2

تولید بذر یونجه

تولید بذر یونجه

مهمترین عامل مناسب در تولید بذر یونجه  شرایط آب و هوایی و داشتن روزهای آفتابی است. عوامل مختلفی در تولید بذر یونجه دخالت دارند که از این میان می توان واریته، نوع خاک، آفات حشرات گرده افشان، عمليات زراعی و غیره را بر شمرد. در واقع برای تولید بذر خوب بایستی این عوامل را به خوبی شناخت و در جهت تولید بهینه از آنها استفاده کرد. درادامه این عوامل را بررسی می کنیم.

خاک

یونجه ای که جهت بذرگیری انتخاب می شود بایستی در خاک های حاصلخیز، عمیق و به خوبی زهکشی شده و با 7=PH كشت گردد. خاکهای لومی سنگین عمیق یا خاکهای لومی رسی سبک باتوجه به این که ظرفیت نگهداری آبشان بالاست نسبت به خاکهای سبک مناسب تر هستند.

زمان کاشت یونجه جهت تولید بذر

به طور کلی بستر خاک بایستی فوری آماده شود که بذور کاشته شده در یک زمان جوانه بزنند به همین منظور می توان بذور یونجه را پائیز زودتر کاشت نمود و دقت فراوان نمود تا به طور یکدست جوانه زده و سبز شوند.

فاصله بوته های یونجه

یکی از عوامل مهم در تولید بذر یونجه فاصله ردیف های کاشت و فاصله بوته های یونجه است. بایستی دقت نمود که همان فاصله ای که جهت تولید علوفه یونجه کاشت می شود برای تولید بذر به کار نرود. به این منظور میزان بذر لازم برای ردیفهای با فاصله ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی متر و تعداد ۱۰ تا ۲۰ بوته در هر متر طولِ ردیف حدوداً یک تا ۳ کیلوگرم در هکتار است. اگر این مقدار بذر با فاصله ردیف های ذکر شده کاشت شود، می توان حدود ۵۰۰ کیلوگرم بذر در هکتار در مرداد سال بعد تولید نمود. البته به شرطی که شرایط آب و هوایی مناسب بوده و اعمال مدیریتی جهت تولید بذر به طور بهینه انجام گیرد.

آبیاری

از عوامل مهم دیگر در تولید بذر یونجه آبیاری است. به طور کلی فاصله آبیاری نباید آنقدر زیاد باشد که تنش­های آبی شدید به گیاه وارد شود، در این میان تأمین آب گیاه به ویژه در آغاز گلدهی را بایستی با دقت فراوان انجام داد. البته رطوبت خاک نیز نباید آنقدر زیاد باشد که سبب خوابیدگی و تاخیر در تشکیل دانه شود. نکته دیگر استفاده از یخ آب در آخر پائیز است که با تامین به موقع رطوبت در اوایل بهار سبب رشد بهینه یونجه می شود.

زمان گل دادن

زمان به گل نشستن مزرعه یونجه در بذر گیری یونجه مهم است. زمان گلدهی یونجه بایستی در تاریخی باشد که گرده سایر گیاهان در مزرعه یافت نشود و عوامل گرده افشان حداکثر فعالیت را در مزرعه داشته باشند. از این جهت مناطق مختلف با هم تفاوت هایی دارند. باتوجه به اینکه در بهار گرده افشانها حداكثر فعالیت را دارا هستند. و معمولاً چین اول يونجه به علت استقرار نامناسب، بذرهای قوی تولید نمی کند معمولاً چین دوم یا سوم به این امر اختصاص داده میشود.

یکی از عوامل مهم در تولید بذر یونجه فعالیت زنبورهای گرده افشان است. در مزارع یونجه تعدادی زیادی زنبور فعالیت می کنند که سه گونه از مهم ترین آنها عبارتند از:

  1.  Apis melifera
  2.  Nomia melanderik 1
  3.  Megachile rotundata F

برداشت بذر

مزارع یونجه په بذر نشسته را می توان با دو روش برداشت نمود:

  1.  چیدن، ردیف کردن و کوبیدن بوته های برداشت شده
  2. بی برگ کردن یونجه به وسیله مواد شیمیایی و برداشت بذر به وسیله کمباین

چیدن یونجه بایستی زمانی انجام گیرد که 3/2 تا 4/3 نیامهای قهوه ای شده باشند. از طرف دیگر برداشت بایستی در زمانی انجام گیرد که به اندازه کافی رطوبت و شبنم برای جلوگیری از ریزش دانه وجود داشته باشد. بعد از ردیف کردن یونجه های چیده شده بایستی اجازه داد تا رطوبت خود را از دست بدهند. به طور کلی ردیف های یونجه چیده شده را بایستی زمانی کوبید که ۱۲ تا ۱۸ درصد رطوبت داشته باشند.

روش دیگر برداشت بذر یونجه استفاده از مواد شیمیایی جهت بی برگ کردن بوته های مزارع يونجه و برداشت مستقیم با کمباین است. بایستی توجه نمود که در این حالت ۳ تا ۴ روز بعد از خشک شدن بایستی برداشت انجام گیرد.باتوجه به اینکه نیام های سبز بعد از استفاده از مواد شیمیایی نخواهند رسید، لذا بایستی تمام نیامها هنگام استفاده ماده شیمیایی قهوه ای یا حداقل زرد شده باشند. برای خشک کردن می توان از دینوسب، دی کوات و اندوتال استفاده کرد.

ديتوسب ترکیبی از گروه دی نیتروفنل ها است که علاوه بر خاصیت علف کشی، به عنوان حشره کش و قارچ کش نیز استفاده می شود، دینوسب به میزان 5/1 تا 5/5 لیتر در ۱۴۰ تا ۲۸۰ لیتر روغن(که حجم نهایی آن با آب به ۴۰۰ لیتر می رسد) در هکتار با استفاده از سمپاشهای زمینی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای تولید محلول و استفاده با هواپیما می توان این ترکیب را در ۹۵ تا ۱۴۰ لیتر روغن حل کرد. محلول پاشی با هواپیما زمانی انجام گیرد که دما رو به افزایش رفته و شبنم بخار شده باشد. در کاربرد زمینی برای جلوگیری از ریزش نیامها بایستی ترکیب را زمانی استفاده نمود که شبنم وجود داشته باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 10 امتیاز از مجموع: 4.3]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. صالح زاده گفت:

    وقت بخیر من ۳۵ کیلو بذر یونجه میخام

    1. علیرضا نیازی گفت:

      سلام متاسفانه فعلا فروش نداریم ولی به زودی وبسایت فروشگاهی رو تاسیس میکنیم.

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج