0

عارضه جدا شدن زودهنگام جفت و کرّه های نارس در اسب

کرّه های نارس در اسب

این حالت، شرایط اورژانسی برای کرّه است. وقتی که آمنیون از لبه های فرج بیرون می­زند و رنگ آن از سفید شیری به رنگ قرمز در می آید، کوریون بیرون زده است که دیده می­شود و اصطلاحاً به آن کیسه­ی قرمز گفته می­شود. این حالت زمانی اتفاق می افتد که پرده ی کوریوآلانتوئیس زودتر از موعد از دیواره ی رحم جدا شود. پرده­ی کوریوآلانتوئیس معمولاً زمانی پاره می­شود که کره به سمت کانال زایمان حرکت می کند که این حالت موجب آزاد شدن مایع آلانتونیک می گردد. با بیرون آمدن کیسه ی قرمز، کرّه همچنان داخل کیسه ی آمینوتیک است. این حالت بسیار وخیم و اورژانسی است. با جدا شدن کوریوآلانتوئیس رسیدن اکسیژن از سمت رحم به کرّه مختل می­شود. در این مقاله به عارضه جدا شدن زودهنگام جفت و کرّه های نارس در اسب می پردازیم .

جدا شدن زودهنگام جفت

اگر با چنین شرایطی مواجه شدید کیسه ­ی قرمز یا همان کوریوآلانتوئیس را پاره کرده و بلافاصله با دامپزشک تماس بگیرید. بهتر است کیسه را با انگشت خود به آرامی پاره کنید. از بکار بردن چاقو یا قیچی اجتناب کنید، چرا که می تواند به کره آسیب برساند. اگر جدا شدن زود هنگام جفت نیز اتفاق افتاد، کرّه می بایست کاملاً زیر نظر باشد چرا که شدیداً دچار کمبود اکسیژن خواهد شد. هر چند که این کرّه­ها هنگام تولد سالم به نظر می رسند ولی معمولاً بعد از گذشت ۶ الی ۱۲ ساعت از بین می روند. علت وقوع حالت کیسه­ی قرمز دقیقاً مشخص نیست ولی نقش عفونت­ها در ایجاد این حالت ثابت شده است.

کرّه های نارس در اسب

طول دوران آبستنی در مادیان از ۳۲۰ تا ۳۶۰ روز متغیر است. حدّ متوسط، ۳۴۰ روز است. کرّه هایی که زودتر از ۳۲۰ روز متولد می شوند حالت­هایی از نارس بودن نظیر مو و پوست بسیار نازک و گوش­های آویزان، تاندون های ضعیف و جمع شده و جثه ی ضعیف از خود نشان می دهند. اصطلاح دیگری که برای چنین کرّه­هایی می توان استفاده کرد کرّه­های دچار اختلال تکامل و رشد است. به این دلیل است که دانستن تاریخچه ی آبستنی و زایمان مادیان حائز اهمیت می باشد.

نارس به دنیا آمدن کرّه­ها علل مختلفی دارد. شایع ترین علت، عفونت جفت می باشد. از علل دیگر می توان استرس­های شدید ناشی از بیماری هایی از قبیل پنومونی، اسهالی و یا کولیک را نام برد. ترشحات واژینال می­تواند ناشی از عفونت جفت باشد که باید مادیان توسط دامپزشک مورد معاینه و درمان قرار گیرد.

کرّه های نارس در اسب

احتمال زنده ماندن کره­های نارس بیشتر از کره­های سقط شده به علت ضعف مادر و یا کره­های متولد شده به طريق عمل سزارین می باشد. شانس زنده ماندن کره­های نارس با توجه به علت تولد زود هنگام و شرایط تولد مختلف است.

راه کار چیست؟ به محض تولد کره­ی نارس، دامپزشک باید سریعاً کره را مورد معاینه قرار دهد. یکی از مشکلات اصلی کره­های نارس عدم توانایی ثابت نگه داشتن دمای بدن است، پس باید بدن کره را گرم و خشک نگه داشت. اگر کره طوری ضعیف است که نمی تواند سر پا بایستد، باید آغوز را از مادیان دوشیده و کره را با شیشه شیر و یا با استفاده از سوند معده تغذیه نمود. جفت را برای بررسی و یا آزمایشات احتمالی نگه دارید. این آزمایشات برای تشخیص و تعیین علت تولد نارس کره، کمک زیادی خواهد کرد. آزمایش میکروبی جفت برای تشخیص عوامل عفونی بسیار مهم است.

اغلب كره­های نارس در چند روز اول زندگی خود نیازمند رسیدگی ویژه ای هستند. با اقدامات سریع و به موقع شانس زنده ماندن کره بیشتر خواهد شد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج