0

خصوصیات نژادی در زنبور عسل

خصوصیات نژادی در زنبور عسل

بعضی از خصوصیات ظاهری و ساختمانی زنبور عسل پایه و اساس شناسایی نژادهای مختلف می­باشند که در سطح جهان گسترش یافته­اند. تعدادی از این خصوصیات بسیار بارز و مشخص ولی تشخیص عده­ای دیگر کار بسیار مشکل و دقیقی است. از نظر عده­ای از محققین پی بردن به علت پیدایش این تغییرات و خصوصیات نژادی برای شناسایی نژادها و هیبریدهای زنبور عسل اهمیت دارد. در سال­های اخیر تشخیص خصوصیات نژادی با روش بیومتری راه این گونه مطالعات را هموارتر نموده است دراین پست با خصوصیات نژادی در زنبور عسل آشنا می شویم.

بعضی از خصوصیات مرفولوژیکی نژادهای زنبور عسل که در تفکیک و تشخیص آنها مورد استفاده قرار می­گیرند عبارتند از:

رنگ­آمیزی اسکلت خارجی بدن

هر یک از نژادها زنبور عسل دارای رنگ ­آمیزی مخصوص به خود می­باشند که در طول زمان تحت تأثیر شرایط محیطی و انتخاب طبیعی حاصل شده است. به طور کلی رنگ اولین حلقه شکم در نژادهای مختلف از زرد تا سیاه متغیر است و گاهی به صورت لکه یا نوارهای روی حلقه­های پشتی شکم مشاهده می­شود. گر چه ممکن است از روی رنگ­ آمیزی و لکه ­های موجود در روی بدن به نوع نژاد آن پی برد ولی نباید معیار رنگ­ آمیزی را اساس اصلی تشخیص نژادی قرار داد. زیرا از نظر طبقه­بندی صفاتی ارزش بیشتری در تشخیص دارند که مبنای ساختمانی داشته و به راحتی قابل اندازه­گیری و مقایسه کردن باشند.

اندازه­ بدن و اندازه قسمت­های مختلف بدن

نژادهای مختلف از نظر اندازه جثه با هم متفاوت بوده و به همان نسبت اندازه قسمت­های مختلف بدن آن­ها مثل طول و عرض بدن، پاها، بال­ها، خرطوم و غیره با هم اختلاف دارند. در تشخیص و شناسایی نژادها اندازه قسمت­های مختلف بدن بسیار اهمیت دارند. اندازه سلول­های شان زنبور عسل نیز متناسب با کوچکی و بزرگی جثه نژاد آن ممکن است کوچکتر یا بزرگتر باشد.

به طور کلی در طول تکامل زنبور عسل تغییراتی که روی جثه بدن وی حاصل شده است در جهت بهره­برداری هر چه بیشتر از گلهای منطقه جغرافیایی بوده است. در این ارتباط به نظر می­رسد نژادهای برتر دارای جثه کوچکتر ولی پاها، بال­ها، و خرطوم بلندتر نسبت به بدن می­باشند.

اندازه زبان یا خرطوم

طول زبان یا خرطوم زنبور عسل در نژادهای مختلف متفاوت است و اندازه آن یکی از ملاک­های اصلی در تشخیص نژادی است. طول خرطوم نژادهای مختلف زنبور عسل تأثیر مستقیمی روی عملکرد آن­ها از نظر تولید عسل دارد. به عبارت دیگر نژادهایی که طول خرطوم آنها بلندتر باشد امکان بهره­برداری از گل­های متنوع ­تری را دارند و برعکس نژادهای با طول خرطوم کوتاهتر از نظر استفاده از شهد گل­های متنوع محدودیت دارند. لذا طویل بودن خرطوم یکی از خصوصیات برتر نژادی محسوب می­شود.

خصوصیات موهای سطح بدن

اندازه و رنگ موهای حلقه­های پشتی شکم در تشخیص نژادها اهمیت دارند. اندازه طول موهای روی پشت حلقه پنجم شکم کارگرها که به آن­ها Overhair گفته می­شود در نژادهای مختلف بین 3/0 تا 7/0 میلی­متر متغیر می­باشند. همچنین ایندکس تومنتم که عبارتست از T/R می­باشد و در سال 1949 به وسیله Goetze معرفی شد ارزش بالایی در تشخیص نژادی دارد. این ایندکس عبارتست از نسبت عرض نوار موهای روی پشت حلقه چهارم شکم (T) به عرض نوار لخت یا فاقد موی روی همان حلقه (R).

در بعضی از نژادها نوار موهای تومنتهم پهن و متراکم است مثل نژادهای کارنیولان و قفقازی و در نژادهای دیگر نوار تومنتم باریک و متفرق هستند مثل نژاد سیاه اروپا. در بعضی از نژادها اصلاً اینگونه نوار موها وجود ندارد مثل بعضی از نژادهای آفریقایی.

رنگ موهای بدن زنبورهای نر نیز در نژادهای مختلف متفاوت است و یکی از ملاک­های تشخیص نژادی است. مثلاً در نژاد ایتالیایی به رنگ زرد، در قفقازی سیاه، و در کارنیولان خاکستری و در نژاد تیره اروپا به رنگ قهوه­ ای تیره تا سیاه می­باشند.

خصوصیات نژادی در زنبور عسل

خصوصیات رگبال­ها

اندازه، شکل و نسبت بعضی از رگبال­ها نسبت به یکدیگر و همچنین زوایای حاصله در بین آنها در تشخیص و شناسایی نژادهای زنبور عسل اهمیت ویژه­ای دارند. در این رابطه ایندکس کوبیتال که عبارتست از نسبت طول خط a  به b بسیار رایج و حائز اهمیت است.

برای تشخیص و طبقه­ بندی نژادهای زنبور عسل علاوه بر خصوصیات فوق ­الذکر ملاک­ها و معیارهای متعددی توسط محققین به کار برده شده ­اند که از ذکر آن­ها در اینجا خودداری شده است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج