0

بررسی عارضه تنفس شکمی (شکم زدن) در اسب

شکم زدن عارضه ای است که برای درک کامل آن، باید اطلاعاتی در خصوص آناتومی اسب داشت. در این مقاله به بررسی عارضه تنفس شکمی (شکم زدن) در اسب  می پردازیم و همچینین دلایل ایجاد تب در آن ها رابیان میکنیم.

تنفس شکمی (شکم زدن) در اسب

 یکی از اعضایی که مسئول کنترل تنفس اسب است (عصب فرینک) از کاسه­ی سر و مغز منشأ گرفته و پس از طی گردن حیوان وارد محوطه­ی سینه ای شده و پرده ی دیافراگم و عضلات بین دنده­ايِ مسئول تنفس را عصب­رسانی می کند. در طول مسیر حرکت، این عصب در ناحیه­ی محوطه ی سینه، دقیقاً از روی قلب حرکت می­کند که به این دلیل تحریک این عصب در آن ناحیه باعث تنفس شکمی می شود. مکانیسم این عارضه تقریباً شبیه سکسکه­ ی انسان می باشد. در این حالت حرکات پرده ی دیافراگم کاملاً تحت تأثیر ضربان قلب قرار می گیرد.

البته عدم تعادل در میزان برخی از الکترولیت­ها نیز در ایجاد این حالت دخیل می باشد. اگر عصبی با کاهش غلظت کلسیم یا سدیم موجود در خون مواجه شود این حالت بروز پیدا می کند. گمان بر این است که فعالیت الکتریکی قلب، موجب تحریک عصب فرینک شده و نتیجه ی آن فرستادن پیام یا پالس­هایی به پرده ی دیافراگم است. نکته ی قابل توجه در مورد اسب­هایی که با این عارضه مواجه هستند این است که عدم بالانس الکترولیت های خون مهم ترین دلیل این مشکل می باشد که باید سریعاً تحت معاینه و معالجه ی دامپزشک قرار گیرند.

تنفس شکمی (شکم زدن) در اسب

تب در اسب

تب عبارت است از بالا رفتن غیرعادی دمای بدن، اگر دمای بدن اسب از ۴۰ درجه بالاتر رفت موجب بروز نگرانی و دقت عمل بیشتر می گردد. در طول تمرین اگر دمای بدن اسب از ۴۰ درجه بالاتر رفت، تمرین و ورزش باید بلافاصله قطع شده و شروع به جیک کردن اسب نمود. یکی از روش­های مهم خنک کردن بدن، کمک به تبخیر بیشتر تعرق پوست می باشد. با تبخیر هرچه بیشتر عرق روی پوست، عوامل گرم شدن و بالا رفتن دمای بدن اسب از روی پوست زدوده می­شود.

برخی مواقع على رغم تبخیر عرق، عوامل محیطی مانع از پایین آمدن دمای بدن می شوند. رطوبت محیط و شرجی بودن هوا یکی از این عوامل می باشد. شرکت کنندگان در مسابقات در هوای گرم و شرجی باید دقت و کنترل بیشتری روی علائم بالا رفتن دمای بدن اسب داشته باشند.

در طی مسابقات المپیک سال ۱۹۹۶ در آتلانتا، بزرگترین چالش محققین، یافتن راهی برای خنک کردن هرچه سریعتر دمای بدن اسب­ها بود. ریختن سریع آب بسیار سرد روی بدن حیوان و گرفتن آب بر روی اسب، با عرق گیر و تکرار مکرر این فرآیند سریع ترین و کارآمدترین حاصل را داشت. نکته ی اساسی تکرار مراحل فوق بود. هنگامی که آب سرد روی بدن حیوان ریخته می شود، گرمای بدن به آن آب منتقل می­شود ولی وقتی که آب گرم باشد دیگر نمی تواند گرمای بیشتری را جذب نماید. بنابراین گرفتن آب و ریختن مجدد آب باعث خنک شدن سریع بدن می شود. افزودن مقدار بسیار کمي الكل به آب، موجب تسریع در امر تبخیر آب پوست و در نتیجه کوتاه شدن زمان سرد کردن بدن می شود.

مورد دیگری که تب باعث نگرانی می شود، در انتقال کرّه­های مریض یا هر اسب بیمار دیگر با اسب کش است. در این گونه موارد باید از روش­های فوق الذکر جهت پایین آوردن دمای بدن تا رسیدن به دامپزشک بهره جست.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج