0

تجهیزات مورد نیاز تهیه خوراک کبک

تجهیزات تهیه خوراک کبک یا تجهیزات تهیه دان  شامل بالابرها ، نقاله ، ماشین های آسیاب و میکسر می باشند که هر کدام دارای انواع متفاوتی هستند. در ادامه به بررسی انواع این تجهیزات می پردازیم .

تجهیزات تهیه خوراک

دستگاههای مکانیکی:

الف) بالابرها: دستگاههایی هستند که در تاسیسات ثابت برای حمل دانه ها به بلندترین قسمت بکار می روند و به دو دسته تقسیم می شوند:

1- در بالای کاسه دار : از یکسری کاسه هایی که به یک یا ردو ردیف زنجیر نصب شدهاند تشکیل شده است – فاصله کاسه ها متغیر بوده و سرعت خطی زنجیر ۰٫۵متر بر ثانیه می باشد.

۲- بالا بر مارپیچ: از نقاله ساده و از یکسری سطوح مارپیچی پیوسته تشکیل شده است که روی محوری دورانی قرار گرفته اند. قطری معادل 15 – 10 سانتی متر وطول معادل ۱۰-۳ متر دارند.

ب) نقاله های افقی :

1- نقاله زنجیر و پره : از ده رشته زنجیر که حول دو چرخ دندانه دار می چرخند تشکیل شده است.

۲- نقاله نواری: از یک نوار لاستیکی حلقوی که حول دو قرقره چرخنده تشکیل شده است. نوار این نقاله ها در داخل یک ناودان آهنی قرار دارند.

۳- نقاله پنوماتیک: با نیروی باد حرکت می کند. و امروزه معرفی ندارند.

سیلو: دانه ها تنها در صورتی حفظ می شوند و کیفیت آنها باقی می ماند که مقدار

تجهیزات تهیه خوراک کبک.jpg

رطوبت آنها کمتر یا مساوی ۱۴ درصد باشد. که این کار با سیلو کردن محقق می شود.در اکثر مرغداریها سیلوی دان جایگزین کیسه های دان شده است .

ماشینهای عمل کننده روی دانه:

انواعی از تجهیزات تهیه خوراک کبک وجود دارد که برای آرد کردن – بلغور کردن خرد کردن و…  مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین آسیابها – آسیاب سنگی – چکشی و غلتکی می باشند.

۱- آسیاب سنگی: معمولاً از دو یا سه صفحه با قطر ۱۵ سانتی متر تشکیل شدهاست که روی هم ساییده شوند. این صفحات ممکن است هم بصورت عمودی و هم افقی قرار بگیرند. میزان ریزی یا درشتی مواد بستگی به نوع صفحه – سرعت دورانی- فشار وارده، نوع دانه – رطوبت دانه و… دارد. نوع سنگهای بکار رفته شده یا چدن هستند و یا سنگهای سیلیسی و سمباده ای از معایب ایننوع آسیاب این می باشد که زود داغ شده و به کیفیت دانه لطمه می زنند.

۲- آسیاب چکشی:اصولا از یک رشته چکشهای نوسان کننده مفصلی ساخته شدهاند که روی محور دواری نصب شده اند و با سرعت ۴۰۰۰-۲۵۰۰ دور در دقیقه دوران میکنند. دانه ها در یک محفظه که داخل آن چکش­های مفصلی با سرعت زیاد می چرخند آسیاب می شوند. برای آسیاب کردن دانه ها تا درجات نرم و متوسط استفاده می شود و دارای غربالهایی مجهز است که سوراخهایی با قطر متفاوت دارند.

3- آسیاب های غلتکی: کمتر متداول بوده – در فریم برای خرد کردن یدلاف ونرمکردن دانه هایی سفت استفاده می کردند. از دو غلتک یا استوانه چدنی تشکیل شده است.

میکسر:

برای مخلوط کردن مواد اسیاب شده از دستگاههایی بنام مخلوط کن یا میکسر استفاده می شود. مخلوط کن ها به انواع زیر تقسیم می شوند:

١- مخلوط کن عمودی: از یک استوانه فولادی تشکیل می شود که بطور وارونه بهمخزن مخروطی متصل شده است – در قسمت وسط استوانه یک مارپیچ بالابر عمودی وجود دارد که مواد را از قسمت مخروط گرفته بالا آورده و در اثر نیروی ثقل و گریز از مرکز بالای مارپیچ به طرف پائین پرت می کند و به این ترتیب عمل مخلوط کردن انجام میشود. دانه بصورت قیف و نزدیک سطح زمینساخته می شود.

۲- مخلوط کن نقاله زنجیری: جدار این نوع میکسر ذوزنقه می باشد و داخل آننقاله زنجیری حرکت می کند- مواد با شیب ملایم به قسمت فوقان انتقال مییابند.

۳- مخلوط کن افقی: شامل محفظه ای استوانه ای است که بصورت افقی قرارگرفته و داخل استوانه دو محور پره وجود دارد که در جهت عکس هم می چرخند.

۴- مخلوط کن افقی- عمودی: در قسمت ورودی معمولاً آسیاب نصب می شود. در نتیجه مواد پس از آسیاب شدن به قسمت پائین مخلوط کن می ریزند و از طریق یک نقاله مارپیچ ضمن اختلاط به قسمت عقب مخلوط کن انتقال می یابند و از آنجا با یک نقاله مارپیچ به قسمت فوقانی انتقال می یابند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 15 امتیاز از مجموع: 4.9]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج