0

تشخیص رفتار عادی از رفتار غیرعادی در اسب ها

تشخیص رفتار عادی از رفتار غیرعادی در اسب ها

برای مالکان اسب و افرادی که از اسب­ها مراقبت می کنند، تشخیص تفاوت بین آن چه که عادی و آن چه که غیرعادی است پایه ی اساسی برای پرورش اسب و دامپزشکی را ایجاد می کند. استفاده از قدرت مشاهده ی شما می تواند در تشخیص زودهنگام اختلالات ناآشکار، بسیار مهم باشد. در ادامه نکات مهمی را در مورد تشخیص رفتار عادی از رفتار غیرعادی در اسب ها بیان می کنیم.

تشخیص رفتار عادی از رفتار غیرعادی

یکی از داستان­های مورد علاقه ی من در رابطه با پزشک مُسنی است که وارد اتاق معاینه شد تا بیماری را معاینه کند. پس از یک معرفی کوتاه، احوال پرسی و یک سری سوالات کلی در مورد حال بیمار، پزشک شروع به نوشتن یک صفحه و نیم از نتایج معاینات، قبل از ادامه ی معاینات کرد. بیمار شگفت زده از پزشک خواست تا در مورد این که او یافته های اولیه ی خود را بر چه مبنایی قرار داده بود توضیح دهد، چرا که پزشک با او تماس پیدا نکرده بود. پزشک گفت که وی متوجه مواردی از قبیل وضعیت بدن، وضعیت چشم­ها، و شيوه­ی صحبت کردن بیمار و همچنین از رنگ نیکوتین انگشتان او فهمیده که بیمار سیگاری است.

وقتی برای اولین بار این داستان را شنیدم خیلی خوشم آمد. صحیح به نظر می رسید. بنابراین از آن روز به بعد سعی در بالا بردن قدرت مشاهدات خود کردم؛ هم به عنوان یک دامپزشک و هم به عنوان یک صاحب اسب. علاوه بر این، از این داستان استفاده کردم تا دانشجویان، مشتریان و افراد دیگری که به هر شکل با اسب­ها سروکار دارند را وادار کنم تا با دقت بیشتری با حیوانات در تماس باشند.

زمانی که قدرت مشاهده ی شما وجود یک خطر احتمالی را اعلام کرد، زمان آن فرا رسیده است تا اطلاعات عینی بیشتری در خصوص موقعیت موجود به دست آورید. بهترین کار برای کسب این اطلاعات و شروع، معاینه ی فیزیکی است، به اعتقاد من همه­ی مالکان و مراقبان اسب باید توانایی انجام یک معاینه ­ی فیزیکی اولیه را داشته باشند.

جمع آوری چنین اطلاعاتی زمانی که با دامپزشک خود درباره­ی زخم اسب و یا مشکلات دیگر تماس می­گیرید بسیار مفید خواهد بود. زمانی که با دامپزشک خود درباره ی مشکلی تماس گرفته اید، گردآوری اطلاعات اولیه در اولویت دادن به شرایط اورژانسیِ موجود کمک شایانی خواهد کرد. برای مثال، اگر اسب شما بر روی بدن خود یک بریدگی دارد که به میزان قابل توجهی خونریزی می کند، ممکن است شما را دچار وحشت کند. اما اگر میزان ضربان قلب و تنفس اسب پایین باشد، در این صورت شدت وضعیت اورژانسی پیش آمده کمتر از میزان ترس به وجود آمده به خاطر مشاهده ی خون زیاد خواهد بود. از طرف دیگر اگر میزان ضربان قلب همان اسب بیش از ۱۲۰ تا در دقیقه بوده و لثه های اسب، رنگ پریده شده باشد، در این صورت سطح حالت اورژانسی بسیار بالا خواهد بود. معاینه­ی فیزیکی اسب باید به طور مرتب انجام گیرد. این معاینه شامل مشاهده­ی غیر عملی (در این مرحله فقط مشاهده، جهت جمع آوری اطلاعات صورت می گیرد) و همچنین ارزیابی عملی (در این مرحله به طور عملی وارد کار می شویم) می باشد.

پس از این که شما طُرق اولیه راجع به انجام معاینه ی فیزیکی را خواندید، به طور حتم اسب مورد علاقه ی شما سوژه ای خواهد بود که شما تمرینات خود را بر روی آن انجام خواهید داد. یادداشت های خود از نتایج معاینات را حتماً نگه داری کنید.

بعدها در صورتی که اسب مریض و یا زخمی شود شما و دامپزشکتان می توانید داده های خود را با داده های قبلیِ مربوط به زمانی که اسب سالم بود مقایسه کنید.

اگرچه انجام بسیاری از ارزیابی های مقدماتی بسیار ساده و راحت می باشند، اما بهتر است که این کار در ابتدا کنار دامپزشکتان به صورت کلاس های توجیهی انجام گیرد. زیرا که این کار باعث بالا رفتن دقت عمل در انجام مراحل فوق خواهد شد. وجود چنین کلاس های توجیهی به شما این امکان را خواهد داد تا از دامپزشک خود درباره ی این که چه اطلاعات مشخصی در زمان بروز یک شرایط اورژانسی می بایست جمع آوری شود سوال کنید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج