0

بررسی عارضه درد شکمی و مشکلات گوارشی در اسب

درد شکم اسب

مشکلات دستگاه گوارش جزو بیماری­های رایجی است که اسب را مبتلا می کنند. واژه­ی کولیک به عنوان یک واژه­ی کلی در خصوص درد محوطه شکمی، مورد استفاده قرار می گیرد. در واژگان یونانی، کولیک به معنی دردی است که شکم را تحت تأثیر قرار می دهد. در ادامه به بررسی عارضه درد شکم اسب و مشکلات گوارشی در اسب ها می پردازیم.

مشکلات دستگاه گوارش

درد شکم اسب خوشبختانه بسیاری از موارد کولیک خفیف هستند و بدون نیاز به جراحی و یا درمان گسترده برطرف می­شوند. با وجود این، در دیگر موارد، وضعیت اسب ممکن است به سرعت رو به وخامت بگذارد. در چنین مواقعی اگر درمان پیشرفته و یا جراحی موفق آمیز باشد زمان می تواند حائز اهمیت شود.

بسیاری از موارد کولیک به دلایل ناشناخته ای اتفاق می افتند اما بی­شک رابطه ای با تغییر در روال معمول مدیریت اسب دارد. از هر نوع تغییر در عادات غذایی می بایست دوری کرد. بسیاری از موارد کولیک زمانی اتفاق می افتند که عادت غذایی اسب­ها ناگهان از یک نوع به نوع دیگر تغییر می یابد. برای مثال تغییر غذایی از علوفه با کیفیت پایین به علوفه با کیفیت بالا و یا تغییر غذایی از یونجه به کنسانتره.

علائم کولیک

بی اشتهایی ناگهانی

کوبیدن و یا کشیدن پا بر روی زمین

ضربه زدن به شکم

تکه کردن به پهلو

بالا بردن دُم

غلطیدن بر روی زمین

بالا بردن لب

کشش های مکرر

 

دستگاه گوارشی اسب شامل فرآیند تخمیر می باشد که در واقع دارای یک هماهنگی دقیق است. هر چیزی که باعث تغییر این هماهنگی دقیق شود، این امکان وجود دارد که تولید گاز یا اسید را افزایش دهد و زمینه­ی مشکلات دستگاه گوارش را در اسب فراهم نماید.

هر نوع تغییر در عادات غذایی اسب (از قبيل علائم کولیک دسترسی به علوفه ی تازه، مرتع غنی) باید به تدریج و به آرامی صورت گیرد. زمانی که نوع یونجه را عوض می کنید، حتماً يونجه­ی تازه را تا قبل از اتمام یونجه­ی کهنه خریداری کنید. و هنگام تغذیه اسب در وعده های غذایی، یونجه تازه را کم کم و به تدریج به یونجه کهنه اضافه نمایید . برای کاهش احتمال ابتلا به کولیک زمانی که اسب مسافرت می کند، بهتر است غذایی را که اسب به آن عادت دارد با خود ببرید.

آب، علاوه بر این که مایه ی حیات است، برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مهم می باشد. در واقع آب یک ماده ی غذایی مهم است. فقدان کامل آب، قبل از فقدان هر ماده غذایی دیگری کشنده خواهد بود. به نظر می رسد خطر فزاینده ی ابتلا به کولیک، در ماه های سرد زمستان باشد. این مشکل ممکن است به کاهش مصرف آب در این دوره مربوط باشد. آزمایشات نشان می دهند که در طول ماه­های زمستان، دادن آب مانده، که هم­دمای اتاق می باشد تا حد زیادی مصرف آب اسب را بالا می برد. اسب­ها همیشه باید به آب تازه و تمیز دسترسی داشته باشند (آبی که در سطل ها و یا آبشخورهای تمیز باشد).

مشکلات گوارشی در اسب

درد شکمی شدید

بسیاری از علائمی که بروز داده می شود، مربوط به درد شکمی است که مشخص ترین آنها عبارتند از: نگاه کردن به شکم (نگاه کردن به پهلو)، کشیدن مداوم سُم بر روی زمین، لگد زدن به شکم و غلط زدن روی زمین. دیگر علائم درد شکمی شامل جمع کردن لب به طرف بالا، بی اشتهایی، کشیدن بدن و یا داشتن حالت دفع ادرار، افسردگی، تکان دادن و یا بالا بردن دُم می باشد. این علائم آخر، کمتر به طور خاص مربوط به درد شکمی هستند و ممکن است دلیل آنها وجود بیماری­ها و یا مشکلات دیگر نیز باشد.

زمانی که اسب علائم کولیک یا درد شکمی را از خود نشان می­دهد، خیلی زود باید با یک دامپزشک تماس بگیرید. بسیاری از موارد کولیک خفیف هستند و می توانند مربوط به وجود گاز زیاد در روده باشند، اما تشخیص موارد جدی تر برای یک فرد عادی به دلیل گوناگونی علائم، دشوار خواهد بود. اگر علائم، حاکی از وجود مشکل جدی بوده و نیاز به درمان پیشرفته و یا جراحی باشد در این صورت، زمان بسیار مهم خواهد بود.

اگر اسب به شدت روی زمین غلت بزند، بهتر است که او را از زمین بلند کرده و در یک مکان باز راه ببرید. اسب نباید تا زمانی که دامپزشک او را معاینه نکرده و دوره­ی درمان را نگفته است چیزی بخورد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج