0

آماده سازی سالن برای ورود جوجه بومی

آماده سازی سالن برای پذیرش گله جوان، از فعالیت های پر حجم و حساس محسوب می شود که کمترین قصور و کوتاهی در آماده سازی سالن، می تواند با نتایج غير قابل جبرانی همراه شود.بنابراین جهت آماده سازی سالن برای ورود جوجه بومی باید مواردی رعایت شود که در ادامه آن را بررسی میکنیم.

آماده سازی سالن برای ورود جوجه بومی

آماده سازی سالن برای ورود جوجه بومی از مراحل مختلفی تشکیل شده که از قبل باید سالن ضدعفونی شده باشد ترتیب و نوبت انجام مراحل  آماده سازی نیز حایز اهمیت است. به طوری که انجام این مراحل باید در زمان خاص خود و با حساسیت ویژه صورت گیرد.

 استقرار جوجه های بومی در سالن

پس از خروج گاز از سالن و قبل از ورود جوجه لازم است که دمای ۳۰ درجه سانتی گراد برسد. همچنین آبخوری­ها را با محلول 5 درصد آب شکر و با دمای متعادل و دانخوری های موقت را با دان پیش آغازین پر می کنیم. استفاده از آب وشکر باعث افزایش ذخیره گلیکوژن کبدی و بهبود عملکرد جوجه ها می گردد. البته مصرف محلول ۵ درصد آب و شکر باید محدود به روز اول باشد چون افزایش مدت و یا غلظت آب و شکر ممکن است باعث اسهال جوجه ها شود. افزودن ۲۰۰ تا ۲۵۰ سی سی آبلیموی طبیعی و تازه به ۱۰۰ تا ۱۵۰ لیتر محلول آب شکر می­تواند در کاهش استرس ناشی از حمل و نقل مؤثر باشد. رویش پر در جوجه بومی سریعتر از جوجه گوشتی است، لذا درجه حرارت توصیه شده برای جوجه های بومی کمی پایین تر از درجه حرارت توصیه شده برای جوجه گوشتی است. جوجه های بومی حتی در دماهای بالا بر اساس عادت غریزی عادت به خوابیدن در کنار هم را دارند، لذا توجه به دمای سالن و تهویه در امر پرورش باید به دقت بیشتری صورت گیرد. برای دقت بیشتر توصیه می شود که اندازه گیری دمای سالن در ارتفاعی نزدیک به سطح پشتی جوجه ها ( حدود ۳۰ سانتی بستر) از سطح زمین صورت گیرد. مهمترین نکاتی که در هنگام آماده سازی سالن برای ورود جوجه بومی به سالن باید مدنظر قرار گیرد بطور خلاصه به شرح زیر می باشد:

  •  در هنگام تحویل گرفتن جوجه برای اطمینان خاطر چند عدد از کارتن ها را به صورت تصادفی انتخاب کرده و جوجه ها را شمارش نمائید.
  •  برای جلوگیری از روی هم افتادن و یا خفگی جوجه ها، باید کارتن حاوی جوجه را بصورت افقی حمل شود.
  •  تمام کارتن های حاوی جوجه را به آرامی و در حد فاصل بين آبخوری و دانخوری قرار داده و بعد از استقرار کارتن ها، درب کارتن و مقسمها را برداشته و چهار طرف کارتن ها را پاره کرده تا جوجه به آرامی از آن خارج و به سمت آب و خوراک برود.
  • جوجه ها طی چند دقیقه در سالن پخش می شوند و برای عادت دادن جوجه ها به سالن باید هر دو ساعت یکبار در بین جوجه ها راه رفت و جوجه ها در این فاصله راه رفتن ها به شرایط سالن و پرسنل عادت می کنند.
  • در صورتی که هنگام باز کردن کارتن ها، جوجه ها بخوبی در سالن پخش شوند و کنار هم جمع شوند، می تواند نشانگر استرس ناشی از حمل و نقل باشد و توجه بیشتر به این دسته از جوجه ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.
  • موقع حرکت در جوجه ها، شدت نور را کاهش ندهیم اگر میزان شدت نور کم باشد به دلیل ایجاد سایه در هنگام راه رفتن کارگر، باعث ایجاد وحشت در جوجه ها می شود.
  • برای تغذیه ابتدایی جوجه ها از دانخوری های اولیه می توان استفاده نمود و به هیچ عنوان از کارتن های جوجه جهت دانخوری و یا محصور کردن جوجه ها در داخل سال استفاده نشود.
  • بعد از اطمینان از آشنا شدن جوجه ها با سالن و مصرف آب و دان، کارگران باید سالن را ترک و به مدت چند ساعت سکوت کامل رعایت تا جوجه ها به استراحت بپردازند جوجه ها به دلیل فعالیت های صورت گرفته در کارخانه جوجه کشی و طی مسافت برای رسیدن به مرغداری، دچار خستگی شده و باید فرصت استراحت به جوجه­ ها داد.جوجه ها در این فرصت به حالت چرت زدن استراحت میکنندکه جای نگرانی نیست.
  • برای کنترل بیشتر و تامین دمای مناسب برای جوجه ها،میتوان حدود3/1 کل مساحت جایگاه را در روزهای ابتدای پرورش به جوجه ها اختصاص داد و با ادامه دوره پرورش و به تدریج فضای بیشتری در اختیار جوجه ها می توان قرار داد.
  •  بهتر است در بدو ورود جوجه به سالن میانگین وزن گله را بدست آورده و با میانگین وزن گله که در کارت جوجه ریزی ثبت شده مقایسه نمود. برای بدست آوردن میانگین وزن جوجه ها چندین کارتن جوجه را وزن و با کسر وزن کارتن، میانگین وزن جوجه ها را بدست آورد.

آماده سازی سالن برای ورود جوجه بومی

شناسایی و حذف جوجه های وازده

بعد از ورود گله جوان به سالن های تولید، شناسایی جوجه وازده و حذف آن می باشد. جوجه وازده به دلیل ضعیف بودن مستعد بیماری می باشند، لذا حذف این دسته از مرغها امکان شیوع بیماری را در سالن کاهش میدهد. جوجه وازده عمدتاً لاغر، کم رمق و دارای نقص بدنی می باشند که بهترین موقع حذف این دسته از پرنده ها بعد از استقرار جوجه و تثبیت آنها در سالن های تولید می باشد.

مهمترین خصوصیات یک جوجه بومی مناسب جهت پرورش عبارتند از :

  • جوجه باید از مرغان سالم به وجود آمده باشد و از مراکز مطمئن تهیه شود.
  •  وزن متوسط جوجه ها نبایستی کمتر از ۳۰ گرم باشد.
  • جوجه ها باید تمیز بوده و کرکهای سطح بدنشان بلند، خشک و پف کرده باشند.
  • جوجه ها باید هوشیار و فعال باشند .
  •  ناف جوجه ها باید التیام یافته و بدون عفونت باشد و شکم نرم و حالت متورم یا خمیری و سفت نداشته باشد.
  • جوجه ها نباید هیچ گونه بد شکلی از قبیل پاهای خمیده، سر با چشم معیوب و یا نوکهای متقاطع داشته باشند.

تعيين تيتر آنتی بادی جوجه های بومی

در واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی، بعد از استقرار و اطمینان از سازگاری گله با سالن، لازم است که وضعیت ایمنی گله در برابر بیماری های رایج منطقه مورد بررسی قرار گیرد. برای سنجش میزان ایمنی پرنده نیاز است که تیتر آنتی بادی گله جوان در برابر بیماری های رایجی نظیر نیوکاسل برونشیت و یا آنفلوانزا توسط آزمایشگاه ارزیابیگردد. اندازه گیری تیتر آنتی بادی گله، اطلاعات کاربردی خوبی در خصوص وضعیت سلامت و ایمنیت پرنده در برابر بیماری ها به ما می دهد. برای اندازه گیری تیتر آنتی بادی نیاز است که بطور تصادفی از گله خون­گیری نمود. به همین منظور تعدادی جوجه بطور تصادفی از نقاط مختلف سالن گرفته و از ناحیه ورید زیر بال به مقدار ۳ سی سی خون گیری و جهت تعیین تیتر به آزمایشگاه ارسال می گردد. نمونه های گرفته شده در یخچال نگهداری و کمتر از ۲۴ ساعت به آزمایشگاه قابل اطمینان فرستاده و از روی نتایج آزمایشگاه می توان برنامه واکسیناسیونی مناسب را اعمال نمود. در صورت عدم امکان تعيين تيتر گله، برای تعیین برنامه واکسیناسیون باید با توجه به برنامه ارایه دامپزشکی شهرستان عمل نمود.

جمع آوری روزانه تلفات و ثبت آمار روزانه و هفتگی

تلفات باید بطور روزانه جمع آوری و در صورت افزایش تلفات، قبل از معدوم نمودن بهتر است تلفات ابتدا از نظر ظاهری بررسی شوند و برای بررسی بیشتر می توان کالبدگشایی بر روی پرنده را در اتاقکی خارج از محیط پرورش انجام داد.

ثبت آمار و اطلاعات گله بصورت روزانه بخصوص آمار میزان مصرف آب، خوراک، دارو، واکسن و میزان تلفات اهمیت زیادی در مدیریت پرورش و انجام تصمیم گیری ها دارد. در واحدهای پرورش مرغ بومی با هدف تولید تخم مرغ، علاوه بر آمارهای فوق، ثبت اطلاعات مربوز به میزان تولید تخم مرغ، وزن تخم مرغ نیز باید بصورت روزانه ثبت و خلاصه این اطلاعات روزانه، بصورت آمار هفتگی ثبت شود.

 تعیین میانگین وزن جوجه های بومی در طول دوره پرورش

در اکثر موارد تغییر جیره در دوره پرورش جوجه ها بر اساس سن جوجه ها تغییر می کند، در حالی که شیوه صحیح این است که در دوره پرورش، جیره های غذایی براساس وزن بدن جوجه ها تغییر کند نه براساس سن جوجه، بنابراین اندازه گیری منظم وزن بدن جوجه ها شرط لازم برای تغییر جیره غذایی محسوب می گردد. لذا وزن بدن جوجه ها باید به تناوب در طی دوره رشد کنترل شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج