0

بیماری اسب:بیماری­های رشدی استخوان اسب

بیماری­های رشدی استخوان اسب

اسب­های در حال رشد ممکن است از اختلالات رشدی مختلفی رنج ببرند که از آن­ها تحت عنوان بیماری­های متابولیک استخوانی یا بیماری­های رشدی استخوان نام برده می­شود. بسیاری از این مشکلات در سال اول زنگی اسب­ها پدیدار می­شوند. متأسفانه نقش تغذیه در بروز این بیماری­ها هنوز ناشناخته باقی مانده است؛ با این حال جیره­ های پر انرژی یا دارای پروتئین زیاد که موجب تحریک رشد سریع حیوان می­شوند عموماً با بیماری­های رشدی استخوان مانند تورم اپی­فیز یا بدشکلی ­های زاویه در اندام­های حرکتی مرتبط هستند. در پست قبلی در مورد لنگش و صدمات سُم در اسب نکاتی را بیان کردیم در این پست به بررسی بیماری­های رشدی استخوان اسب می پردازیم.

بیماری­های رشدی استخوان اسب

با توجه به پژوهش­های انجام شده بر روی بیماری­های رشدی استخوانی به نظر می­رسد عوامل دیگری هم در به وجود آمدن این بیماری دخالت دارند. کرّه­ های شیرخواری که کمتر از حدّ لازم خوراک مصرف می­کنند و نیز کرّه ­های از شیر گرفته­ ای که پس از شیرگیری دچار کاهش وزن شده ­اند و در ادامه خوراک زیادی مصرف نموده و رشد بسیار سریعی داشته ­اند ممکن است دچار اختلالات رشدی شوند. همچنین مصرف زیاد خوراک­های کنسانتره­ ای و عدم تعادل مواد معدنی و ویتامین­ها هم می­توانند در بروز مشکلات رشدی مؤثر باشند.

معمولاً اسب­های جوان بیش از اندازه تغذیه می­شوند. مصرف وعده­ های غذایی بزرگ متشکل از خوراک­های کنسانتره­ ای سرشار از کربوهیدرات­ها انرژی بسیاری تولید می­نماید؛ در حالی که دستگاه گوارش اسب­ها برای خوردن مقدار زیادی خوراک در هر وعده طراحی نشده است. در واقع اسب­ها حیواناتی ذره ذره خوار هستند یعنی باید خوراک را در تعداد وعده ­های بیشتر و مقدار کمتر مصرف نمایند. به نظر می­رسد بیشترین اوج میزان گلوکز خون درست زمانی پس از آن است که اسب یک خوراک کنسانتره­ ای مصرف می­کند.

بیماری­های رشدی استخوان اسب

در ادامه این روند، انسولین نیز در خون افزایش می­یابد تا حیوان بتواند سطح گلوکز خون خود را تنظیم نماید. در این دوره زمانی یک افت موقت در تولید هورمون تیروکسین از غده تیروئید روی می­دهد. از آن جایی که تیروکسین در رشد غضروف مؤثر می­باشد بدین ترتیب می­توان گفت این رخدادها می­توانند موجب بروز بیماری­های رشدی استخوانی شوند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج