0

وارد شدن شوک به سگها و نحوه عملیات احیا قلبی و ریوی

شوک نتیجه پاسخ بدن به تغییرات میزان جریان خون و میزان اکسیژن در اندام های داخلی بدن و بافت­ها می باشد. شوک اغلب بدلیل ضربه، از دست دادن خون و مایعات، نارسایی قلبی، واکنش شدید آلرژیک یا عفونت اتفاق می افتد. در این مقاله به بررسی وارد شدن شوک به سگها و نحوه عملیات احیا قلبی و ریوی سگ می پردازیم .

عملیات احیا قلبی و ریوی

١- علائم حیاتی را کنترل کنید. اگر سگ نفس نمی کشد و ضربان قلب ندارد به سرعت عملیات احیا قلبی و ریوی را شروع کنید. اگر شک دارید که سگ شما نفس می کشد یا در هر ۱۵ ثانیه یک ضربان قلب حس می­کنید، شروع به ماساژ قفسه سینه سگ کنید.

٢- ماساژ قفسه سینه (فشار به قفسه سینه)

  • سگ­های سایز کوچک (وزن کمتر از ۷ کیلوگرم): مثال نژاد مالتيز، یورکشایر تری پر، چی هوآهوآ و …:
    تکنیک یک دست: با یک دست خود قفسه سینه سگ را در کف دست طوری بگیرید که ۴ انگشت شما زیر قفسه سینه سگ قرار داشته باشد و شست دست شما رو به بالا باشد.
    تکنیک دو دست: کف یک دست را بر روی قفسه سینه قرار داده بطوریکه پاشنه دست (کف دست در مجاورت شست) مستقیماً روی محل قلب باشد و دست دیگر را بر روی دستی که روی بدن سگ است قرار دهید. آرنج دست­های خود را صاف نگهدارید بطوریکه شانه ها درست بالای دست های شما قرار بگیرند. یک سوم تا نصف عرض قفسه سینه را تحت فشار قرار دهید. اطمینان حاصل نمائید که قفسه سینه مجدداً پس از فشار متناسب شما به جای خود باز می گردد و سپس مجدداً فشار وارد نمائید.

 

  • سگ­های سایز متوسط (دارای قفسه سینه بزرگ و گرد): مثال نژاد رتریور (Retriever)، ژرمن شپرد (German shepherd)، روت وایلر (Rottweiler) و ..
  • سگ­های دارای قفسه سینه بشکه مانند و صاف: مثال باستن تری یر (Boston terrier)، پاگ (Pug)، فرنچ بول داگ (French bulldog)، انگلیش بول داگ (English bulldog) و …:
    سگ را به پشت بخوابانید، بطوریکه دست­ها و پاها رو به بالا باشد. کف یک دست را بر روی قفسه سینه قرار داده بطوریکه پاشنه دست (کف دست در مجاورت شست) مستقیماً روی محل قرار گرفتن قلب باشد و دست دیگر را بر روی دستی که روی بدن سگ قرار گرفته است قرار دهید. آرنج دستهای خود را صاف نگهدارید تا شانه­ها درست بالای دست های شما قرار بگیرند. یک سوم تا نصف عرض قفسه سینه را تحت فشار قرار دهید. اطمینان حاصل نمائید که قفسه سینه مجدداً پس از فشار متناسب شما به جای خود باز می گردد و سپس مجدداً فشار وارد نمائید.

۳- ماساژ قلبی (فشار به قفسه سینه) را به میزان ۱۰۰ تا ۱۲۰ ماساژ در دقیقه انجام دهید.

۴- به ازاء هر ۳۰ ماساژ قلبی (فشار به قفسه سینه) ۲ بار تنفس مصنوعی دهید. برای این کار به آرامی دهان سگ را ببندید و گردنش را بکشید تا راه های هوایی باز شوند. دهان خود را بر روی سوراخ­های بینی سگ گذاشته و بازدم خود را وارد بینی سگ نمائید تا جایی که قفسه سینه سگ بلند شود. این تنفس مصنوعی باید در مدت زمان یک ثانیه صورت گیرد. پس در مدت حدود ۲ ثانیه ۲ بار نفس مصنوعی داده و سپس مجدداً ماساژ قلبی (فشار به قفسه سینه) را از سر می گیریم.

۵- هر ۲ دقیقه، ضربان قلب و شروع خود بخودی تنفس سگ را کنترل نمائید. اگر این کار توسط دو نفر صورت می گیرد، بهتر است هر دو دقیقه جای خود را عوض نمایند.

۶- احیای قلبی و ریوی را تا زمانی که به بیمارستان دامپزشکی برسید ادامه دهید. بدون انجام احیای قلبی و ریوی شانس بسیار کمی برای زنده نگه داشتن سگ بیش از ۱۰ دقیقه وجود دارد. با انجام احيا قلبی و ریوی مناسب، شما مدت زمان لازم برای زنده رساندن سگ به بیمارستان دامپزشکی فراهم می نمایید.

وارد شدن شوک به سگها

احیا قلبی و ریوی سگ

شوک

در صورت عدم توجه به شوک و عدم درمان به موقع، شوک می تواند منجر به ایست عملکرد دستگاه قلبی و ریوی شود. سگ را سریعاً به نزد دامپزشک ببرید و در حین انتقال آماده برای انجام عملیات احیا قلبی و ریوی باشید.

  1. علائم شوک در سگ: لثه های بی رنگ، افزایش مدت زمان پر شدن مجدد مویرگی، بی حالی یا عدم هوشیاری، ضربان ضعیف، تعداد نبض و ضربان قلب بالا.
  2. علائم حیاتی سگ را کنترل نمائید و در صورت لزوم عملیات احیا قلبی و ریوی را انجام دهید.
  3. بدن سگ را از نظر خونریزی خارجی کنترل نمائید.
  4. بدن سگ را با پیچیدن او در پتو گرم نگهدارید.
  5. سريعاً سگ را به نزد دامپزشک ببرید.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج