0

بررسی کمبود کولین در تغذیه طیور

بررسی کمبود کولین در تغذیه طیور

کمبود کولین در تغذیه طیور بوسیله رشد ضعیف و پروزیس مشخص می شود. کولین در استیل کولین در فسفولیپیدهای بدن ظاهر شده و می تواند بعنوان منبع متیل در سنتز ترکیبات محتوی متیل نظير متیونین کرآتین و N – Methylnicotinamideعمل کند. کولین في نفسه بعنوان دهنده متيل عمل نمیکند بلکه در ابتدا بایستی ترکیب بتائین اکسیده شود و پس از آن یکی از ترکیبات سه دسته متیل می تواند آن را مشخص و تفکیک کند و به اکسیتور متیل نظیر Glycocyanine یا Homocysteine برای تشکیل متیونین یا کراتین شکل دهد. در ادامه  به علل به وجود آمدن ، و راه درمان آن میپردازیم.

عمل بوجود آمدن کمبود کولین بشرح زیر خلاصه می شود:

  1. مقادیر کولین غیرکافی در غذا
  2. فقدان سنتز کولین بوسیله مرغ

علائم بالینی و کالبد گشایی

در جوجه های جوان رشد ضعیف و پروزیس در کمبود کولین عادی است هرگاه پروزیس ادامه پیدا کند غضروف مفصلی بد شکل شده و تاندون آشیل از کوندیل لغزش پیدا میکند. علاوه بر رشد ضعيف علامت مشخصه کمبود کولین در جوجه ها و پولتها پروزیس است. بوقلمونهای جوان احتياج زیادی به کولین دارند و بنابراین بروز بالای پروزیس شدید را نشان میدهند مگر اینکه مواظبت خاص در مورد تکمیل جیره غذایی آنها از نظر کولین شود. پروزیس در ابتدا بوسیله خون ریزی های سرسنجاقی و مشخص در ناحیه اطراف مفصل خرگوشی مشخص می شود که بوسیله پهن شدن مشخص مفصل Tibiometatarsal(ساقی پاشنه ای) حاصله از چرخش Metatars ( استخوان های کف پا) به چرخش ادامه داده و ممکن است خم شده و یا بنحوی خارج از مسیر متفاوت با استخوان درشت نی قرار گیرد. وقتی این وضعیت بوجود می اید ساق پا نمیتواند بمیزان کافی پرنده را حمایت کند.

وقتی پولتهای تخمگذاری که در دوران پرورش از کولین زیاد تغذیه نموده اند از جیره های غذایی با کمبود شدید کولین تغذیه می نمایند درصد چربی در کبد افزایش پیدا میکند. در کبدهای جوجه های با کمبود کولین محتویات چربی در ماده ها بیشتر از نرها است هر چند کمبود کولین در مرغهای بالغ مادر تغذیه شده از جیره­ های معمولی نادر است.

Nesheim و همکارانش نشان داده اند که پولتهای تغذیه شده از مقادیر بالای کولین در طول سنين ۸ تا ۲۰ هفتگی دوران رشد با احتمال بیشتری کبدهای چرب را موقعی که در جیره های غذایی با کولین پایین تصفیه شده قرار میگیرند نشان می دهند. پولت هایی که از مقادیر مینیمم کولین بهنگام همان دوره رشد استفاده می­کنند کبدهای چرب کمتری را نشان می دهند. این نتایج نشان می دهند که جوجه های بالغ می توانند کولین را سنتز نمایند اما بطور کامل در صورتیکه از جیره های محتوی مقادیر فراوان کولین استفاده کنند تکامل را نشان نخواهند داد. غیر از پروزیس هیچگونه جراحاتی که تصور کمبود کولین را در ما بوجود آورد در جوجه های جوان مشاهده نمی شود. کبدهای چرب بزرگ شده در پولتها و در مرغها مشاهده میشود.

بررسی کمبود کولین در تغذیه طیور

تشخیص و درمان و کنترل عارضه کمبود کولین

سابقه گله ونشانیها تصور کمبود کولین در تغذیه طیور را در دامپزشک طیور بوجود می آورد و تشخیص بوسیله پاسخ درمانی تایید میشود. در مورد درمان کمبود کولین باید گفت که پاسخ به درمان خوب و نتیجه بخش است و در صورتیکه وضعیت مذکور مشاهده شود تدارک کولین در جیره غذایی دیرین که عارضه بهبودی پیدا میکند. کولین را می­توان از طریق غذا و یا آب به مرغها خورانید

هرگاه کمبود کولین در جوجه ها یا پولت ها مورد توجه دامپزشک طیور قرار گیرد قبل از اینکه علائم شدید پروزیس تکامل حاصل کند بایستی درمان اجرا شود. کمبود را می توان بوسیله تکمیل جیره غذایی با استفاده از کولین کافی برای برطرف کردن احتیاجات بدن پرنده درمان نمود. هنگامیکه در جوجه ها یا پولت هایی که از کمبود کولین رنج می برند تاندون لغزش پیدا میکند درمان بی نتیجه است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 6 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج