0

هر آنچه در مورد حمل و نقل اسب باید بدانید

حمل و نقل اسب

هدایت اسب کِشی که یک و یا چند اسب در آن قرار دارد برای بعضی از افراد کاری عادیست، ولی برخی مواقع، در صورت بروز هرگونه شرایط اورژانسی و غیر عادی، این کار می تواند سخت، پر از استرس و حتی خطرناک باشد. همواره جهت حمل و نقل اسب به بیمارستان برای شرایط اورژانسی نیز آمادگی داشته باشید. در این مقاله هر آنچه در مورد حمل و نقل اسب باید بدانید را به طور کامل بیان می کنیم.

موارد اورژانسی حمل و نقل

 اگر اسب را با ماشین خودتان حمل می کنید، همواره اتومبیل، اسب کش و لوازم ضروری را باید آماده نگهدارید. همیشه از سالم بودن لوازم ایمنی از قبیل چراغ­ها، لاستیک زاپاس، جک، چراغ های خطر ماشین و اسب کش مطمئن شوید.

قبل از شروع به حرکت، مسیر را از لحاظ شرایط آب و هوایی و تردد و ترافیک کنترل کنید. اگر اسب توسط اسب کش های کرایه ای و یا دوستان حمل می شود، موارد ضروری و شماره تلفن های اورژانسی را با آنها کنترل کنید.

اسب هایی که دچار پارگی شدید پوستی و شکستگی های شدید هستند، سریعاً باید به بیمارستان منتقل شوند. در چنین مواردی مهمترین نکته حفظ خونسردی و آرام کردن محیط اطراف است. گاهاً بعضی از جراحات، با عدم پیش بینی شرایط حمل و نقل شدیدتر می شوند. اگر حادثه در محل نگهداری خود اسب اتفاق افتاده، سریعاً باید از دامپزشک برای ارزیابی اوضاع کمک بخواهید. اگر در جایی غیر از محل خود اسب باشد می بایست از دامپزشکان آن محل کمک بگیرید.

حمل اسب آسیب دیده یا بیمار

سعی کنید قبل از سوار کردن اسب آسيب ديده با بيمار، شرايط آن توسط دامپزشک ارزیابی شود.

اسب دچار شکستگی نیازمند آتل بندی است.

در مورد اسب­های مبتلابه کولیک که به بیمارستان حمل می­شوند باید دقت بیشتری کرد تا در مواقع لازم، مسکن و ضد درد را دریافت کنند.

 

اگر اسب دچار شکستگی شدید و یا خونریزی شدید شده است قبل از حمل باید اوضاع کنترل شده و درمان­های لازم انجام پذیرد. تا رسیدن دامپزشک باید علائم حیاتی اسب را کنترل و ثبت کنید. در موارد خونریزی و شکستگی، بعد از آرام کردن اسب (و البته خودتان) از باندهای فشاری برای کنترل خونریزی و یا آتل برای ثابت کردن اندام شکسته، قبل از سوار کردن اسب استفاده کنید. تا حد ممکن از آرام بخش­ها استفاده نکنید مگر این که مجبور باشید، زیرا برخی از آنها می توانند شرایط حیاتی اسب آسیب دیده را بحرانی تر کنند. اگر امکان حضور سریع دامپزشک در محل وجود ندارد، تلفنی از او کمک بخواهید تا شما را راهنمایی کند.

بعد از پانسمان و بانداژ کردن اسب دچار پارگی، می توان آن را داخل اسب کش و یا هر وسیله­ی حمل دیگری انتقال داد. در مورد اسب­های دچار شکستگی، شاید اسب قادر به حرکت و قدم برداشتن نباشد (حتی با وجود آتل)، در مورد اسب­هایی که دچار پارگی تاندون شده اند، بستن آتل می تواند کمک بسیار بزرگی کند. در صورت شکستگی، می بایست اندام شکسته کاملاً آتل بندی و بی حرکت گردد.

متأسفانه پیش آگهی شکستگی زیاد خوب نیست. در مورد اسب های بسیار با ارزش با پرداخت هزینه ی بسیار زیاد بازهم جای امیدواری زیادی وجود ندارد. در صورت اقدام به جراحی در مورد شکستگی، مهمترین نکته، تثبیت صحیح استخوان شکسته برای جلوگیری از آسیب های بیشتر می باشد. نکته مهم دیگر جلوگیری از سوراخ شدن پوست توسط قطعات شکسته­ی استخوان می باشد (هر چند این حالت کمی بعید به نظر می­رسد ولی این امکان وجود دارد.) در صورتی که پوست ناحیه ی شکسته باز است و اصطلاحاً شکستگی باز است، عفونت و آلودگی محل زخم، مانع از التيام استخوان شکسته می شود. آتل بندی صحیح، نقش زیادی در نتیجه کار دارد. چراکه آتل بندی غلط می تواند حتی باعث آسیب بیشتر نیز گردد. در صورت امکان و در دسترس بودن دامپزشک، قبل از اعزام و حمل، اسب آسیب دیده باید توسط وی کنترل گردد. در صورت عدم دسترسی به دامپزشک، پیشنهاد میشود تا از لوله های پلاستیکی پی وی سی با زاویه های مناسب بر روی اندام شکسته که به خوبی بانداژ شده اند استفاده گردد تا از هر گونه حرکت بیشتر اندام شکسته جلوگیری بعمل آید.

معمولاً حمل و نقل اسبی که در پاهای خود آتل دارد کمی دشوار است. البته تا وقتی که اسب پشت اسب کش قرار دارد مشکلی نیست، مشکل اصلی هنگام سوار و یا پیاده کردن آن می باشد. برای راحتی کار بهتر است اسب کش و یا هر وسیله­ی دیگر حمل اسب، در جایی رمپ مانند و پایین تر از سطح زمین پارک شود تا سوار و یا پیدا کردن اسب راحت تر انجام پذیرد چرا که در این حالت، اسب به صورت مستقیم وارد وسیله­ی نقلیه می گردد.

حال سؤال مهم این است که اسب رو به جلو سوار شود و یا رو به عقب؟ برخی تحقیقات نشان داده اند که حمل اسب به صورت رو به عقب استرس کمتری به اسب وارد می سازد و در این حالت اسب تعادل بهتری دارد. وجود بند، زنجیر و یا میله هایی در قسمت سینه و عقب به اسب این اجازه را می­دهد تا با تکیه به آنها فشار کمتری به اندام شکسته ی خود وارد سازد.

گاهی برای مالکین این سؤال پیش می آید که آیا کسی همراه اسب در اسب کش باشد یا نه؟ معمولاً این کار خطرات خاصّ خود را دارد. پس بهتر است کسی همراه اسب آسیب دیده نباشد.

استفاده از اسب کش های استاندارد و کمک گرفتن از افراد با تجربه در کاهش وارد آمدن آسیب های بیشتر، نقش اساسی دارند. برخی از اسب کش های گران قیمت، دارای تسمه و قلاب های مخصوصی هستند که اسب را به حالت معلق قرار می­دهند تا اسب کمترین وزن را روی اندام شکسته وارد سازد.

حمل اسب دچار کولیک

بنا به تحقیقات انجام گرفته، حمل اسب دچار کولیک تا بیمارستان یک کار خطرناک و دشوار است. در صورت امکان قبل از حمل، اسب باید توسط دامپزشک کاملاً مقید شود. ممکن است در طول مسیر نیاز باشد تا اسب سرم تراپی گردد، بدین منظور باید قبل از حرکت اسب، توسط داروهای آرام بخش، کاملاً آرام شده باشد. البته قبل از تزریق چنین داروهایی اسب باید کاملاً معاینه شود، زیرا اگر اسب در حالت شوک باشد این داروها می­توانند اثرات منفی داشته باشند. البته در مورد اسب­های خشن و تهاجمی تنها راه حمل آنها، استفاده از آرام بخش هاست.

در اینجا یادآوری این نکته ضروری است که هر اسبی، واکنش متفاوت به درد از خود نشان می دهد. اسبی که دچار درد شده است می تواند برای اطرافیانش بسیار خطرناک باشد. این اسب هم می تواند با دو دست خود لگد بزند و هم با دو پا، شاید بی اختیار خود را محکم به زمین بکوبد (در چنین شرایطی به هیچ وجه نباید به اسب نزدیک شد). با توجه به چنین رفتار ناشناخته و غیر قابل پیش بینی اسب، سوار کردن آن در اسب کِش و بستن سر، کاری بسیار خطرناک است. اگر از قلاب های مخصوص داخل اسب کِش استفاده می­کنید، مطمئن شوید که فضای کافی برای خوابیدن اسب وجود داشته باشد.

پیشنهاد می­شود که یک چاقوی تیز و یک چکش، حتماً داخل اسب کش و یا همراهتان باشد. از چاقو برای بریدن بند دست گردان و از چکش برای شکستن قلاب­ها می توان استفاده کرد. گاهی این قلاب­ها گیر می­کنند و باز کردن آنها غیرممکن می شود و بهترین راه شکستن آن است.

هدایت ماشین حامل اسبی که خود را به این طرف و آن طرف اسب کش می کوبد و یا مرتب می­خوابد و بلند می­شود کار دشوار و خطرناکی است. راننده باید آمادگی کامل در صورت مواجه با هرگونه مشکلی را داشته باشد.

نحوه ی رویارویی با تصادف اسب کش

تصادف کامیون و یا اسب کش حامل اسب می تواند چیزی در حد یک کابوس باشد. لذا بایستی که تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از رخداد چنین امری بکار گیریم. اگر در راندن کامیون و یا اسب کش حامل اسب، تبحر چندانی ندارید، می توانید برای جلوگیری از وقوع هرگونه رخداد غیرمنتظره و ناخوشایند، از رانندگان و افراد با تجربه بهره بگیرید. قبل از اقدام به رانندگی با اسب کش حامل اسب، برای بار اول به مقدار زیاد تمرین کنید و تا می توانید تبحر و تجربه ی خود را افزایش دهید. حتماً از وضعیت جوی و شرایط راه­ها اطلاع کسب کنید، به خصوص اگر قرار است طولانی سفر کنید.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که معمولاً افراد مختلف مرتکب آن می شوند، راندن اسب کش و کامیون حامل اسب، مانند خودروی معمولی است. این نکته را به خاط داشته باشید که با افزایش وزن، همه چیز افزایش پیدا می کند مثل فاصله­ی توقف، فاصله ی قانونی که باید از اتومبیل جلویی داشته باشید و کاملاً با دقت رانندگی کنید. هرگز محکم پای خود را به طور ناگهانی روی پدال ترمز فشار ندهید.

نکات ایمنی از قبیل عدم خوردن انواع خوراکی و نوشیدنی و به خصوص عدم استفاده از تلفن همراه را مراعات کنید. به یاد داشته باشید که در صورت استفاده از تلفن همراه، احتمال میزان تصادف ۳۰ درصد افزایش می­یابد. سعی کنید حتماً شخص دیگری همراه شما باشد. در غیر این صورت، می بایست برای انجام کارهای مذکور حتماً توقف کنید.

حمل و نقل اسب

وزن اضافه ی اسب کش موجب می شود که فاصله و زمان توقف وسیله ی نقلیه دو برابر گردد. حتماً باید فاصله­ی مطمئنه از خودروی جلویی را مراعات کنید و به ازای هر ۱۰ کیلومتر برساعت افزایش سرعت، به اندازه ی طول یک خودرو فاصله تا خودروی جلویی نیز افزوده شود. در مورد کامیون و تریلرها باید دقت بیشتر به عمل آید، چرا که وقتی از کنار شما رد می­شوند فشار هوا موجب می شود که خودرو شما از مسیر اصلی به کنار زده شود. به علائم و تابلوهای هشداردهنده و عکس العمل های رانندگان دیگر خودروها با دقت توجه کنید. اگر چراغ ترمز خودروی جلویی را دیدید بلافاصله سرعت خود را کم کنید.

مراقب پیچ­ها، ورودی و خروجی های راه های اصلی باشید. هرگونه حرکت ناگهانی توسط شما موجب تکان­های شدید در اسب کش خواهد شد. حتماً قبل از ورود به پیچ­ها سرعت خود را کاهش دهید.

قبل از شروع سفر، تمام وسایل ایمنی خودروی خود را کنترل کنید. از عملکرد ترمزها و چراغ های اسب کش مطمئن شوید. سعی کنید حتماً یک کپسول آتش خاموش کن نیز در اسب کش داشته باشید.

در تصادفی رخ داد، حفظ خونسردی و سرعت عمل، مهمترین نقش را در حل می خواهند داشت. تماس با نزدیک ترین اورژانس، پلیس و در صورت آسیب اسب، نزدیک ترین دامپزشک در برگرداندن اوضاع، کمک شایانی خواهند کرد.

بعد از رخداد هرگونه تصادفی، بلافاصله سلامت اسب­ها را کنترل کنید و در صورت نیاز با جعبه­ی کمک­های اولیه که همراه خود دارید سریعاً به کمک اسب بشتابید. موقع باز کردن درهای اسب کش مراقب خود و اسب باشید. اگر در اثر تصادف، بند و یا کله گی اسب پاره شده و اسب عصبانی باشد، از هرجای ممکن به بیرون خواهد پرید. هیچوقت در اتوبان و یا راه­های پرتردد، اسب را از اسب کش بیرون نیاورید. گزارشات زیادی وجود دارد که اسب از تصادف اولیه سالم بیرون آمده ولی در اثر غفلت، از اسب کش بیرون آمده و از دست همراه خود (هندلر) آزاد شده و موجب خسارات جبران ناپذیر، نظیر مرگ خود و رانندگان عبوری گردیده است. اگر خطر آتش سوزی وجود ندارد، تا رسیدن پلیس و توقف خودروهای عبوری از پیاده کردن اسب جدا خودداری کنید. در اثر بروز آتش سوزی، بلافاصله با کپسول آتش خاموش کن، آتش را مهار کنید و تا آرام شدن اوضاع، به هیچ عنوان اسب­ها را از اسب کش پیاده نکنید.

در صورت واژگونی اسب کش، تا زمان حضور نیروهای امدادی، از انجام کارهای پرخطر برای بیرون آوردن اسب بپرهیزید. داخل اسب کش واژگون شده و اسب گیرافتاده، مکان بسیار پرخطریست. نیروهای امدادی باید اسباب و لوازم کافی برای بیرون آوردن اسب به همراه خود داشته باشند پس هنگام تماس با آنها، این مسئله را نیز گوشزد کنید.

برخی مواقع بهترین راه خارج کردن یک اسب آسیب دیده و مجروح از داخل اسب کِش، بیهوش کردن آن است. جهت این کار حضور دامپزشک در محل ضروری است تا با کمک به نیروهای امدادی، راهی برای بیرون کشیدن اسب پیدا کنند.

برخی از اسب ها در چنین مواردی آرام هستند پس می توان آنها را با حفظ آرامش و خونسردی و با برنامه­ریزی، به راحتی بیرون آورد.

در پایان یادآوری این نکته ضروری است که در صورت بروز چنین حوادثی، حفظ خونسردی جهت اتخاذ تصمیمات صحيح و عدم انجام اقدامات عجولانه، عاقلانه ترین راهکار است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج