عربی در عربستان سعودی منقرض شدند در حالی که برای مثال آهوان کوهی یا عربی و آهوی شنی به تعداد کم باقی مانده اند و قسمت های محدودی از زیستگاه های قبلی را اشغال کرده اند (تولس و همکاران ۱۹۹۱). انجمن ملی توسعه و حفاظت حیات وحش (NCWCD) به وسیله دولت عربستان سعودی سعی کرده است که شبکه ای از مناطق حفاظت شده در سراسر کشور ایجاد کند (چایلد و گرینگر-۱۹۹۰). جایی که زیستگاه مناسب در دسترس است. گونه هایی که اخیراً در همه یا قسمتی از آنها منقرض شده اند، دوباره زیستگاه ها به طور طبیعی حفاظت شود و گونه ها به آن وارد شوند (بوتیكر و گرینگر ۱۹۸۹).

گونه های شناخته شده آهو در جهان

هدف از این رهاسازی مجدد، حفظ تنوع زیستی این مناطق است که در اواخر این قرن وجود داشته اند. طرحی توسط انجمن جانورشناسی لندن و NCWCD برای رهاسازی دوباره آهوی کوهی در مناطقی از عربستان سعودی انجام شده است. در این بررسی بیان شده است که کمی تردید وجود دارد در این که تعداد زیاد دام­های اهلی باعث کاهش جمعیت آهوان و گونه های شناخته شده آهو در جهان شده باشد. تخمین زده شده است که با حضور جمعیت بالای دام های اهلی صدها آهو می توانند در پناهگاه زندگی کنند اما اگر دام های اهلی انتقال داده شوند هزاران آهو می توانند در آنجا زندگی کنند. بزها در مدت تابستان و پاییز در بیابان تغذیه می کنند اما آنها هم چنین روی دامنه ها تغذیه می کنند که آهوان از آن برای استراحت استفاده می کنند و برای تغذیه کردن از آن استفاده نمی کنند. هنوز برای قضاوت کردن در مورد نتیجه رهاسازی خیلی زود است اما توسعه آن بسیار دلگرم کننده است. تعداد متولدین بیش از دو برابر مرگ و میرها بوده است و NCWCD در جلو گیری از شکار جمعیت­های رهاسازی شده موفق بوده است.

انتشار آهوی گواتردار که بزرگ ترین آنتلوپ می باشد از بیابان های شبه جزیره عربستان و دامنه کوه های ترانس کائو کازيا تا استپ های مرکزی آسیا است (مالون و کینگزوود ۲۰۰۱). اشغال زیستگاه آهو و حفره های آبی توسط دام های اهلی و هم چنین شکار بی رویه آن به خاطر گوشت و شاخ باعث کاهش جمعیت این حیوان در دهه های اخیر شده است.

ژیرنوو و ایلین اسکای (۱۹۸۶) بیان کرده اند که شاید پناهگاه مانگوليا بزرگ ترین جمعیت آهوی گواتردار را در دنیا داشته باشد. به کاهش جمعیت آهوی گواتر دار در سال های اخیر این گونه اشاره شده است که در قزاقستان از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۰ از ۲۰۰۰۰۰ رأس به ۱۰۰۰۰ رأس رسیده است و در آذربایجان از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ از ۱۳۰۰۰ رأس به ۴۰۰۰ رأس رسیده است. جمعیت این گونه از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ در ازبکستان از ۱۰۰۰۰-۸۰۰۰ رأس به ۵۰۰۰ رأس رسیده است و در ترکیه از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۸ از ۳۰۰۰ رأس به ۳۰۰ رأس رسیده است.

در تاجکستان از سال ۱۹۱۶ تا ۱۹۹۶ از ۲۰۰ رأس به ۸۰-۷۰ رأس رسیده است. در سال های اخیر جمعیت آهوی ایرانی در مانگولیا ۶۰۰۰۰ رأس و در قزاقستان ۵۰۰۰۰-۳۰۰۰۰ رأس و در ایران کمتر از ۷۰۶۰ رأس و در ترکمنستان ۵۶۰۰-۴۰۰۰ رأس و در عراق ۵۰۰ رأس (از گونة مریكا) و ۳۰۰ رأس در ترکیه و ۵۰ رأس در قرقیزستان تخمین زده شده است. این گونه در حال حاضر در ارمنستان منقرض شده و ممکن است در قرقیزستان و پاکستان نیز منقرض شده باشد (مالون و کینگزوود ۲۰۰۱). به طور کلی زیستگاه آهوی گواتر دار در حال حاضر قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکیه، تاجکستان، مانگولیا، ترکمنستان، عراق، ایران، ارمنستان، پاکستان، جورجیا، چین، افغانستان و سوریه است. در حال حاضر در ایران ۱۵ منطقه حفاظت شده برای آهوی گواتردار وجود دارد.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج