0

درخت پرنده و ساختن یک درخت پرنده برای مرغ عشق

درخت پرنده و ساختن یک درخت پرنده برای مرغ عشق

بی تردید پرندگان قفس و شرایط اسارت را دوست ندارند. اصولاً لفظ پرنده برای ما معنى «آزادی» را تداعی می کند. با این آگاهی ساده، ما می فهمیم که هیچ پرنده ای اسارت و زندگی در قفس را دوست ندارد. اکثر طوطی های وحشی، در اوایل با شدت و سرعت دور قفس می چرخند. برخی افراد رفتار چرخیدن پرنده خود به دور قفس را سلامتی، شادابی و شیطان بودن آنها تفسیر می کنند، حال آنکه این حالت، نمایانگر اضطراب پرنده است و چون نمی تواند از قفس خارج شود، دور آن می چرخد. از طرف دیگر، وقتی پس از مدتی طوطی آرام می­گیرد و دیگر در داخل قفس دور آن نمی چرخد، نگران می شوند که شاید بیمار یا ناخوش شده باشد. در ادامه به نکات مهمی در مورد درخت پرنده و ساختن یک درخت پرنده برای مرغ عشق ذکر می گردد.

درخت پرنده

 در باغ وحش­ها دیده اید که خرس ها و برخی انواع حیوانات، مرتب در طول لانه به طرف چپ و راست قدم می زنند. در واقع آنها به دلیل ناراحت بودن از محبوس بودن چنین رفتاری را بروز می دهند. وقتی طوطی ها و دیگر پرندگان، به ناچار به شرایط قفس عادت می کنند و می فهمند که با چرخیدن دور قفس راهی برای خارج شدن پیدا نخواهند کرد، سرانجام نا امید می شوند و بیشتر روی نشیمنگاه خود می نشینند و کمتر دور قفس می چرخند.

در واقع چرخیدن دور قفس را شما نمی توانید در مورد طوطی های اهلی شده در خانه ها مشاهده کنید، حال آنکه آنها عموماً پرنده هایی پُرانرژی، شاداب و سالم اند و علت چرخ نزدن آنها در داخل قفس این است که هم می دانند با چرخیدن دور قفس راهی برای خروج پیدا نمی­کنند و هم نیازی به چنان تلاش ندارند، زیرا طوطی های خانگی عادت دارند که سرموقع توسط صاحبشان از قفس خارج می شوند. جالب توجه است که وقتی یک طوطی کاملاً اهلی به هر علتی فروخته شود و وارد خانه صاحب جدید شود، احتمالاً به دلیل اضطرابی که در روزهای اول به آن دست می دهد، چنانچه درب قفسش باز نشود، دور قفسش خواهد چرخید.

پرنده آزادی و طبیعت را دوست دارد و از طرفی ما دوست داریم آن را نزد خودمان نگهداریم و از دیدن آن لذت ببریم. پس منطقی ترین اقدام، فراهم کردن شرایطی است که پرندة ما حتی الامکان احساس آزادی و راحتی داشته باشد. به طور طبیعی در خانه های بزرگ تر امکان اختصاص دادن فضای بزرگ تر به یک پرنده دست آموز بیشتر از خانه های کوچک تر است. اما در خانه های کوچک هم می توان فضا و درخت کوچکتری را برای پرنده فراهم نمود.

یک پرنده مثل مرغ عشق، اگرچه در طبیعت همانند طوطی های بزرگ در لابه لای درختان بزرگ زندگی می کند، اما در خانه ما به ناچار باید مثل خود ما با فضایی محدود و درختی کوچک بسازد. اما چیز مهم این است که ما لااقل آن فضا و امکاناتی را که می توانیم برای پرنده خودمان فراهم کنیم، از آن دریغ نکنیم. 

برای ایجاد درخت پرنده که اندازه آن در تطابق با خانه ما باید باشد، چنانچه ما اقدام به خرید یک درخت کوچک طبیعی کنیم، اولاً آن درخت نباید برگ یا پوست سمّی برای پرنده داشته باشد. ثانياً با توجه به تمایل طوطی ها به جویدن شاخه ها، هر درختی پس از مدتی از بین می رود. پس بهتر است که ما با شاخه های درختان غیرسمی، برای پرنده خودمان یک درخت مصنوعی بسازیم.

این کار ابداً مشکل و هزینه بردار نیست. شما می توانید با فراهم کردن شاخه های هرس شده درختان، آنها را با نوعی نخ بادوام یا سیم فلزی نازک به هم ببندید. چنین درختی معمولاً سال ها دوام می آورد و پرنده شما می تواند ساعات زیادی از اوقات روز را روی آن با خوشی بگذراند. البته شاخه ها و رشته هایی که با آنها ما شاخه ها را به هم می بندیم، هرچند ماه یکبار از بین می رود و ما باید نسبت به ترمیم چنان درخت مجدداً اقدام کنیم.

درخت پرنده و ساختن یک درخت پرنده برای مرغ عشق1

شاخه های غیر سمّی

شاخه های مورد انتخاب ما برای ساختن یک درخت پرنده، نباید سمّی باشند. شاخه های درختان میوه، بلوط، صنوبر، شاه بلوط، بید و غیره غیرسمی اند. البته مشروط به این که با سموم دفع آفات کشاورزی اسپری نشده باشند یا از کنار جاده ها که دود گازوئیل و بنزین به خورد آنها رفته است، تهیه نشده باشند. چنانچه ذره ای در این مورد شک داریم، باید ابتدا شاخه ها را در آب داغ چند ساعت خیس بدهیم تا مواد سمّی نفوذ کرده به داخل پوست آنها، خارج شود و پس از خشک کردن از آنها در ساختن درخت پرنده یا به عنوان چیزی جویدنی برای طوطی ها استفاده کنیم.

درخت پرنده و ساختن یک درخت پرنده برای مرغ عشق

تعدادی سنگ سنگین را در کف یک گلدان یا سطل بزرگ قرار دهید.

در وسط گلدان، یک گلدان کوچک تر با یک درخت پیچک غیر سمی قرار دهید.

با استفاده از سیم فلزی ۳ یا ۴ شاخه یا نی بزرگ به طول ۲ متر و قطر ۳ سانتی متر را داخل گلدان کوچک متصل کنید.

بین گلدان کوچک و لبه گلدان بزرگ را با خاک و سطح آن را با ماسه پر کنید.

حالا شاخه های عمودی را به شاخه های طبیعی با قطر ۱۲ تا ۲۰ میلی متر متصل کنید تا چند طبقه ایجاد شود و شاخه های افقی را به چوب ها بانی های عمودی با ریسمانی محکم متصل کنید. همه این شاخه های متصل شونده لزوماً نباید افقی باشند. سرانجام، این درخت آماده صعود و فرود پرنده است.

چنین درختی را می توانید برای انواع طوطی های کوچک؛ مثل مرغ عشق استرالیایی (مرغ عشق معمولی)، مرغ عشق آفریقایی (کوتوله برزیلی)، عروس هلندی، روزیلا و غیره مورد استفاده قرار دهید. برای طوطی هایی با جثه متوسط؛ مثل کاسکوها، آمازون­ها و غیره و نیز طوطی های بزرگ جثه؛ مثل آراها، کاکادوها و غیره، می توانید شاخه­های بزرگ تر با قطر بزرگ تر و مناسب آنها را برای تهیه درخت مناسب به کار ببرید.

یک زنگوله و آیینه کوچک به شاخه های مختلف ببندید. محل آنها باید جایی باشد که طوطی بتواند خودش را در آیینه ببیند و با زنگوله بازی کند. بهترین جا، محل دو شاخه شدن شاخه هاست، زیرا مرغ عشق ها معمولاً روی درخت ها در محل انشعاب شاخه ها می نشینند.

شاخه ها و ریسمان­های متصل کننده آنها به هم در درخت پرنده و نیز شاخه های مستقر در قفس به عنوان نشیمنگاه را هر چند هفته یکبار تعویض کنید، زیرا مرغ عشق و انواع دیگر طوطی ها عادت به جویدن شاخه­ها دارند و قطعاً ریسمان به کار رفته در بستن آنها به هم را نیز می جوند.

طول شاخه های افقی و زاویه دار نشیمنگاه های روی درخت پرنده نباید از اطراف، از لبة گلدان بزرگ تجاوز کند. در غیر این صورت، پرنده با نشستن در مکان هایی از نشیمنگاه ها که در خارج از لبه گلدان بزرگ قرار دارد، فضولات خود را روی کف اتاق یا فرش می ریزند.

البته اگر یک سینی بزرگ روی کف اتاق یا فرش قرار دهید و گلدان بزرگ را روی آن بگذارید، یا اطراف گلدان بزرگ را روزنامه بیندازید و مرتب آن را تعویض کنید، مشکل ریخته شدن فضولات روی کف اتاق یا فرش برطرف می شود. اما بهتر است در ساختن درخت پرنده، اصول را رعایت کنید که هر روز مجبور به انداختن و تعویض روزنامه نباشید.

محل استقرار درخت پرنده در خانه

درخت پرنده را باید در جایی دایمی مستقر کنید که مجبور به جابه جا کردن آن نباشید و بهتر است آن را در جایی به فاصله چند متر از قفس بگذارید تا پرنده مجبور باشد روزانه چندین بار این فاصله را پرواز کند. تا وقتی پرنده جوان و پر جنب و جوش است، خودش فاصله قفس تا درخت را روزانه بارها پرواز می کند، اما هرچه پیرتر می شود، تنبل تر می گردد و ممکن است نیاز باشد که آن را تشویق به پرواز کنید.

برای وادار کردن پرنده به پرواز، باید ظروف غذا و آب را فقط داخل قفس بگذارید، در غیر این صورت ممکن است پرنده زحمت پرواز را به خودش ندهد. بهتر است درخت پرنده را نزدیک پنجره یا درب کشویی شیشه ای مشرف به فضای باز بگذارید تا پرنده بتواند از حداکثر روشنایی روز استفاده کند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 4.3]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج