0

هر آنچه که در مورد طوطی برزیلی باید بدانید

طوطی برزیلی

طوطی برزیلی طوطی کوچکی با بدنی سبز و کله­ای نارنجی، از راسته طوطی سانان، خانواده طوطی­ها و سرده (جنس) مرغ عشق است. طوطی برزیلی را خیلی ها به عنوان پرنده خانگی نگه می دارند و رام کردن آن نسبت به دیگر مرغ­های عشق آسان است. هوش او به سطح پرنده بزرگتری مانند طوطی دم بلند آمریکای جنوبی (طوطی ماكائو) می رسد. در ادامه هر آنچه که در مورد طوطی برزیلی باید بدانید را بررسی می کنیم.

طوطی برزیلی

مقدمه

در صورتیکه طوطی برزیلی تنها پیش صاحبش نگه داشته شود به او خو می گیرد بویژه هنگامی که با دست به او غذا داده شود. برخلاف نامش، این پرنده بومی صحرای نامیبیا در جنوب غربی افریقا است. به تازگی این طوطی ها جمعیت چشمگیری در منطقه کلانشهری فینیکس، مرکز ایالت آریزونای امریکا تشکیل داده اند. آب و هوای آریزونا نیز بیابانی است و به صحرای نامیبیا شباهت دارد.

طوطی برزیلی در زبان فارسی نام های متعددی دارد و برخی به آن «طوطی کوتوله» و برخی به آن «طوطی عشق» و «لاو برد» و مرغ عشق فیشر می گویند. نام علمی این پرنده اگاپورنیس است که از دو کلمه لاتینی آگاپین به معنی عشق و اورنیس به معنی پرنده ترکیب شده است. این پرنده را در زبان عربی «طيور الحب» و در زبان عامیانه به آن «البركاديلو» گویند.

طول عمر این پرنده حدود ۱۵ سال است و تعیین سن آنها بسیار دشوار است. مرغ عشق های فیشر خیلی سریع به محیط خانه عادت می کنند. رنگهای زیبای این پرنده و تمایل آن به آشیانه سازی در منزل، آن را به یکی از بهترین پرندگان خانگی تبدیل کرده است. البته توانایی صحبت ندارند ولی پر سر و صدا هستند!

غذای این پرنده کوچک معروف، مخلوطی از دانه غلات، آفتاب گردان به همراه سبزیجات و میوه هاست. پرندگان نابالغ در منقار خود علامت سیاه رنگی دارند و آرامتر از پرنده های بالغ هستند. با توجه به اینکه ممکن است مرغ عشق فیشر بالغ نیز مثل تمامی مرغ عشق های دیگر عصبی و ناراحت باشد، بهتر است از همان ابتدا یک جفت جوان خریداری کنید. این پرنده نسبت به شرایط جوی خیلی حساس نیست و کافی است در مرض سرما و گرمای زیاد و باد نباشند. حمام کردن ویدیو ها در شرایط بهتری باشند. ظرف حمام برای شستشوی پرنده لازم است و پرنده از حمام گرفتن خوشش می آید. در غیر این صورت می توانید از اسپری آب استفاده کنید. بهترین ساعت برای اینکار میان روز است و پرنده می تواند در آفتاب خود را خشک کند.

کندن پرها در این پرنده معمولاً نشانه تنهایی و تمایل آن به جفت مناسب و آشیانه سازی است. گرفتن جوجه از مرغ عشق فیشر در خانه امکان پذیر است، اگر محیط مناسب و خلوتی برای آنها در کنج خانه فراهم کنید. این پرنده خیلی خوب از جوجه ها نگهداری می کند و از این نظر نگرانی ندارید، فقط کافیست آشیانه مناسب و تمیز برای او فراهم باشد.

طبقه بندی علمی

فرمانرو: جانوران

شاخه: طنابداران

رده: پرندگان

راسته: طوطی سانان

تیره: طوطیان

سرده: مرغ عشق

گونه: A.roseicollis

نام علمی: Agapornis roseicollis

نام انگلیسی: lovebird

طول عمر: طول عمر طوطی برزیلی در طبیعت حدود ۱۵ تا ۲۰ سال و برخی نیز معتقدند که این پرنده می­تواند تا ۳۰ سال زندگی کند اما آمار دقیقی از عمر این طوطی در زمان اسارت وجود ندارد.

وزن: بین ۴۰ تا ۶۰ گرم است.

طول: ۱۳ تا ۱۷ سانتی متر

سن بلوغ: یک سالگی، عده ای از پرورش دهندگان معتقد هستند برزیلی های پرورشی از سن ۷ ماهگی به بلوغ میرسند.

تعداد تخم: بین ۴ تا ۶ تخم. لازم به توضیح است که تعداد تخم ها به میزان آمادگی ماده بستگی دارد.

زمان خروج جوجه از تخم: از ۲۱ روزگی تا ۲۴ روزگی

مدت اقامت پرندگان جوان در آشیانه: 6 هفته

زمان دان خور شدن جوجه ها: از ۶ هفتگی به بعد

پرندگان نابالغ: در منقار خود علامت سیاه رنگی دارند و ساکت­تر و آرامتر از پرنده های بالغ هستند.

نحوه تعیین جنسیت: هیچ تفاوت ظاهری بین دو جنس نر و ماده وجود ندارند. فقط تست dna بقیه موارد تجربی بوده و اطمینان خاطر نمی باشد.

تقلید صدا: بسیار زیاد ولی قابل تحمل

میزان سر صدا: بسیار زیاد ولی قابل تحمل

دمای مناسب: بین ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتیگراد، ۲۶ دمای مناسب

زمان خروج از قفس برای برزیلی های رام و دستی: ۲ ساعت صبح، ۲ ساعت عصر

طول عمر

طوطی برزیلی حدود ۱۵ تا ۲۰ سال و برخی نیز معتقدند که این پرنده می تواند تا ۳۰ سال زندگی کند. دشواری تعیین سن پرنده سبب شده است که طول عمر پرندگان وارداتی از خارج را نتوان تعیین کرد. البته این امر در مورد پرورش دهندگانی که طوطی خود را از پرورش دهندگان ایرانی تهیه می کنند صادق نیست، چرا که معمولاً این پرورش دهندگان جوجه های خود را پس از استقلال از والدین به بازار عرضه می کنند و سن این نوع جوجه ها معمولاً کم بوده و تعیین سن آنها به راحتی امکان پذیر است، با این وجود بهتر است تولید کنندگان این نوع طوطی بر روی پای جوجه حلقه ای فلزی قرار دهند و تاریخ تولد پرنده را روی آن حک کنند که در این صورت می توان از سن پرنده اطلاع دقیقی به دست آورد و با این کار اعتماد خریدار جلب گردیده و صاحب پرنده اطلاع دقیقی از سن پرنده خود خواهد داشت.

شکل ظاهری پرنده

طوطی برزیلی پرنده ای کوچک است که اندازه آن بین ۱۳ تا ۱۷ سانتی متر و وزن آن بین ۴۰ تا ۶۰ گرم است. این نوع طوطی کوچک ترین نوع طوطی در جهان بوده و از مشخصات آن ضخامت بدن، کوتاهی دم، تیزی و بزرگی نسبی منقار می باشد. در طبیعت این پرنده به رنگ سبز است، اما گونه اهلی آن رنگ های بسیار متنوعی دارد. برخی از گونه های طوطی برزیلی در اطراف چشم یک حلقه سفید دارند و برخی فاقد این حلقه می باشند. چهار گونه از این پرنده حلقه ای سفید رنگ در اطراف چشم خود دارند که این چهار گونه عبارتند از: طوطی برزیلی فیشر، طوطی برزیلی سیاه کونه، طوطی برزیلی نقابدار و طوطی برزیلی لیلیان. پنج گونه باقیمانده که عبارتند از: طوطی برزیلی ماداگاسکاری طوطی برزیلی صورت قرمز، طوطی برزیلی صورت هلویی، طوطی برزیلی ابسینیان و طوطی برزیلی سوین درین: فاقد حلقه مذکور می باشند. زادگاه این پرنده قاره آفریقا است و از آن جا به سایر نقاط جهان برده شده است. طوطی برزیلی جزو پرندگان زینتی محبوب خانواده ها به شمار می رود و اروپاییان به آن مرغ عشق می گویند و این تسمیه به علت ای که این پرنده به صورت جفت نگهداری شده و تمامی وقت خود را در کنار یکدیگر گذرانده و رابطه­ای بسیار صمیمی بین نر و ماده وجود دارد و یک جفت معمولاً تا آخر عمر با یکدیگر زندگی کرده و نر و ماده برای ساعت­های طولانی کنار یکدیگر نشسته و بال های یکدیگر را تمیز و آراسته می کنند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج