0

بررسی عوارض ناشی از واکسیناسیون اسب

عوارض ناشی از واکسیناسیون اسب

بعضی مواقع اسب بعد از واکسیناسیون از خود حساسیت نشان می­دهد. حساسیت موضعی و کل بدن به برخی از محصولات ایمن سازی، یکی از عوارض شناخته شده­ی واکسیناسیون های ضروری می باشد. بعضی از اسب­ها علائمی از بیماری­های سیستمیک مانند: افسردگی، بی اشتهایی و تب نشان می­دهند. در ادامه به عوارض ناشی از واکسیناسیون اسب میپردازیم.

عوارض ناشی از واکسیناسیون

واکنش­های التهابیِ موضعی (گرما، درد و تورم) معمولاً ظرف مدت دو یا سه روز اول واکسیناسیون ظاهر می­شوند. یک تصور غلط رایج این است که چنین واکنش­هایی از سوزن آلوده و یا تکنیک ضعیف آمپول زدن ناشی می شوند. این واکنش ها در نتیجه ی واکنش خود واکسن در بافت ماهیچه ی اطراف محل واکسینه شده می باشند. اگر محل تزریق آبسه شود باید نیشتر زده و آب آن را تخلیه کنید. اما روی محل فوق در ابتدا باید آب گرم گذاشته شود. استفاده از آب گرم می تواند سودمند باشد به خصوص زمانی که آبسه هنوز نرسیده است. این کار به کم کردن تورم و تخلیه ی آن کمک خواهد کرد. با وجود این درست مثل آب درمانی سرد، گرما درمانی نیز می تواند بیش از حد استعمال شود. یکی از بهترین روش های استعمال گرما، قرار دادن پارچه در یک کیسه ی زیپ دار و ریختن آب گرم در آن است. آب باید به قدری گرم باشد که بتوان دست را در آن نگه داشت. کیسه را در محل آبسه به مدت ۲۰ الى 30 دقیقه نگه دارید. گرما درمانی را هر روز چندین بار تکرار کنید و هر گاه لازم دیدید، آب درون کیسه را عوض کنید. از پدهای برقی گرم استفاده نکنید چرا که اگر دمای آن به دقت کنترل نشود به راحتی باعث سوختن پوست خواهد شد. قبل از استفاده از داروهای ضد التهاب مانند فنیل بوتازون و یا مالیدن پمادهای ضد التهاب موضعی مثل DMSO با دامپزشک خود مشورت کنید.

کزاز یک بیماری قابل پیشگیری است. بر طبق آمار ۵۰ درصد اسب­هایی که به این بیماری مبتلا می شوند می میرند. بنابراین، به نظر من، مالک اسب و یا مهتری که واکسیناسیون کزاز اسب را به موقع انجام ندهد سهل انگاری کرده و در این صورت نمی تواند آنچنان که لازم است از اسب خود مراقبت لازم را به عمل آورد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج