0

تغذیه اسب:تغذیه اسب­های یک ساله تا دو ساله

تغذیه اسب­های یک ساله تا دو ساله

مقادیر پایین انرژی سرعت رشد را کاهش می­دهد در حالی که سطوح بالای انرژی موجب چاقی، فشار زیاد بر روی اندام­های حرکتی و حتی در نهایت بروز بیماری­های رشدی استخوانی خواهد شد. کرّ­ه های از شیر گرفته و اسب­های یک ساله به ترتیب به 13 و 12 مگاژول انرژی قابل هضم در هر کیلوگرم جیره نیازمندند. از آنجایی که حتی خوراک­های فیبری با کیفیت بالا نیز تنها حدود 9-8 مگاژول انرژی قابل هضم در کیلوگرم دارند، اسب­های جوان نیاز دارند که از کنسانتره بیشتری نسبت به علوفه تغذیه کنند. معمولاً نسبت 70 درصد کنسانتره به 30 درصد علوفه برای کرّه ­های از شیر گرفته و نسبت 55 درصد کنسانتره به 45 درصد علوفه برای اسب­های 2-1 ساله استفاده می­شود . در این پست به بررسی تغذیه اسب­های یک ساله تا دو ساله می پردازیم

تغذیه اسب­های یک ساله تا دو ساله

انرژی

در صورتی که از یک خوراک فیبری با کیفیت پایین استفاده شود میزان کنسانتره باید افزایش یابد و یا از یک کنسانتره با انرژی بیشتر بهره گرفت. از آن جایی که روند رشد اسب­های جوان باید کند باشد، نیازمندی­های انرژی آن­ها تا زمان بلوغ پایین می­باشد. در صورتی که چنین هدفی مدّ نظر باشد بخش فیبری جیره در این دوره مهم­تر خواهد بود  (حدود 5-8) و احتمالاً اسب بالغ هم می­تواند تنها با تغذیه خوراک­های فیبری وزن خود را حفظ نماید.

در شرایط عملی، اگر یک ترکیب غذایی حاوی 11 مگاژول انرژی قابل هضم در کیلوگرم و 16 درصد پروتئین خام برای تغذیه یک اسب نژاد خالص استفاده شود که انتظار می­رود ارتفاعش در زمان بلوغ به 16 دست برسد باید کرّه از شیر گرفته این نژاد 2 کیلوگرم علوفه و 4 کیلوگرم کنسانتره دریافت کند در حالی که یک اسب 1 تا 2 ساله آن­ها 5/3 کیلوگرم علوفه و 4 کیلوگرم خوراک مرکب مصرف می­کنند.

بدیهی است این مطلب تنها یک راهنمایی بوده و شرایط اسب جوان باید در تعیین نحوه تغذیه ­اش مؤثر باشد و جیره با توجه به آن اصلاح شود.

جدول 1: نسبت علوفه به کنسانتره
سن (ماه) کنسانتره علوفه
کرّ­ه های از شیر گرفته 6 70 30
اسب­های یک ساله 12 60 40
اسب­های 2-1 ساله 18 45 55
اسب­های دو ساله 24 35 65

 پروتئین

پروتئین برای رشد و نمو همه بافت­های بدن مورد نیاز است البته این نکته مهم را باید به خاطر داشت که کیفیت پروتئین به اندازه کمیت آن اهمیت دارد. داشتن یک منبع مناسب اسیدهای آمینه ضروری برای رشد و نمو صحیح حیوان حیاتی است که در این میان سطح اسیدآمینه لایزین اهمیت ویژه­ای دارد.

لایزین در بسیاری از خوراک­های متداول به میزان کمی وجود دارد. از این رو یک جیره خالص بر پایه تنها یک ماده خوراکی می­تواند با افزودن کنجاله سویا که منبع خوبی از پروتئین با کیفیت بالا می­باشد ارتقاء یابد. لایزین در خوراک­های فیبری با کیفیت پایین نیز به میزان اندکی موجود است.

جدول 2: نیازمندی­های پروتئینی اسب­های جوان
سن (ماه) پروتئین خام (درصد)
کرّه­هی از شیر گرفته 6 16
اسب­های یکساله 12 5/13
اسب­های 1 تا 2 ساله 18 5/11
اسب­های دو ساله  24 10

تغذیه اسب­های یک ساله تا دو ساله

 مواد معدنی و ویتامین

کلسیم، فسفر، مس، منگنز و روی همه برای رشد و نمو حیوان ضروری بوده و احتمالاً در یک جیره سنتی مقدار آن­ها کم می­باشد که در این صورت باید جیره را با استفاده از یک مکمل مناسب کامل نمود. یک ترکیب باید حاوی مقادیر کافی مواد ریز مغذی باشد اما سطوح کلسیم و فسفر ممکن است در جیره پایین بوده و نیاز به کامل نمودن جیره با استفاده از دی کلسیم فسفات یا منبع مناسب دیگری باشد.

تغذیه خوب اسب­های جوان نخستین مرحله مسیری است که آن­ها را در رسیدن به حداکثر پتانسیل ورزشی­شان یاری می­کند. با این وجود آگاهی­های محدود ما درباره تغذیه اسب­های جوان می­تواند دارندگان اسب را در تصمیم­گیری درباره نوع و میزان صحیح خوراک اسب­هایشان دچار مشکل سازد. نکات کاربردی ذیل اگر چه ساده و قابل اجرا می­باشند اما همواره در پرورش اسب­های جوان آن­ها را به خاطر داشته­ باشید:

  • اسب­های جوان را با بهترین علوفه ه­ای که می­توانید تهیه نمایید، تغذیه کنید.
  • در صورتی که علوفه از کیفیت بالایی برخوردار نیست بخشی از آن را با یونجه خشک خرد شده جایگزین نمایید.
  • یونجه یک منبع فیبری غنی از پروتئین، کلسیم و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) می­باشد.
  • در مواقع لزوم نسبت علوفه به کنسانتره را تعدیل نمایید تا میزان مواد مغذی کافی در اختیار حیوان قرار گیرد.
  • جیره­ های بر پایه یولاف را با کنجاله سویا و یک مکمل مناسب مواد معدنی و ویتامینه و یا یک ترکیب غذایی فرمول­بندی شده مخصوص توسط کارخانجات خوراک دام کامل نمایید.
  • همواره مراقب وضعیت و سرعت رشد اسب­ها باشید.
  • هیچ گاه به تغذیه اسب­ها در مرتع تکیه نکنید زیرا میزان مواد مغذی در گیاهان مرتعی از نظر کیفی و کمّی بسیار متغیر است.
  • کلسیم و فسفر را به میزان کافی در اختیار اسب­ها قرار دهید.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 3.5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج