0

بیماریهای زنبور عسل:بیماری ویروسی بال­های تیره و کدر

بیماری ویروسی بال­های تیره و کدر زنبور عسل

در حال حاضر برای تمام بیماری­های ویروسی زنبور عسل هیچ راه مستقیم معالجه وجود ندارد. در مواردی که شدت بیماری زیاد باشد تعویض ملکه یک کلنی آلوده به وسیله ملکه­ های سالم و مقاوم مفید می­باشد. البته باید توجه داشت که جایگزین کردن ملکه موقعی مناسب است که ملکه سالم جدید از محل دیگر و یا حتی منطقه دیگری آورده شده باشد. در پست قبلی در مورد بیماری کنه وارآ زنبور عسل نکات مهمی را بیان کردیم. دراین پست به بررسی بیماری ویروسی بال­های تیره و کدر زنبور عسل و راه های پیشگیری آن می پردازیم.

بیماری ویروسی بال­های تیره و کدر زنبور عسل (Clody wing virus)

گرچه در مورد این بیماری ویروسی به اندازه لازم مطالعه نشده است ولی معمولاً در کلنی­ های زنبور عسل آلوده به کنه واروآ و خصوصاً مبتلا به عارضه ریزش جمعیت زنبور (Colony Collapse disorder) وجود دارد. این امر نشان می­دهد که احتمالاً کنه واروآ عامل انتقال انتشار این ویروس می­باشد.

بیماری ویروسی بد شکلی بال­های زنبور عسل (Deformed wing virus)

بدشکلی­ های بال­ها و سایر قسمت­های بدن زنبور عسل به واسطه این ویروس می­باشد. این بیماری غالباً در کلنی­ های زنبور عسل که به شدت به کنه واروآ آلوده می­باشند مشاهده می­گردد. کنه واروآ عامل اصلی انتقال و انتشار این ویروس می­باشد. زنبوران کارگر آسیب دیده از این بیماری، از کندو اخراج شده و به زودی می­میرند، در نتیجه جمعیت کلنی کاهش یافته و تدریجاً خواهند مرد.

پیشگیری و معالجه بیماری­های ویروسی

در مورد بیماری­های ویروسی که در اثر ویروس­های سیاه شدن سلول ملکه، و رشته ­ای ایجاد می­شوند کنترل بیماری نوزما به طور غیر مستقیم سبب مقاومت کلنی به ویروس­­ها می­شود. تقویت جمعیت کلنی ­ها، غذای کافی برای زنبوران و اعمال مدیریت صحیح در پیشگیری از بیماری­های ویروسی و تا حدودی کنترل آن­ها مؤثر است.

بیماری ویروسی بال­های تیره و کدر زنبور عسل


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج